گزارش/ مهمترین رویدادهای سیاست خارجی مهرماه 92

از برنامه‌ریزی کاخ سفید برای دست دادن دکتر روحانی و اوباما در سازمان ملل تا جزئیات تحویل نیروگاه بوشهر از زبان صالحی

برنامه‌ریزی کاخ سفید برای دست دادن دکتر روحانی و اوباما در سازمان ملل، راه‌اندازی کمپین سایبری شهدای ترور به مناسبت اخراج منافقین، جزئیات تحویل نیروگاه بوشهر از زبان صالحی، صفوف طولانی دیدارهای دیپلماتیکی ظریف، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک، دعوت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از "ظریف" برای سفر به این کشور، لیست درخواست‌های جدید آمریکا از ایران در مذاکرات ژنو، از جمله مهمترین اخبار سیاست خارجی در مهرماه سال92 بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، برنامه‌ریزی کاخ سفید برای دست دادن دکتر روحانی و اوباما در سازمان ملل، راه‌اندازی کمپین سایبری شهدای ترور به مناسبت اخراج منافقین، جزئیات تحویل نیروگاه بوشهر از زبان صالحی، صفوف طولانی دیدارهای دیپلماتیکی ظریف، دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در نیویورک، دعوت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از "ظریف" برای سفر به این کشور، لیست درخواست‌های جدید آمریکا از ایران در مذاکرات ژنو،از جمله مهمترین اخبار سیاست خارجی در مهرماه سال92 بود.

متن کامل مقاله دکتر روحانی در واشنگتن‌پست/ غنی‌سازی اورانیوم بخشی از اعتبار ملی ایران است

رئیس‌جمهور کشورمان روز جمعه 29 شهریور 1392 (20 سپتامبر 2013) با نگارش مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست بر اراده خود برای شکل‌دهی به تفاهم‌های برد-برد با طرف‌های مختلف تاکید کرد.


وزرای خارجه ایران و اندونزی توسل به زور در نظام بین‌المللی را مردود دانستند

وزاری امور خارجه ایران و اندونزی توسل به زور در نظام بین‌المللی را مردود دانستند و از ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی حمایت کردند.


"معلم،قلم و کتاب" قوي‌ترين سلاح‌هايي که جهان را تغيير مي‌دهند/یک دقیقه سکوت در نیمروز جهانی صلح

دبیر کل سازمان ملل متحد معلم، کتاب و قلم قوي‌ترين سلاح‌هايي دانست که مي‌توانند جهان را تغيير دهند و گفت: روز جهانی صلح، فرصتی برای انعکاس تاکید مجدد بر اعتقادمان به عدم خشونت و فراخوان آتش‌بس جهانی است.


برنامه‌ریزی کاخ سفید برای دست دادن دکتر روحانی و اوباما در سازمان ملل/ احتمال دیدار وندی شرمن یا ویلیام برنز با ظریف

کاخ سفید امیدوار است رؤسای جمهور دو کشور ایران و آمریکا در ساختمان سازمان ملل با یکدیگر دست بدهند، اما امکان یک دیدار کامل به هیچ وجه وجود ندارد.





راه‌اندازی کمپین سایبری شهدای ترور به مناسبت اخراج منافقین

همزمان با پایان هفته دفاع مقدس همایش افتتاحیه عملیات «شمشیر داموکلس» با موضوع دفاع سایبری برگزار می‎شود.


توافقنامه تمدید حضور نظامی روسیه در "تاجیکستان"

رئیس جمهوری "تاجیکستان" توافقتنامه تمدید زمان حضور پایگاه نظامی روسیه در اين کشور را برای تصویب نهایی ، تسلیم مجلس این کشور کرد.


نيويورک تايمز: اوباما يک دوست مکاتبه‌اي در ايران پيدا کرده است

مارک لاندلر نویسنده متخصص امور ایران در روزنامه نیویورک تایمز از حسن روحانی به عنوان دوست مکاتبه‌ای باراک اوباما در ایران یاد کرد.


جزئیات تحویل نیروگاه بوشهر از زبان صالحی

رئیس سازمان انرژی اتمی جزئیات تحویل نیروگاه اتمی بوشهر را تشریح کرد.


دولت‌های مسلمان در برابر فرقه‌گرایی مسئولیت بزرگی بر عهده دارند

هفتمين کنفرانس بين‌المللی تقريب مذاهب اسلامی که روز شنبه با عنوان " نقش تقریب در مقابله با فرقه‌گرایی و حمایت از جامعه" با حضور شخصيت‌ها، متفکران و انديشمندان برجسته مسلمان از کشورهای مختلف جهان کار خود را در مركز اسلامي انگليس در لندن آغاز کرده بود ، با صدور بيانيه‌ای به کار خود پايان داد.


سازمان ملل چه رخدادي را در خاطر خود ثبت خواهد کرد؟

به دور از تمام پیش‌بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها، بايد ديد دیپلمات کهنه‌کاری که هم‌اکنون در قامت ریاست جمهوری ایران راهی نیویورک شده است، خواهد توانست تا در 24 سپتامبر باری دیگر با تدبیر خود توجه تمام جهانیان را به خود جلب کرده و در راستای تامین منافع ملت ایران شگفتی دیگری بیافریند یا خیر؟


صالحی وارد بوشهر شد

رئیس سازمان انرژی اتمی، دقایقی قبل به منظور تحویل نیروگاه اتمی بوشهر، وارد این شهر شد.


نيروگاه اتمي بوشهر رسما تحويل ايران شد

موافقتنامه تحویل موقت نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی و طرف روسی امضا شد.


وزرای خارجه ایران و انگلیس در نیویورک با هم دیدار و گفتگو کردند

وزیر امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) با همتای انگلیسی خود در نیویورک دیدار کرد.


ديدار ظريف و جان کري در چارچوب 1+5 / نرمش قهرمانانه مبتني بر حرکت خردمندانه ديپلماسي است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: برنامه‌اي مبني بر ديدار وزراي امور خارجه کشورمان با همتاي آمريکايي خود در دستور کار نیست و اين ديدار در چارچوب گروه 1+5 خواهد بود.


بر اساس چه قانوني دکتر روحاني بيست‌وچهارمين سخنران است؟/ عرف سازمان ملل براي مجمع عمومي چيست؟

نکات و ابهاماتي در چگونگي ايراد سخنراني‌هاي مقامات عالي رتبه جهان در نشست عمومي سازمان ملل وجود دارد که به برخي از آن‌ها پرداخته خواهد شد.


وزیر خارجه آلمان تمایل برلین برای کار با ایران را اعلام کرد

وزیر امور خارجه آلمان در دیدار با وزیر خارجه کشورمان با ابراز خوشحالی از دیدار با همتای ایرانی خود، تمایل برلین برای کار با ایران را اعلام کرد.


دور جدید مذاکرات هسته‌اي از بامداد جمعه در نیویورک آغاز می‌شود

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای عضو 1+5 ساعت 4:30 به وقت محلی، (12 شب) در نیویورک آغاز می‌شود.


اوباما از ده‌ها هزار شهروند ايراني گفت، اما از نقش آمريکا در قتل عام مردم بي‌گناه چيزي نگفت!؟

ريس‌جمهور آمريکا ديروز از يک تريبون بين‌المللي به کشتار هزاران ايراني در اثر کاربرد سلاح شيميايي اشاره کرد ولي نگفت که چه کساني مقدمات استفاده از اين سلاح‌هاي مرگبار را فراهم کردند.


پیشنهاد جدید ایران در نیویورک: شفافیت کامل و پای بندی کامل در ازای لغو کامل تحریم‌ها

گزارش‌های دریافتی از نیویورک نشان دهنده آن است که محمد جواد ظریف در دیدار با وزرای خارجه گروه 1+5 یک پیشنهاد جدید مطرح کرده است.


اشتون: مهم‌ترین دستور کار مذاکرات ژنو تعیین جزئیات کارهایی است که ایران می‌خواهد انجام دهد

اشتون در بیانیه خود گفته است که در نشست روزهای 23 و 24 مهر (15 و 16 اکتبر) در ژنو روی ترجمه این ایده به جزئیات کار خواهد شد.


دعوت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان از "ظریف" برای سفر به این کشور

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان از وی براي سفر به این کشور رسما دعوت به عمل آورد.


متن اسناد وزارت خارجه امریکا درباره تماس‌های مستقیم مقام‌های ایرانی و امریکایی در نیویورک

وزارت خارجه امریکا متن کامل اسنادی را که محتوای ملاقات‌ها میان محمد جواد ظریف و جان کری و همچنین مکالمه تلفنی اوباما و دکتر روحانی را منتشر کرد.


يک تماس و صدها تيتر + تصاوير

"گفتگوي تلفني تاريخي"،"اولين گفتگو ميان روساي جمهور ايران آمريکا پس از سال 57"، "در تماس تلفني اوباما و روحاني مطرح شد: توافق هسته‌اي امکان‌پذير است"، "اولين تماس تلفني ايران و آمريکا پس از بيش از 30 سال" و...





وزیر خارجه "قرقیزستان" خواستار برقراری خط هوایی مستقیم بین تهران و بیشکک شد

وزیر خارجه قرقیزستان در دیدار با همتای ایرانی خود خواستار برقراری خط هوایی مستقیم بین ایران و قرقیزستان شد و اراده رئیس جمهور این کشور برای گسترش همه جانبه مناسبات تهران - بیشکک را خاطرنشان ساخت.


سفر پر مخاطره به نيويورک / نتانياهو با چه هدفي به آمريکا رفته است؟ + تصاوير

سفر نتانياهو به نيويورک و تهديدها و هشدارهاي او درباره رابطه ايران و آمريکا، تاکيد ظريف برحق غني‌سازي ايران، واکنش مقامات آمريکايي نسبت به مذاکرات هسته‌اي و روابطه دوجانبه ايران و آمريکا از مهم‌ترين تيترهاي خبرگزاري‌ها و رسانه‌هاي جهان بود.


لیست درخواست‌های جدید آمریکا از ایران در مذاکرات ژنو/ فاصله‌گذاری معنا دار با اسراییل و پیشنهاد آلماتی 1

جان کری وزیر خارجه امریکا در گفتگویی با سی بی اس، 3 درخواست جدید از ایران مطرح کرد که کاملا با درخواست‌های پیشین امریکا از ایران متفاوت است.


شفافیت، سرعت و حجم ذخیره اورانیوم مسائل اصلی در مذاکره با ایران است/ ایران یک "وقفه" را بپذیرد

شرمن تاکید کرد در صورتی که ایران «نوعی توقف و وقفه» در فعالیت های غنی سازی خود به وجود آورد، امریکا نیز به احتمال کاستن از شدت برخی تحریم ها خواهد اندیشید.


حرکت به سمت حل مشکل همراه با حفظ حقوق مردم رهاورد دولت از سفر به نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به مردم قول می‌دهم کار جدید و پرفراز و نشیبی را که آغاز کرده‌ایم به سمت حل مشکل همراه با حفظ حقوق مردم همراه شود.


جلسه با روسای جمهور و مجلس، دبیر شورای امنیت و حضور در برنامه زنده سیما در فهرست کاري امروز ظريف

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز(شنبه) با روسای جمهور و مجلس، دبیر شورای امنیت ديدار کرده و در برنامه زنده سیما حضور خواهد يافت.


سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: می‌دانیم که ایران برای بهبود اقتصادش به ژنو می‌آید

ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «تمایل ایران به بهبود وضع اقتصادی اش محور مذاکرات هسته‌ای را تشکیل می‌دهد».


اوباما باید به تعهدات دوجانبه متعهد بماند/ باید به وضعیت باخت - باخت پایان داد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با فرید زکریا مجری مشهور شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد که اوباما باید نسبت به نیت اعلام‌شده خود مبنی بر رفتار با ایران بر اساس احترام دوجانبه متعهد بماند.


اطلاعاتی درباره دور جدید عملیات اطلاعاتی سرویس‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای ایران

اسراییل درصدد آن است که قبل از آغاز مذاکرات ایران با 1+5 یا در حین مذاکرات اطلاعات جدیدی درباره برنامه هسته‌ای ایران را جعل کرده و روند مذاکرات را تخریب کند.


جفری گلدبرگ: آمریکا و اسراییل بهار سال آینده بر سر ایران با هم درگیر می‌شوند

یک تحلیلگر یهودی در امریکا که روابط نزدیکی با کاخ سفید دارد تاکید که امریکا واسراییل بهار آینده درباره برنامه هسته‌ای ایران با هم درگیر خواهند شد.


ظريف: مكالمه دکتر روحاني با اوباما و ديدار طولاني من با جان كري نابجا بود

برخورد ظريف با نظر ارائه شده از سوي رهبر معظم انقلاب درباره سفر نيويورک که ضمن تقدير از تحرک ديپلماسي دولت و اعلام اعتماد به آن، برخي اقدامات انجام شده در اين سفر را «به جا» توصيف نکرده بودند، مي‌تواند و بايد نشانه‌اي از صداقت وزير امور خارجه کشورمان در عرصه سياست خارجي تلقي شود.


تعطیلی برنامه موشکی، توقف حمایت از مقاومت و رعایت حقوق بشر به فهرست درخواست‌های کنگره امریکا اضافه شد

یک سناتور امریکایی گفت: برای اینکه مذاکرات ایران و امریکا موفق باشد، ایران علاوه بر توقف برنامه هسته‌ای باید حمایت از مقاومت را تعطیل کرده، برنامه موشکی خود را هم متوقف کند و همچنین به روند نقض حقوق بشر در ایران پایان بدهد.


عدم انتشار دقیق اظهارات وزیر امور خارجه در مجلس توسط رسانه‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: برداشت‌های نمایندگان محترم از سخنان وزیر امور خارجه در جلسه غیر علنی روز یکشنبه با اعضای محترم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به صورت دقیق منتشر نشده و تیترهای بـرخی جرایـد فاقد صحت بوده که تکذیب می‌شود.


چهره مرموز حامي تحريم‌هاي ضد ايراني در کنگره آمريکا کيست؟ + تصاوير

سناتورهای پرنفوذی همچون "باب منندز" که از طرف رژیم صهیونیستی خط‌دهی می‌شوند از تشدید تحریم‌ها و فشارها بر ایران سخن می‌گویند و دورنمای بهبود روابط چندان هم امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد.


بعد از دیدن تیتر یک روزنامه، کمردرد و پادرد شدیدی گرفتم/ من بعد تنها توقع اظهارنظر رسمی در جلسات علنی از بنده داشته باشند

باعث تاسف است که یک و نیم ساعت بحث جدی، صمیمانه و خصوصی با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، که صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل نقل خواهد ماند، در چندجمله خلاصه شد که هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت و به مطبوعات درز داده شد.

ایران شرطی برای حضور در نشست ژنو2 را نمی‌پذیرد

مرضیه افخم گفت: جمهوري اسلامي ايران آماده كمك به حل بحران سوريه بوده و اگر حضور ما به نفع رسيدن به راه‌حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوري اسلامي ايران غيرقبال پذيرش است و شرطي را نمي‌پذيريم.

انتهای پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار