در همایش چشم انداز همکاری‌های ایران و روسیه مطرح شد؛

ايران و روسيه بر گسترش روابط بین دو کشور تاکید کردند

شخصیت های سیاسی و کارشناسان ایران و روسیه در همایش چشم انداز همکاری های دو کشور در مسکو بر توسعه مناسبات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ شخصیت های سیاسی  و کارشناسان ایران و روسیه در همایش چشم انداز همکاری‌های دو کشور در مسکو بر توسعه مناسبات سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی تاکید کردند . 

 در این همایش که به میزبانی موسسه شرق شناسی روسیه و با همکاری سفارت ایران در مسکو برگزار شد  کارشناسان با  بررسی آسیب ها و چالش های فراروی توسعه همکاری‌ها و تاکید بر اراده ایران و روسیه  بر رفع  موانع ؛  بهره گیری از فرصت ها را برای توسعه مناسبات در عرصه های گوناگون بویژه در گسترش همکاری های اقتصادی خواستار شدند .

"آنتون خلوپکوف"  رئیس مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه در این همایش در گفتگو با خبرنگاران  گفت :  اولویت‌ها در همکاری های ایران و روسیه باید مشخص شود ؛ اکنون شاهدیم که سطح مبادلات 2 کشور پاسخگوی ظرفیت های بالا نیست و در یک چشم انداز درست این قابل حل است.

"ولادیمیر ایوانکو" کارشناس ارشد موسسه مطالعات راهبردی روسیه هم با بیان این که  کاهش حجم مبادلات تجاری مورد رضایت مسئولان دو کشور نیست گفت : این برخلاف اراده سیاسی ایران و روسیه است .

سرکنسول سابق روسیه در رشت تاکید کرد :  در حال حاضر فرصت های خوبی برای گسترش همکاری های منطقه ای  و همکاری در زمینه های انرزی و فناوری ها وجود دارد که باید توسعه داده شود.

"سرگئی دروژیلوفسکی"  استاد دانشگاه دولتی مسکو  نیز خاطرنشان کرد :  ایران و روسیه وارد مرحله جدیدی از روابط شده اند و سرمایه گذاران و  تجار دو کشور هم به بازارهای ایران و روسیه علاقمند هستند و  این فرصت مناسبی برای برای گسترش همکاری هاست .

کارشناسان در این نشست در 3 بخش با موضوعات مشکلات همکاری اجتماعی – اقتصادی و فرهنگی ؛  ابعاد همکاری های دو کشور در سیاست خارجی و مسایل امنیتی و اهمیت همکاری های دو کشور ؛ مقالاتی ارائه کردند .

"مهدی سنایی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو هم در ابتدای این نشست با تشریح  دورنمای روابط و همکاری‌های ایران و روسیه گفت:  ایران و روسیه در شرایط کنونی مناسبات منطقه ای و بین المللی در حوزه سیاسی و امنیتی با چالش‌ها و تهدیدات و همچنین فرصت های مشترک، متعدد و متنوعی مواجه اند که از میان آنها می توان به طیف وسیعی از موضوعات از تحولات قفقاز و آسیای مرکزی مباحث دریای خزر، انرژی، افغانستان، مواد مخدر، تروریسم و افراط گرایی و گسترش ناتو به شرق تا تحولات خاورمیانه ، سوریه و موضوعات مهم بین المللی نظیر مباحث هسته ای و خلع سلاح اشاره کرد. 

سفیر ایران در روسیه گفت: موضوعات مهم، حساس و حیاتی برای تعامل و همکاری که با وجود یک اراده سیاسی در سطوح عالی رهبران دو کشور، از چنان ظرفیت و قابلیتی برخوردارند که می توانند روابط ایران و روسیه را به سطحی از روابط راهبردی ارتقاء دهند. 

سنایی ادامه داد: فضای جدید ناشی از انتخابات اخیر در جمهوری اسلامی ایران، توافقات اخیر ایران و گروه 1+5 در زمینه برنامه هسته ای ایران و نقش روسیه در این روند، توفیق و همکاری راهبردی ایران و روسیه در مدیریت بحران سوریه، تحولات اخیر در پیرامون حوزه امنیتی روسیه (اوکراین) و مهم تر از همه اراده دو رییس جمهور ایران و روسیه برای بسط و گسترش مناسبات دوجانبه و بالاخص تاکیدات اخیر پوتین بر لزوم آغاز فصلی نوین در روابط ایران و روسیه موید این ادعاست که دو کشور می توانند و باید برای شکل گیری نگرشی راهبردی و چشم اندازی بلندمدت در مناسبات دوجانبه برنامه ریزی کنند. 

وی افزود: متاسفانه باید اذعان کرد که به رغم ظرفیت و پتانسیل بالا و با وجود ارتقای سطح همکاری های سیاسی، روابط اقتصادی دو کشور طی سالهای گذشته تنزل یافته که ادامه این روند به هیچ وجه به نفع روابط و منافع دو کشور نیست و لازم است متخصان و دلسوزان و نخبگان دو کشور برای برون رفت از این وضعیت تدبیر کنند .

سنایی گفت: بدون شک عدم شناخت دقیق و واقعی فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود و متقابل در ایران و روسیه، سهولت یا اولویت کار و تعامل با غرب و اروپا در حوزه اقتصاد و تجارت در میان فعالان اقتصادی دو کشور و نهایتا از همه موثرتر رعایت تحریم های اقتصادی ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ازسوی موسسات مالی و بانکی روسیه ازجمله موانع عمده بر سر راه توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور بوده است. 

وی ادامه داد: بدیهی است رفع این موانع نیازمند تلاش و برنامه ریزی مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی دو کشور بوده و برگزاری همین نشست می تواند اقدامی هر چند کوچک در این راستا باشد که از این منظر قابل تقدیر است. 

سفیر ایران در روسیه گفت: در خصوص تحریم‌ها بنظر می رسد متاسفانه آثار روانی فشارهای آمریکا و غرب بر نهادهای اقتصادی روسیه به مراتب بیش از واقعیت‌های مترتب بر تحریم‌ها بوده است و می توان اذعان کرد که متاسفانه نهادهای اقتصادی روسیه بیش از اندازه تحریم های غرب علیه ایران را جدی گرفتند و باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت ها شدند. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر عرصه های متنوع و طیف وسیعی از حوزه ها از انرژی تا امور بانکی برای مشورت شرکت های دولتی و خصوصی روسیه وجود دارند. 

وی ادامه داد: برای مثال می توان به احداث یک پالایشگاه نفت کوچک، سرمایه گذاری در زمینه توسعه میادین گازی ایران ازجمله میادین گازی در عسلویه و پارس جنوبی یا اناران که شرکت های روس قبلا هم در آنجا فعالیت داشته اند همچنین خرید صدها مگاوات برق از روسیه، همکاری در زمینه خودروسازی به خصوص با توجه به علاقه ایران به کامیون های ساخت روسیه یا مونتاژ آن‌ها در خاک خود، خرید حجم قابل ملاحظه ای از تجهیزات خطوط ریلی از روسیه و همچنین مشارکت در برقی کردن این خطوط و احداث دومین واحد برق نیروگاه هسته ای بوشهر توسط شرکت های روسی اشاره کرد. 

سفیر ایران در روسیه اضافه کرد: در خاتمه و به عنوان نتیجه گیری تاکید می کنم که شرایط ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی دو کشور در کنار الزامات ناشی از مناسبات تاریخی و موقعیت جغرافیایی و همسایگی و همچنین وجود حوزه های مشترک همکاری سیاسی و امنیتی و برخی تهدیدات یا چالش‌ها و فرصت های مشترک در سطوح منطقه ای و بین المللی برای دو کشور و در نهایت ظرفیت ها و پتانسیل موجود در حوزه های اقتصادی و تجاری دو طرف، شرایطی را فراهم نموده که دو کشور ایران و فدراسیون روسیه باید در یک چشم انداز بلندمدت رسیدن به سطح مطلوبی از مناسبات راهبردی را به عنوان یک ضرورت تاریخی پذیرفته و در راستای تحقق آن گام بردارند. 

"ویاچسلاو بلوکرینیتسکی" معاون انستیتو شرق شناسی روسیه هم در این نشست گفت: روابط بسیار دیرینه در طول قرنهای متمادی دو کشور ایران و روسیه را به هم پیوند داده اند. 

وی افزود: ایران و روسیه در دریای خزر همسایه یکدیگر و دارای روابط فرهنگی گسترده ای هستند و در حوزه های اقتصادی هم با یکدیگر همکاری می کنند. 

خانم "نینا مامدووا" رییس بخش مطالعات ایران انستیتو شرق شناسی روسیه هم در سخنانی ابراز امیدواری کرد که این نشست ثمربخش باشد. 

وی افزود: انستیتو شرق شناسی هر سال نشستی در باره روابط ایران و روسیه برگزار می کند و امیدوارم این نشست همانند نشست های سالهای قبل پرتمر باشد و به توسعه روابط دو کشور بیانجامد. 

محمود شورى، کارشناس مسائل روسیه در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این نشست با اشاره به روابط دیرینه ایران و روسیه و دوستی دو کشور حتی در دوره شوروی سابق گفت: اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم ظرفیت های روابط دو کشور بسیار بیشتر از آن است که دیده ایم. 

وی افزود: در این سالها به رغم این که دو کشور در عرصه بین المللی با یکدیگر همکاری می کنند با توجه به واقعیت های ملموس، این روابط مطابق با ظرفیت های مناسبات دو کشور نبوده است. 

شوری افزود: ایران و روسیه در سطح بین المللی بسیار محتاطانه رفتار کرده اند و در سطح منطقه ای هم به رغم تجربه موفق دو کشور در افغانستان و تاجیکستان، همکاری‌های مسکو و تهران ماهیت مستمر نیافته است. 

وی اضافه کرد: حضور دو کشور در هیچ سازمان منطقه ای برابر نبوده است. 

وی گفت : در سطح دوجانبه سطح پایین مبادلات بازرگانی نشان می‌دهد که دو کشور به طور موثر با یکدیگر همکاری نمی کنند. 

شوری افزود: علاوه بر آن به رغم گذشت ربع قرن از روابط ایران و روسیه در عصر معاصر، مناسبات دو کشور دستخوش کاهش شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تلاش های غرب برای کاهش نقش کشورهای ایران و روسیه در سطح بین المللی اشاره کرد و افزود: با توجه به این مسایل دو کشور باید همکاری های خود را توسعه بخشند. 

کارشناس ایرانی سپس به استفاده ابزاری غرب از سازمان های بین المللی همچون شورای امنیت و سازمانده های دیده بان حقوق بشر اشاره کرد که در خدمت منافع غرب و علیه برخی کشورهای مخالف اقدام می کنند. 

خانم "ماندانا تیشه" یار قائم مقام موسسه ایراس از ایران هم در این نشست گفت: در ماه‌های اخیر بحث گسترش همکاری های اقتصادی میان ایران و روسیه بطور جدی از سوی مقامات دو کشور در حال پیگیری است. 

وی افزود: رهبران دو کشور بر لزوم بالا بردن سطح هماری ها تاکید کرده اند و مجریان این سیاست ها به دنبال یافتن راه هایی برای برنامه یزی و اجرای این ایده هستند. 

خانم تیشه یار با بیان این که یکی از مهم ترین حوزه های دارای اهمیت ویژه ای در اقتصاد هر دو کشور ایران و روسیه حوزه انرژی است، اظهار داشت: سرمایه گذاری، تولید و صادرات انرژی نقش تعیین کننده ای در اقتصاد این کشورها بازی می کند. در ماه‌های اخیر نیز به این بخش توجه ویژه ای شده است و بحث صادرات انرژی از ایران به روسیه از سوی مقامات دو کشور مطرح شده است. 

وی افزود: همکاری های اقتصادی ایران و روسیه نه تنها در سطح دوجانبه می تواند باشد، بلکه می تواند در کشور سومی مانند عراق یا افغانستان نیز صورت پذیرد. 

وی ادامه داد: اما به گمان من برای آغاز این نوع همکاری ها میان دو کشور، بیش از هر چیز باید زمینه و بستر مناسب همکاری را فراهم آورد. اصطلاحی که می خواهم به عنوان مقدمه همکاری اقتصادی میان ایران و روسیه بکار ببرم اعتمادسازی است. بدون اینکه اعتماد کافی میان طرفین باشد چگونه می توان شریک بازرگانی هم بود؟ چگونه می توان روابط سیاسی و اقتصادی را گسترش داد؟ و چگونه می توان به رفتار و گفتار طرف مقابل اعتماد کرد. 

وی اضافه کرد: اما برای آنکه به هم اعتماد داشته باشیم باید به درستی یکدیگر را بشناسیم. 
خانم دینا مالشوا یک کارشناس روس هم در این نشست گفت: ایران و روسیه در باره مسایل دریای خزر مواضع یکسانی دارند. 

وی افزود: زیرا دو کشور بر خلاف کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و جمهوری آذربایجان از ذخایر هیدروکربنی دریای خزر کمتر بهره برداری می کنند و بر جلوگیری از آلودگی دریا تاکید دارند. 

سرگئی دروژیلوفسکی استاد دانشگاه روابط بین الملل مسکو هم گفت که ایران هیچگاه برای روسیه تهدیدی نداشته است. 

وی افزود: بر خلاف ترکیه که پس از فروپاشی شوروی برای کنترل بر مناطق ترک نشین این کشور تلاش کرد،ایران هیچگاه چنین اقداماتی را نکرده است. 

وی گفت: ایران از مداخله در مساله چچن خودداری کرد و همچنین سیاست خویشتندارانه ای را در آسیای مرکزی نشان داد. 

کارشناس روس با اشاره به سیاست های مثبت ایران در قبال مسایل منطقه ای بر لزوم توسعه روابط مسکو و تهران تاکید کرد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، روسیه ، گسترش ، روابط ، تاکید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار