محمدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مبنای اسلام در "قصاص" حفظ حیات جامعه است

یک حقوقدان گفت: اجرای برخی از احکام قضایی شرعی از جمله قصاص، برای حفظ حیات جامعه انسانی در نظر گرفته شده است.

"رضا محمدی" در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برخی اظهارات منتشر شده مبنی بر هتک حکم اسلامی قصاص اظهار داشت: این اصل را باید بپذیریم که برخی اصول از جمله قصاص از دایره عقلی انسان فراتر است، بنابراین وحشیانه خواندن این احکام از ناآگاهی و بی‌خردی نشآت می‌گیرد.

وی ادامه داد: هنگامی که کسی وارد جامعه‌ای می‌شود باید به قوانین آن جامعه احترام قائل شود، چرا که کرامت انسانی و ارزش‌های اخلاقی این اصل را ایجاب می‌کند، بنابراین وحشیانه خواندن حکم قصاص از نظر اخلاقی صحیح نیست.

محمدی تصریح کرد: مطابق دین مبین اسلام اجرای برخی از مقررات لزوما وحشیانه نیست و در اجرای برخی از احکام از جمله قصاص حیات جامعه انسانی در نظر گرفته شده است.

این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم دیدگاه‌های شخصی در رسانه‌های عمومی منتشر شود، چرا که نمی‌توان اصل حکم قصاص را زیر سوال بر د و هر عقل سلیمی اصل موضوع قصاص را می‌پذیرد، اما این در حالی است که می‌توان در ارتباط با کیفیت اجرای این حکم به گفتگو پرداخت.

گفتنی است؛ چندی پیش روزنامه آسمان با درج یادداشتی این حکم دینی و شرعی را غیر انسانی خواند که البته با موجی از واکنش‌ها مواجه و در نهایت این روزنامه توقیف شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار