گلوبال ريسرچ:

آمریکا از تشکيل دولت نئونازی در اوکراين حمایت می‌کند/ ساختار دولت نئونازیسم در اوکراین تبعات و پیامدهای سیاسی و امنیتی حساسی در بر خواهد داشت

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ درگزارشی نوشت:آمریکا و اتحادیه اروپا با استقبال از انقلاب اوکراین آن را شکوفایی دموکراسی دیگر در این کشور توصیف و ضربه ای بزرگ علیه نظام استبدادی اتحاد جماهیر شوروی سابق تلقی می کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ درگزارشی به  قلم "میخائیل چسودوفکسی" با عنوان" تاسیس دولت نئونازی اوکراین از سوی آمریکا" نوشت:آمریکا و اتحادیه اروپا با استقبال از انقلاب اوکراین آن را  شکوفایی دموکراسی دیگر در این کشور توصیف و ضربه‌ای بزرگ علیه نظام استبدادی اتحاد جماهیر شوروی سابق تلقی می کنند.

در صورتی که بپذیریم تحول اخیر اوکراین نوعی انقلاب برای شکوفایی دموکراسی است این سوال مطرح می شود که سهم و نقش آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در اجرای این  کودتا و نقض آشکار قوانین حقوق بشر در اوکراین چیست؟حقیقت این است که کشورهای غربی با استفاده از رژیم نیابتی و مرتبط با نئونازیها، در عملیاتی مخفی اما با نهایت دقت کودتای اوکراین را مهندسی کردند.این موضوع زمانی بیشتر آشکار می شود که "ویکتوریا نولند " سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با صراحت بر حمایت واشنگتن از  سازمان های مهم و کلیدی  اوکراین شامل حزب نئونازی" اسوبودا" تاکید کرد.

وی همچنین افزود:« رهبران کاخ سفید برای رسیدن اوکراین به اهداف مورد نظر  پنج میلیارد دلار هزینه کردند. آمریکا به منظور تقویت اوکراین برای آینده ای که این کشور شایسته آن است باید به حمایت های خود ادامه دهد.»

این درحالی است که رسانه های غرب اغلب از ارائه جزئیات بیشتر و یا ارائه هرگونه تحلیلی درباره ساختار و زیربنای عقیدتی دولت ائتلافی خودداری می کنند. واژه " نئو نازی" از واژه های ممنوعه به شمار می رود. این واژه از لغت نامه گزارش های تحلیلی رسانه های بزرگ و تاثیر گذار حذف شده است. روزنامه نگاران نیز از اصطلاح " نئونازی" برای معرفی حزب و اسوبودا استفاده نمی کنند.

ترکیب دولت ائتلافی:

در تعریف دولت ائتلافی ما هیچ نوع همکاری و حضور عناصر نئونازی در بدنه دولت انتقالی که پیشتر تحت نظارت و رهبری " حزب مام میهن" بود  را نخواهیم یافت.اما  در تشکیل کابینه برخی از اعضای دو حزب اصلی نئونازی ، یعنی اسوبودا و حزب راست وجود دارند.احزاب مخالف نیز برای کنترل و نظارت نیروهای نظامی، پلیس و امنیت ملی اختیارات کافی به این دو حزب داده اند.

درحالی که یاتسنیوک رهبر حزب مام میهن بخش عمده‌ای از اسناد دارائی اوکراین را کنترل و نظارت می کند، اوله، رهبر حزب نئونازی اسوبودا نتوانست جایگاه خوبی در کابینه کسب کند، از اینرو، اعضای حزب اسوبودا و راستگرا مشاغل کلیدی امور دفاعی ، انتظامی ، آموزشی و اقتصادی را تصاحب کردند.

"اندری پاروبی" از حزب راستگرا، موسس حزب سوسیال ملی نئونازی اوکراین( که بعدا به اسوبودا تغییر یافت) بعنوان رئیس کمیته امنیت و دفاع ملی منصوب شد. این کمیته یکی از نهادهای بسیار مهم و حساس اوکراین است که بر تصمیمات و فعالیت های وزارت دفاع، نیروهای مسلح، نیروهای انتظامی، وزارت اطلاعات و دستگاه امنیت ملی نظارت می کند.

پاروبی یکی از رهبران اصلی راه اندازی انقلاب نارنجی 2004 در اوکراین به شمار می رود درحالی که  تامین مالی  دستگاه و نهادهای زیر مجموعه وی بعهده رهبران غربی است.

رسانه های غربی پاروبی را عمدتا به نام " فرمانده" جنبش های اروپایی می خوانند.

اندری پاروبی به اتفاق اوله تیاهنیوبوک رهبر حزب اسوبودا از پیروان حزب نازی اوکراین به نام استفان باندرا هستند. باندرا نقش بسیار مهمی در قتل عام یهودیان لهستانی در خلال جنگ دوم جهانی داشت.

دمیترو یاروش، رهبر حزب راستگرای اوکراین  در پارلمان این کشور بعنوان معاون پاروبی و متعاقبا بعنوان رهبر پیراهن قهوه‌ای‌های نئونازی پارلمان اوکراین در خلال تظاهرات مربوط به جنبش‌های اعتراضی این کشور منصوب شد.وی به دلیل تلاش برای انحلال احزاب کمونیست در منطقه از شهرت خاصی برخوردار شد.

رفته رفته، رهبران حزب نئونازی توانستند با انتصاب اوله تاخنیتسکی از حزب اسوبودا بعنوان دادستان کل اوکراین، روند فعالیت های قضائی این کشور را در دست بگیرند.

اکنون باید پرسید با اینگونه انتصاب های رهبران حزب نئونازی در اوکراین، مردم این کشور دیگر شاهد اجرای کدام قانون حقوقی و قضائی خواهند بود؟

برخی از چهره های سرشناس احزاب مختلف نئو نازی که توانسته بودند با برنامه ریزی های مهم از سال های قبل در این برهه از زمان مشاغل مهمی همچون امور امنیتی، نظامی و پلیس را اشغال کنند اکنون با افزایش قدرت نئونازیها در کیف ریاست یکی دیگر از کمیته های تاثیر گذار، یعنی کمیته مبارزه با فساد را تصاحب کند.

"دمیترو بولاتوف"، که به جرم آدم ربائی از سوی نیروهای پلیس بازداشت شده بود و مقامات پلیس وی را مجرم تلقی می کردند به دلیل همکاری تنگاتنگ و نزدیک با مراکز قدرت نئونازیها بعنوان وزیر جوانان و ورزش اوکراین منصوب شد.

افزون برآن، پس از انتصاب یاتسنویک بعنوان رئیس " کمیته پاکسازی" که وظیفه آن پاکسازی طرفداران یانوکوویچ رئیس جمهور سابق اوکراین از بدنه دولت بود، این کمیته برخورد با مخالفان تشکیل رژیم جدید نئونازی را در سراسر این کشور آغاز کرد.شناسایی و برخورد با مقامات، مسئولان و دست اندرکاران مشاغل دولتی در نهادها، سازمان و مراکز مختلف دولتی و شهرداری‌ها از مهمترین اهداف در دستور کار رهبران اصلی کمیته پاکسازی قرار گرفت.

اصطلاح " پاکسازی" اساسا به " برکناری دسته جمعی" مسئولانی اشاره می کند که با دولت سابق این کشور همکاری می کردند و یا در مراکز مختلف دولتی مشاغل مهمی داشته اند.

تحلیل گران سیاسی بر این باورند ، تشکیل و ماموریت هسته مرکزی چنین کمیته‌ای تخریب  و نابودی احزاب کمونیسم، حامیان دولت روسیه و اعضای جامعه یهودی است.

اکنون این نکته جای تامل دارد که غرب که پیشتر خود را به احیا و دفاع از ارزش های دموکراتیک متعهد می دانست اکنون نه تنها سبب سرنگونی دولت و رئیس جمهوری منتخب در اوکراین است بلکه رهبران غربی با تلاش و برنامه ریزی های قبلی، موجبات تشکیل نوعی رژیم سیاسی منسجم با نئونازیها را فراهم کرده است.

تشکیل این دولت نیابتی سبب دخالت آمریکا، ناتو و اروپا در امور داخلی اوکراین و از سوی دیگرسبب تضعیف مناسبات دوجانبه با فدراسیون روسیه شده است.

بدیهی است ساختار دولت نئونازیسم در اوکراین تبعات و پیامدهای سیاسی و امنیتی حساسی در بر خواهد داشت. زیرا رهبران نئونازی اوکراین ناگزیرند برای اداره حکومت و کشور از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا، پنتاگون و ناتو   در برخی از موضوعات حساس بین المللی استفاده کنند. 

براساس اظهارات تحلیل گران خارجی اکنون جهان با چالشی و تقابلی خطرناک روبرو شده است.زیرا ساختار و ترکیب این دولت نیابتی که از سوی غربی ها زمام امور را در دست گرفته است نمی تواند جایگاه مناسبی در روند گفتگو با دولت روسیه و نظامیان داشته باشد. بدیهی است در چنین شرایط حساسی، بیم مقابله نظامی روسیه و ناتو هر روز بیشتر می شود.


کمیته دفاع و امنیت ملی اوکراین که از سوی نئونازیها هدایت می شود نقش مهمی در امور نظامی ایفا می کند.در صورت رویارویی نظامی با مسکو، تصمیماتی که از سوی رهبران نئونازی اوکراین پس از رایزنی با رهبران واشنگتن و بروکسل قرار است اتخاذ شود پیامدهای خطرناکی در پی خواهد داشت. بدیهی است حمایت از تشکیل دولت نئونازی در اوکراین حاکی از نوعی "تمایلات فاشیستی" در میان مقامات کاخ سفید، وزارت امور خارجه آمریکا و کنگره آمریکاست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار