سنندج/

دریاچه زریوار بیماری در حال مرگ

بارها دلسوزان محیط زیست و برخی از مسوولین درباره وضعیت دریاچه زریوار مریوان اخطار داده اند، اما امروز مدیر عامل انجمن سبز چیای مریوان این دریاچه را به بیماری در حال مرگ تشبیه می کند.

 
 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران سنندج، سانانی گفت : به دلایل مشهود وضعیت دریاچه زریوار یک پله از وضعیت خطرناک فراتر رفته است و اکنون در وضعیت احتضار قرار دارد.

وی سپس به تبیین مواردی که دریاچه زریوار را تهدید می کند، پرداخت و افزود: بستن سد در جنوب دریاچه، تخلیه طبیعی را از بین برده است و که موجب پرغذایی دریاچه می شود و به یکی از مشکلات زریوار تبدیل شده است.

کانی سانانی به هزار و 500 هکتار نیزار و زمین های اراضی مرطوب اطراف دریاچه اشاره کرد و گفت: این زمین ها در هر هکتار 20 تن مواد گیاهی تولید می کنند که سالانه 30 هزار تن مواد گیاهی به سمت دریاچه گسیل می شود که حجم بالایی است.

وی گفت: در کنار گسترش نیزارها و ورود فاضلاب روستاهای اطراف، با پدیده پرغذایی دریاچه زریوار روبرو هستیم که در اثر آب شویی پساب های اطراف دریاچه تشدید می شود.

کانی سانانی متان زایی را یکی دیگر از مشکلات دریاچه زریوار دانست و ادامه داد: در اثر تجزیه سلولز گیاهانی که بر اثر پرعذایی رشد کرده اند گاز متان تولید می شود.

وی افزود: تولید گاز متان، حرارتی ایجاد می کند که در تبخیر آب دریاچه و کاسته شدن از حجم آب نقش مهمی دارد./س
 
برچسب ها: اراضی ، مرطوب ، متان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.