امروز در تاریخ؛

از استعفای "اسداللَّه علم" از نخست‌وزیری تا روز جهانی زن

تأسیس "حزب دموکرات" توسط شیخ "محمد خیابانی"، انتخاب "حسنعلی منصور" به نخست وزیری، شهادت آیت اللَّه "صدر" در نجف، آغاز حاکمیت حزب بعث در سوریه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 17 اسفند 1392 خورشیدی برابر با 7 جمادی الاول 1435 هجری و 8 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:
 
تأسیس "حزب دموکرات" تبریز توسط روحانی مجاهد شیخ "محمد خیابانی" (1295 ش)
در زمان شیخ محمد خیابانی، اوضاع جهان اسلام و بالاخص ایران به خاطر دخالت‌های بیگانگان از جمله روسیه، انگلیس و آلمان بسیار آشفته و تأسف‌انگیز بود. در این حال، شیخ محمد خیابانی، روحانی دلاور و آذربایجانی برای قطع ایادی استعمار و مبارزه با بیگانگان و ستمکاران داخلی، در هفدهم اسفند 1295 ش برابر با 14 جمادی‌الاول 1335 ق حزب دموکرات تبریز را به وجود آورد. خیابانی، سازمان سیاسی خود را دموکرات ملی، و آذربایجان را آزادستان نامید. با وجود اینکه قیام خیابانی، شوروی‌ها را به وسوسه انداخته بود، ولی طولی نکشید که دریافتند رهبر نهضت نه تنها روی خوش به آن‌ها نشان نمی‌دهد بلکه نسبت به پیاده شدن قوای شوروی در بندر انزلی سخت معترض است.

 

شیخ محمد خیابانی در حالی دست به این اقدام زد که مردم به خاطر فروپاشی حکومت تزاری روس، غرق شادی بودند و خروج نظامیان روسیه از تبریز را آرزو می‌کردند. خیابانی در این هنگام دوستان آزادی‌خواه و مبارز خود را که اغلب دموکرات نامیده می‌شدند گرد آورد و کمیته‌ای تشکیل داد و درباره وضع پیش آمده، به تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری پرداخت. شیخ محمد خیابانی، نمایندگان فرقه دموکرات و دیگر آزادی‌خواهان را از سراسر آذربایجان به تبریز دعوت کرد و تشکیلات فرقه دموکرات که از پنج سال قبل تعطیل شده بود، دوباره تاسیس شد.

استعفای "اسداللَّه علم" از نخست‌وزیری و انتخاب "حسنعلی منصور" به این مقام (1342 ش)
امیر اسداللَّه علم که پس از توافق آمریکا و شاه ایران در 28 تیرماه 1341 به نخست‌وزیری رسیده بود، سرانجام پس از بیست ماه صدارت به اراده شاه و بدون اعتنا به قوه مقننه استعفا کرد و جای خود را به حسنعلی منصور داد. این استعفا و سپس انتصاب منصور، از نظر سرعت عمل در مشروطیت ایران بی‌سابقه بوده است زیرا در همان روز که علم از کار بر کنار شد، منصور به این مقام انتخاب گردید و او که از ماه‌ها قبل مهیای این منصب بود، در همان روز، وزرای خود را معرفی کرد. از نظر ملت ایران دوران حکومت اسداللَّه علم، یکی از تاریک‌ترین ایام در روزگار سیاه سلطنت محمدرضا پهلوی است. برگزاری رفراندوم فرمایشی شاه و ملت، حمله به مدرسه فیضیه و بالاخره قیام خونین پانزدهم خرداد 42، از جمله وقایع مهم این دوران می‌باشند. پس از علم، منصور که مورد حمایت انگلیس و آمریکا بود، بر سر کار آمد و شاه بار دیگر خوش خدمتی خود را به اربابانش نشان داد. منصور نیز طی دوران صدارتش، زمینه‌های قانون ننگین کاپیتولاسیون را فراهم آورد و پس از اعتراض امام خمینی (ره) به این مصوبه، آن حضرت را به ترکیه تبعید نمود. سرانجام حسنعلی منصور در بهمن سال بعد، توسط جوانان مؤمن هیئت مؤتلفه اسلامی اعدام انقلابی شد و بر کارنامه ننگین او، مهر ابطال خورد.

درگذشت آیت اللَّه "عبدالرحیم ربانی شیرازی" عضو فقهای شورای نگهبان (1360 ش)
آیت‌اللَّه حاج شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی در سال 1301 شمسی در شیراز دیده به جهان گشود و از سال 1318 به تحصیلات علوم دینی مشغول گردید. وی فعالیت‌های دینی خود را از سال 1320 با مبارزات سخت علیه فرقه‌های صوفیه، بابیه و بهاییه شروع کرد و در اثر تبلیغات ایشان، عده بسیاری از بهاییان به دین اسلام مشرف شدند. آیت‌اللَّه شیرازی از سال 1327 در محضر آیت‌اللَّه بروجردی، در حوزه علمیه قم به شاگردی مشغول بود و پس از فوت آیت‌اللَّه بروجردی مبارزات سیاسی خویش را علیه رژیم پهلوی آغاز کرد و نخستین فردی بود که مرجعیت امام خمینی (ره) را مطرح نمود. آیت‌اللَّه ربانی از سال 1349 ش با مطرح شدن حکومت اسلامی از ناحیه امام خمینی (ره)، درصدد برآمد تا با سازماندهی روحانیون انقلابی و فرستادن آن‌ها به نقاط مختلف کشور، به پرورش کادرهای لازم برای شرکت در یک قیام همگانی و به دست گرفتن پست‌های کلیدی در حکومت آینده بپردازد. طولی نکشید که ثمره این فعالیت‌های فرهنگی - سیاسی، به صورت هیئت‌ها، جمعیت‌ها و انجمن‌های مختلف اسلامی در سراسر کشور ظاهر شد و ایشان در رابطه با هدایت این گروه‌ها به حبس برده شد. ایشان از سال 1342 تا 1357 بیش از 15 بار به زندان افتاد و شکنجه‌های فراوانی را متحمل شد و حدود 10 سال از عمرش را در زندان‌های رژیم طاغوت سپری کرد. آیت‌اللَّه شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نماینده امام خمینی در استان فارس و نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان شد. سپس از سوی امام خمینی (ره) به عضویت فقهای شورای نگهبان درآمد. این مبارز نستوه در نهم فروردین سال 1360 به دست گروهک فرقان ترور شد ولی این ترور به مجروحیت ایشان انجامید و پس از مدتی در بیمارستان بهبود یافت. این عالم ربانی و مجاهد فی سبیل‌اللَّه سرانجام در 17 اسفند 1360 در حالی که برای شرکت در جلسه شورای نگهبان عازم تهران بود، بین راه اصفهان و قم در سانحه‌ای مشکوک به لقاءاللَّه پیوست و در حرم حضرت معصومه (س) دفن شد.

اعترافات مقامات سیاسی و رسانه‌های گروهی مبنی بر استفاده عراق از سلاح‌های شیمیایی (1362 ش)
پیروزی‌های متوالی نیروهای اسلام در جبهه‌های جنگ در طی عملیات‌های والفجر 5 و 6 و عملیات خیبر، باعث شد تا به دستور شیطان بزرگ، آمریکا و همکاری دولت‌های اروپایی همچون انگلستان و آلمان، نظامیانِ شکست خورده رژیم بعث عراق، آخرین امید خود را که سلاح شیمیایی بود به کار گیرند و با فرو ریختن بمب‌های شیمیایی و سمی در میدان‌های نبرد حق علیه باطل، بخت خود را بیازمایند. رژیم بعث عراق و هم‌پیمانان خارجی آنان، همیشه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را انکار می‌کردند اما به دنبال اعزام مجروحان بمباران‌های اخیر شیمیایی به کشورهای اتریش و سوئد برای معالجه و تایید پزشکانِ این کشورها مبنی بر استفاده عراق از این سلاح‌ها و نیز دیدار سفرا و کارداران کشورهای جهان در ایران با مجروحین این بمباران‌ها، مقامات سیاسی و رسانه‌های گروهی جهان، علی‌رغم سانسور زیاد، مجبور به اعتراف به استفاده رژیم عراق از سلاح‌های شیمیایی در جنگ با ایران اسلامی شدند. همچنین آنان تاکید کردند که هیچ‌گونه توجیهی برای استفاده از این سلاح‌ها در طول جنگ تحمیلی پذیرفتنی نیست. در حالی که این سلاح‌ها، فوق‌العاده خطرناک و در سطح بین‌المللی ممنوع می‌باشند، با این حال، رژیم بعث عراق، بارها آن را در طول جنگ علیه رزمندگان اسلام به کار برده است، اما هرگز نتوانستند اراده ملت مسلمان ایران را در راه جهاد علیه کفر و ظلم، تضعیف نمایند.

درگذشت استاد "حسین قوامی" موسیقی‌دان ایرانی (1368 ش)
استاد حسین قوامی معروف به فاخته، از استادان نامدار موسیقی اصیل ایرانی، در سال 1286 ش در تهران به دنیا آمد. او آواز را نزد استادان مشهور آموخت و طی چند سال، ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی را به خوبی فرا گرفت. استاد قوامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، هنر و دانش خود را در اختیار علاقه‌مندان موسیقی سنتی ایران قرار داد. از وی آثاری به همراه پیانوی محجوبی و دیگر نوازندگان در دست است. وی در سال 1367 ش، موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. استاد قوامی سرانجام در 17 اسفند 1368 در هشتاد سالگی درتهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج مدفون شد.

درگذشت "احمد عبادی" استاد معاصر موسیقی ایرانی (1371 ش)
استاد احمد عبادی، هنرمند و استاد برجسته سه تار و موسیقی اصیل ایرانی، در سال 1283 ش در تهران به دنیا آمد. وی در کودکی پدر را از دست داد و تحت تکفل برادرش قرار گرفت. احمد عبادی از نوجوانی به فراگیری موسیقی ایران پرداخت و پس از سال‌ها نواختن سه‌تار، شیوه جدیدی را در نواختن این ساز ارایه و این شیوه را متداول کرد. استاد عبادی در تعلیم موسیقی به دیگران بسیار کوشا بود و از طریق آموزش پیگیر و تشویق شاگردانش به تمرین و ممارست، موسیقی اصیل ایرانی را رشد و توسعه داد. احمد عبادی معلمی دلسوز و مهربان بود و با سخاوت فراوان، آنچه را در سینه داشت برای هنرجو در کف قرار می‌داد. او ردیف‌های موسیقی ایران را گردآوری کرد و آنها را به شاگردانش آموخت. از استاد عبادی، آثار بسیاری در موسیقی به جای مانده که برای دوستداران موسیقی سنتی ایران، گنجینه‌ای گران‌بهاست. از جمله این آثار، اجرای کوک‌های مختلف سه تار است که حاصل هشتاد سال تجربه اوست. استاد احمد عبادی سرانجام در هفدهم اسفند 1371 ش در 88 سالگی درگذشت.

شهادت عالم مجاهد آیت اللَّه "سید محمد صدر" در نجف اشرف توسط دژخیمان بعثی (1377 ش)
آیت‌اللَّه شهید سید محمد صدر در حدود سال 1321 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. آن مرد بزرگ نخستین کسی بود که در زمان دیکتاتوری خفقان بار حزب بعث عراق، در مسجد بزرگ کوفه، نماز جمعه را اقامه کرد و در خطبه‌هایش، به انتقاد از رژیم بعثی پرداخت. وی به توصیه دولتیان عراق مبنی بر دعا و حمایت از حکومت صدام وقعی ننهاد و در برابر تهدیدات مزدوران بعث، عبای سیاه خویش را به عبای سفید، به نشانه کفن پوشیدن و آماده شهادت بودن، مبدل ساخت. وی از سوی رژیم بعث 9 بار به زندان افکنده شد که یک بار آن چهار سال به طول انجامید.

 

آیت‌اللَّه صدر در طول دوران مبارزه، نمایندگانش را به سراسر عراق فرستاد و با اقامه نماز جمعه و جماعت، جان و امید تازه‌ای در کالبد و دل‌های مردم به وجود آورد. این اقدامات ضد بعثی او بر حکومت عفلقی گران آمد و سرانجام این فقیه بزرگ را در هفدهم اسفند 1377 برابر با دهم ذی‌قعده 1419 ق در 56 سالگی پس از بازگشت از نماز مغرب و عشاء همراه با دو فرزندش به شهادت رساندند.

چندین گروه مسلح که ماسک بر چهره داشتند به سفارتخانه های ایران در استکهلم و بروکسل حمله کردند (1352 ش)
و سفارتخانه ها را اشغال کردند. هدف این چند گروه اعتراض به بازداشت ها در ایران و اعدام جوانان بود. یکی دیگر از اعتراض این عده این بود که چرا ایران در عمان (ظفار) مداخله نظامی کرده است

در پی حمله گارد به دانشکده پلی تکنیک و مجروح شدن عده ای از دانشجویان و اساتید و اعتصاب استادان از رفتن به کلاس، (1356 ش)
خبرنامه «اتحاد نیروهای جبهه ملی ایران» با چاپ خبری اعلام کرد که نماینده نخست وزیر، ضمن دیدار از استادان متحصن این دانشکده، از آنان خواست تا به اعتصاب خود پایان دهند که البته نتیجه ای در بر نداشت

مرگ "جان اریکسون" مهندس و مخترع سوئدی (1889 م)
جان اریکسون مبتکر سوئدی در 31 جولای 1803 م در سوئد به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات متوسطه به خدمت در ارتش پیوست. وی در ارتش سوئد نقشه‌های نظامی طرح می‌کرد و درباره قطعات جدید ماشین‌ها، نظریه‌های بسیاری ارائه می‌داد. در آن زمان، روش معمول برای راندن و حرکت کشتی‌ها ابتدایی و اولیه بود. چرخ‌های پره‌دار اغلب در اثر برخورد با اجسام شناور زیان می‌دیدند و گردش آنها به سختی انجام می‌گرفت. نظریه اریکسون برای حل این مشکل، نصب یک پروانه بزرگ در انتهای زیرین کشتی بود. وی سپس پروانه دَوّاری اختراع کرد که بسیاری از اشکالات فنی کشتی بخار را از میان برمی‌داشت. اریکسون پس از چندی برای ارتش امریکا نوعی ناو جنگی را طراحی کرد که با موتوری بسیاری قوی کار می‌کرد و به وسیله سکان، تغییر جهت می‌یافت. جالب‌ترین قسمت این ناو، آسانسوری بود که گلوله توپ را به برج توپخانه می‌برد و آماده شلیک می‌ساخت. اریکسون را به خاطر این اختراع، پدید آورنده ناوهای جنگی امروزی می‌دانند. جان اریکسون سرانجام در 8 مارس 1889 م در 86 سالگی درگذشت.

آغاز حاکمیت حزب بعث در سوریه (1963 م)
هر چند سوریه بعد از جنگ جهانی دوم مستقل گردید اما حوادث متعددی باعث شد تا آرامش سیاسی پایدار دراین کشور برقرار نشود. وقوع جنگ با اسرائیل در سال‌های 1948 و 1956، شکل‌گیری و فروپاشی جمهوری متحد عربی و وقوع کودتاهای پی‌درپی در سوریه، نمونه‌ای از مشکلات فرا روی این کشور تازه استقلال یافته بود. در این میان، کودتای 28 سپتامبر 1961 و خروج تدریجی سوریه از جمهوری متحده عربی، مرحله‌ای دیگر از حیات سیاسی این کشور را رقم زد. با این حال حزب بعث سوریه آرام آرام جایگاه خویش را تثبیت می‌نمود و از طریق افکار عمومی و جراید، دولت را برای پذیرش خواسته‌های خود تحت فشار قرار می‌داد. با مشخص شدن ضعف درونی و ناتوانی دولت‌مردان و بروز اختلافات داخلی در هیأت حاکمه، یگان‌هایی از ارتش به فرماندهی افسران بعثی در 8 مارس 1963 دست به کودتا زده و ضمن سرنگونی دولت، حاکمیت را به طور یک پارچه در اختیار گرفتند. کودتاگران که نیروهای برگزیده‌ای از تفکرات اجتماعی حزب بعث بودند در 24 مارس همان سال قدرت قانون گذاری و اجرایی را به "شورای میهنی رهبری انقلاب" سپردند. حاکمیت حزب بعث در سوریه پس از گذشت بیش از چهار دهه، همچنان ادامه دارد.

آغاز مبارزه "جبهه آزادی بخش مورو" علیه حکومت "مارکوس" در فیلیپین (1968 م)
پس از انتخاب مارکوس به ریاست جمهوری فیلیپین در سال 1965 م، حکومت دیکتاتوری وی تحت حمایت امریکا و کشورهای غربی، به سرکوب مخالفان خود اقدام کرد و تعداد زیادی را کشته و بسیاری دیگر را به زندان افکند. این امر اعتراضات متعددی را در کشور برانگیخت و گروه‌های متعددی علیه دیکتاتوری مارکوس تشکیل شدند. هم‌چنین از سال 1968 م مبارزات خلق مسلمان جنوب کشور برای ایجاد یک کشور مستقل اسلامی شدت گرفت. در این میان، جبهه آزادی بخش مورو که مهم‌ترین نیروی مخالف چریکی مارکوس بود به وجود آمد و از هشتم مارس همین سال به مدت حدود 20 سال به مبارزه مسلحانه علیه سیاست‌های ضد اسلامی مارکوس ادامه داد. اما پس از برکناری مارکوس، در پی مذاکرات این جبهه با دولت، طرفین در مورد آتش‌بس و امضای قرارداد صلح به توافق رسیدند. بر اساس توافق فیمابین در 30 سپتامبر 1996 م آتش‌بس برقرار شد و نیز قرار شد مسلمانان از کرسی‌های مخصوص در پارلمان برخوردار شده و در دیوان عالی کشور، دولت و رده‌های بالای نیروی نظامی و انتظامی مشغول شوند. هم‌چنین براساس این قرارداد، مسلمانان در ایالت مسلمان نشین میندانائو به خودمختاری دست یافتند.

روز جهانی زن
روز جهانی زن هر ساله در ۸ مارس برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگِ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائه‌ی عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است. این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد (در درجه اول اروپای شرقی، روسیه و شوروی سابق). روز جهانی زن در بسیاری از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند (چیزی شبیه به روز مادر و روز ولنتاین). با این حال در مناطقی دیگر (مانند استرالیا)، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعیِ امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1889: جان اریکسون Ericsson مخترع سوئدی درگذشت. وی در سال 1803 به دنیا آمده بود.
1917: تظاهرات چند هزارنفری در پتروگراد (سن پترزبورگ) برضد دولت روسیه انجام شد که تاریخنگاران آن را مقدمه انقلاب بلشویکی اکتبر این سال ذکر کرده اند.
1917: آمریکا برای سومین بار در دو دهه اول قرن 20 در کوبا نیرو پیاده کرد.
1965: با ورود یک تیپ تفنگدار دریایی آمریکا به دانانگ در ویتنام جنوبی، پای آمریکا بیش از پیش به جنگ ویتنام کشیده شد. آمریکا سرانجام در جنگ ویتنام موفق نشد و پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا از جنوب ویتنام در سال 1975 کشور واحد ویتنام تجدید حیات داد.
1963: چند روز پس از کودتای سوریه، زمام امور این کشور در دست حزب سوسیالیستی بعث قرارگرفت که همچنان ادامه دارد.
1979: Compact Disk ساخته شد.
1982: دولت آمریکا شوروی را متهم کرد که در افغانستان بر ضد چریکهای ضد کمونیست سلاح شیمیایی بکار برده است.
2004: محمد زیدان معروف به ابوعباس بنیادگذار جبهه آزادیبخش فلسطین در زندان آمریکا در عراق درگذشت و در سوریه مدفون شد. وی در عراق بود که این کشور توسط ارتش آمریکا اشغال شد و ابوعباس هم دستگیر و به زندان افتاد. دولت آمریکا مرگ او را بر اثر عوامل طبیعی ذکر کرده است.
2004: قانون اساسی عراق (عراقی که در اشغال نظامی آمریکا بوده است) به امضا رسید!
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار