درگیری لفظی روسيه و کشورهای غربی در نشست شورای امنيت درباره اوکراين

روسیه و کشورهای غربی روز شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد یکدیگر را به مداخله در امور داخلی اوکراین متهم کردند و در همین حال آمریکا استقرار فوری ناظران بین المللی را در این جمهوری سابق شوروی خواستار شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رویترز ، این اتهامات علیه یکدیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکیدی بر شکاف عمیق بین مسکو از یک سو و آمریکا و اروپا ازسوی دیگر در زمانی است که بحث برسر کشورهایی مطرح می شود که حوزه نفوذ روسیه تلقی می شود.

یوری سرگیف سفیر اوکراین در سازمان ملل متحد از آمریکا و دیگر اعضای کلیدی شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست به حفظ تمامیت ارضی این کشور کمک کنند. این درخواست اوکراین پس از آن مطرح شد که روسیه از برنامه های برای اعزام نیروهای مسلح به منطقه خودمختار کریمه خبر داد.

اما هنوز مشخص نیست با توجه به امتیاز وتو روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد ، آنها چگونه می خواهند چنین اقدامی را انجام دهند.

سرگیف در نشست پشت درهای بسته شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران در اوکراین گفت :« ما می توانیم از گسترش این تجاوز جلوگیری کنیم.»

وی افزود تجاوز ارتش روسیه نقض موافقتنامه سال 1994 درباره حفظ تمامیت ارضی اوکراین است.
سرگیف از چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست از قدرت دیپلماتیک خود برای کمک به کشورش استفاده کنند.

سرگیف تصریح کرد :« ما اکنون از دیگر تضمین کنندگان تمامیت ارضی اوکراین یعنی آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و چین می خواهیم به تعهدات خود عمل کنند. رهبران جهان هنوز فرصت دارند با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه صحبت و از وخامت بیشتر اوضاع جلوگیری کنند.»

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با رد این انتقادهای سرگیف ، نشست شورای امنیت را درباره بحران اوکراین یک « بازی بدون قاعده » توصیف کرد.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز استقرار فوری ناظران بین المللی از سازمان ملل متحد و سازمان امنیت و همکاری اروپا را در اوکراین به منظور کمک به کاهش بحران در این کشور خواستار شد.

وی افزود اقدامات روسیه در اوکراین نقض حق حاکمیت این کشور و تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.پاور تصریح کرد اکنون زمان آن است تا مداخله روسیه در اوکراین پایان یابد.

سرگیف با صراحت از درخواست پاور برای استقرار ناظران بین المللی در اوکراین حمایت کرد و گفت دولت وی خواستار خروج فوری نیروهای روسی است.

چورکین آمریکا و کشورهای اروپایی را به مداخله در امور اوکراین و تشویق به اعتراض های خیابانی در این کشور متهم کرد که سرکوب خشونت آمیز در خیابان های کیف و سرنگونی ویکتور یانوکوویچ را از ریاست جمهوری درپی داشت.

وی افزود این اعتراض ها از خارج هدایت می شد و باعث شد بحرانی در اوکراین بوجود آید که پیش بینی نمی شد. چرا باید چنین مداخلاتی در حق حاکمیت و امور داخلی اوکراین انجام شود؟

مارک لیال گرانت سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد انتقادهای چورکین را از کشورهای اروپایی رد کرد و پایان یافتن تجاوز روسیه را به مرزهای این کشور همسایه خود خواستار شد.

وی همچنین از روسیه خواست درباره پایه و اساس قانونی استقرار نیروهای نظامی خود در اوکراین توضیح دهد.

همچنین وی اعلام کرد تصمیم ویکتور یانوکوویچ در امضا نکردن پیمان با اتحادیه ی اروپا تصمیمی کاملا  مطابق با قانون اساسی بوده است.

لیال گرانت تصریح کرد :« این اقدام یک تهدید بزرگ برای حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است. ما هرگونه اقدام تجاوزکارانه را علیه اوکراین محکوم می کنیم.»نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین با این بگو مگوها ادامه یافت.

سیلویه لوکاس سفیر لوکزامبورگ در سازمان ملل متحد و رئیس دوره ای شورای امنیت برای ماه مارس پس از پایان این نشست به خبرنگاران گفت اعضای شورای امنیت درمورد ضرورت کاهش تنش ها در اوکراین و همچنین بر اهمیت احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تلفنی گفتگو کرد.
بان کی مون با انتشار بیانیه ای درباره گفتگوی خود با پوتین اعلام کرد :« من از پوتین درخواست کردم فورا گفتگوی مستقیم با مقامات در کیف را آغاز کند. من به شدت نگران تحولات اخیر در اوکراین هستم.»اما سرگیف گفت روسیه پیشنهاد گفتگو با کیف را رد می کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه نیز نشستی را درباره اوضاع در شبه جزیره کریمه برگزار کرد اما هیچ اقدام رسمی انجام نشد. شکست در این نشست نیز ناشی از اختلاف های عمیق بین آمریکا و دیگر کشورهای غربی با روسیه است.

اوکراین در نشست روز جمعه روسیه را به تجاوز نظامی غیرقانونی به خاک خود متهم کرد و نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی نیز به مسکو هشدار دادند نیروهای نظامی خود را از اوکراین خارج کند.

اما ویتالی چورکین گفت همه تحرکات نظامی نیروهای روسی در چارچوب موافقتنامه روسیه با اوکراین درباره حفظ پایگاه دریایی مسکو در این منطقه است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار