گزارش؛

فاز جدیدی در گزارش‌های ضدایرانی رسانه‌های غربی/ مانور تبلیغاتی بر روی سفر نتانیاهو به واشنگتن

نکته قابل تاملی که در رویکرد خبرگزاری‌های غربی دیده می‌شود این است که این خبرگزاری‌ها در تیترهای خود به گونه ای عمل کرده اند که این تصور را ایجاد کند که گویا هدف اصلی سفر نتانیاهو و موضوع محوری مذاکرات وی با اوباما نیز مسئله هسته ای ایران خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی شنبه سفر 5 روزه خود را به آمریکا آغاز کرده است. هدف از این سفر شرکت در نشست سالانه کمیته عمومی امریکا و اسرائیل موسوم به آیپک (به عنوان بزرگترین گروه لابی اسرائیل در آمریکا) و دیدار با مقامات آمریکایی از جمله شخص اوباما رئیس جمهور این کشوراست. تحرکات هر دو گروه مخالف و موافق موافقتنامه هسته ای با ایران در امریکا از چند روز پیش از اغاز نشست آیپک شروع شده و هر دو طرف با ارسال نامه هایی به اعضای ارشد کنگره سعی کرده اند نظر و دیدگاه آنها را به سمت خود جلب کنند. 

از این‌رو پوشش رسانه‌ها نیز در چند روز گذشته به انعکاس این تحرکات متمرکز بود؛ اما از شنبه همزمان با آغاز سفر نتانیاهو فاز جدیدی در گزارش های رسانه‌ها و بخصوص خبرگزاری‌های اروپایی باز شده و این خبرگزاری‌ها در کنار موضوع هسته‌ای ایران بحث فلسطین را نیز مطرح کرده اند. 

در این زمینه فرانس پرس در گزارشی نوشت: "بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکشنبه راهی واشنگتن شد و قرار است در این شهر با باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره ایران و روند صلح با فلسطینیان گفتگو کند. مهلت 29 آوریل برای گفتگوهای مستقیم بین فلسطینیان و پرونده هسته ایران همچنان اسرائیل را نگران می کند." روزنامه نیویورک تایمز این هفته به نقل از شماری از مقامات بلند پایه آمریکایی اعلام کرد: "اوباما به نتانیاهو درباره پذیرش چارچوب توافق مربوط به گفتگوهای اسرائیل و فلسطینیان که "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا در حال تدوین آن است، فشار وارد خواهد کرد." 

این خبرگزاری در گزارش بعدی خود از مقاومت نتانیاهو در برابر این فشارها خبرداد و به نقل از وی نوشت: "ما درباره مسئله ایران و روند صلح گفتگو خواهیم کرد." وی افزود: در سال های اخیر، اسرائیل با فشارهای مختلفی روبرو بوده است. ما این فشارها را رد کرده ایم. ما در گذشته نیز این کار را کرده ایم و در آینده نیز این کار را خواهیم کرد." 

خبرگزاری المان نیز در گزارشی ضمن انعکاس اظهارات نتانیاهو مبنی بر مقاومت در برابر فشارهای امریکا به این نکته نیز تصریح کرد که گویا مسئله مورد اختلاف اصلی میان نتانیاهو اوباما در کاخ سفید مسئله فلسطین خواهد بود. بر اساس این گزارش مقامات دولت امریکا هفته گذشته در گفتگو با نیویورک تایمز گفتند: "اوباما قصد دارد شخصا در مذاکرات هفت ماهه اسرائیل و فلسطینی ها که با ضرب الاجل 30 آوریل مواجه است، ورود کند". کاخ سفید پنجشنبه اعلام کرد: "محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز قرار است 17 مارس با اوباما در کاخ سفید ملاقات کند."

از آنچه که گفته شد مشخص می‌‌شود که دولت اوباما قصد دارد از مسئله فلسطین به عنوان اهرم فشار و یا حداقل تعادل بخش در قبال تلاش های نتانیاهو و آیپک برای متمرکز کردن توجهات به مسئله هسته ای ایران و تشدید فشارهای خارج از چارچوب تعیین شده در توافقنامه هسته‌ای ژنو استفاده کند و با توجه به اینکه دولت‌های متبوع خبرگزاری های اروپایی نیز رویکرد مشابهی با دولت اوباما اتخاذ کرده اند، لذا در اخبار و گزارش های خود ضمن اشاره گذرا به مسئله هسته ای ایران به برجسته سازی مسئله فلسطین در مذاکرات نتانیاهو و اوباما پرداخته اند. 

***  بهره برداری VOA از سفر نتانیاهو به امریکا برای تقویت اهرم فشار علیه ایران

تلویزیون صدای امریکا تاکید دارد گفتگو درباره برنامه هسته‌ای ایران محور و هدف اصلی سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن است.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی از روز یکشنبه برای سفری پنج روزه راهی امریکا شده و بر اساس گزارش رسانه‌های غربی قرار است در دیدار با مقامات امریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات پنج بعلاوه یک در این زمینه گفتگو کند.

این رسانه امریکایی با تاکید بر اینکه نتانیاهو در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور امریکا  بر منافع حیاتی تل اویو به ویژه امنیت اسرائیل پافشاری خواهد کرد وانمود می کند برنامه هسته ای ایران تهدیدی برای رژیم صهیونیستی است  و این رژیم معتقد است که این برنامه دارای ابعاد نظامی است وتا اطمینان یابی از توقف تلاش تهران برای دستیابی به بمب اتمی مذاکره ازنظر این رژیم مردود است .

بر مبنای این فضاسازی سفر نتانیاهو به واشنگتن در گفتگوی رسانه بیگانه با "مئیر جاودانفر" در راستای فشار وی به مقامات امریکایی برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب اتمی ارزیابی شده  و از درجه فوریت رسیدگی بالاتری نسبت به موضوع مذاکرات سازش در باره فلسطین داشته  و در اولویت این رژیم تفسیر می شود .

تاکید مجری برنامه براینکه برخی رسانه‌های غربی به نقل از مشاورین نتانیاهو گفته اند حتی ممکن است نتانیاهو موافقت بکند با ایجاد یک کشور فلسطینی در صورتی که ایران را مهار کنند ، از تلاش رسانه بیگانه برای تهدید قلمداد کردن برنامه هسته ای کشورمان و درنتیجه تقویت اهرم فشار بر تهران حکایت دارد .
بر اساس همین فضاسازی جاودان فر می گوید اسرائیل می خواهد پافشاری بکند که هرچه زودتر دولت آمریکا جلوی این برنامه را بگیرد و تا وقتی که جلوی این برنامه گرفته نشده باشد دولت اسرائیل با هیچ نوع مذاکره و با هیچ نوع نتیجه مذاکراتی موافقت نخواهد کرد.

از سویی به نظر می رسد این فضاسازی هدف دیگری را نیز دنبال می کند که آن می تواند سرپوش گذاشتن بر کارشکنی دولت نتانیاهو در مذاکرات سازش به بهانه برنامه هسته ای ایران باشد . "مئیر جاودان فر" در این رابطه می گوید برای نتانیاهو مساله ایران از تمام مسائل امنیت  اسرائیل مهمتر است نتانیاهو مساله برنامه اتمی ایران را یک تهدید بقایی برای آینده  اسرائیل محسوب می کند و به نظر من برای او مساله ایران از مساله فلسطین بسیار مهمتر است.

تلویزیون صدای امریکا در عین حال برای بسته نشدن پنجره دیپلماسی ، سعی می کند رویکرد اوباما در مذاکره با ایران را فرصتی برای تهران تلقی کند که در روند آن می تواند با نرمش در مذاکرات از فشارها بکاهد و در غیر این صورت باید منتظر تشدید فشارها و همسویی دولت اوباما با لابی صهیونیستی آیپک  وکنگره علیه تهران بود . بر این مبنا "جاودانفر" پس از اشاره به حمایت  احزاب سیاسی از دولت اوباما و همچنین تغییر رویکرد ایپک در جهت دادن فرصت به دیپلماسی امریکا تصریح می کند احتمالا نتانیاهو در حال حاضر توفیقی دراین زمینه نخواهد داشت اما  اگر در سال آینده مدارکی پیدا شود که نشان دهد  دولت ایران دارد به قسمت نظامی برنامه اتمی خودش ادامه می دهد دیدگاه جبهه نتانیاهو در این مساله علیه  اوباما تقویت پیدا خواهد کرد.

نکته قابل تامل و سوال برانگیزی که در رویکرد خبرگزاری های غربی دیده می‌شود این است که این خبرگزاری ها در تیترهای خود به گونه ای عمل کرده اند که این تصور را ایجاد کند که گویا هدف اصلی سفر نتانیاهو و موضوع محوری مذاکرات وی با اوباما نیز  مسئله هسته ای ایران خواهد بود اما محتوای همین گزارش‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد و آن اینکه گویا مسئله اصلی مورد اختلاف میان اوباما و نتانیاهو بحران فلسطین خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار