گزيده‌ای از اخبار روز فضای مجازی؛

"حسين فريدون" در اجلاسيه خبرگان/ کجای دنیا دختر به خواستگاری پسر می‌رود/ "وطن فروشی" پیشنهاد کری به آوارگان فلسطینی

حسين فريدون در اجلاسيه خبرگان، آیا فرار مغزها فقط در ایران رخ می دهد، کجای دنیا دختر به خواستگاری پسر می‌رود، "وطن فروشی" پیشنهاد کری به آوارگان فلسطینی، مشارکت ۱۵۰ هزار نیرو و ۹۰ فروند هواپیما در رزمایش نظامی روسیه، "کیم جونگ اون" تنها نامزد انتخابات سراسری کره‌ شمالی‌ و ... از جمله اخبار جذاب بسته خبري روز سه‌شنبه 13 اسفند است.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات مختلف و متنوع در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبري هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار سياسی هر روز كه در فضای مجازی منتشر می‌شود را در قالب يك بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.

نشست اوباما با مقامات شورای امنیت ملی درباره اوکراین

"باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا درباره بحران اوکراین با شورای امنیت ملی در کاخ سفید دیدار داشت. در این دیدار که شماری از مقامات از جمله سران ارشد  نظامی و مشاوران امنیت ملی حضور داشتند، درباره تحولات اوکراین و اقدامات روسیه در این  کشور رایزنی شد.



به گزارش فارس به نقل از رویترز، "جان کری" وزیر خارجه، "چاک هیگل" وزیر دفاع، "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی از جمله افرادی بودند که در این نشست شرکت داشتند.

ابزار های ویژه گشت زنی پلیس چین

عصر ایران به نقل از رویترز نوشت: همزمان با برگزاری کنگره سالانه حزب کمونیست "چین" در پکن، پلیس چین تدابیر امنیتی را در میدان تیانانمن تشدید کرده است. پلیس چین با اسکوترهای ویژه مشغول گشت زنی است.



پرچم‌‌ حزب‌الله‌ در دست 2 جوان‌‌ آمریکایی

دو جوان آمریکایی همزمان با سفر "نتانیاهو" به واشنگتن، پرچم‌های حزب‌الله لبنان را در مقابل کمیته امور عمومی آمریکا و رژیم صهیونیستی (اِیپک) به اهتزاز درآوردند.

به گزارش مشرق، معترضان به سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس و آیپک، لابی صهیونیستی روز یکشنبه در مقابل محل کنفرانس این گروه در واشنگتن تجمع کرده و با تکان دادن پرچم‌های فلسطین و حزب‌الله لبنان خشم شدید شرکت کنندگان این کنفرانس را برانگیختند. این دو جوان آمریکایی که پرچم‌های حزب‌الله را در دست داشتند مورد سوال و اهانت از سوی برخی شرکت کنندگان قرار گرفتند.
 


یکی از این دو جوان در پاسخ به پرسش یکی از اعضای آیپک که چرا پرچم حزب‌الله را در دست دارد با اشاره به پرچمش گفت: می‌دانی، این تنها پاسخ واقعی است که اسراییل می‌فهمد! مسولان آیپک می‌گویند تاکنون سابقه نداشته است که پرچم‌های حزب‌الله را در مقابل مراکز خود در آمریکا مشاهده کنند. این تظاهرات هنگام سخنرانی "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا برگزار شد. جان کری در این سخنرانی بر لزوم ادامه مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد.
 
کاسپاروف دیگر روسی نیست

وزارت کشور کرواسی اعلام کرد: "گری کاسپاروف" مرد شماره یک سابق شطرنج جهان که اکنون به یک فعال جناح مخالف روسیه تبدیل شده، تابعیت کرواسی را کسب کرده است‌. در بیانیه این وزارتخانه که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفت، گفته شده است که این "منتقد شدید کرملین" گذرنامه جمهوری "یوگسلاوی سابق" را دریافت کرده است چرا که این کار به نفع کرواسی بود اما در بیانیه توضیح بیشتری داده نشده است.



به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، کاسپاروف 50 ساله که یک فرد شناخته شده در کرواسی به دلیل حمایت علنی از کروات‌ها در جریان جنگ دهه 1990 بود، شهروندی خود را هفته گذشته کسب کرد. وی که یک منتقد شدید "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه است و سال‌هاست که تعطیلات تابستانی‌اش را در سواحل کرواسی می‌گذراند و بنابر گزارش‌های مطبوعاتی در "ماکارسکا" واقع در ساحل مرکزی صاحب یک منزل است .

وی همچنین از روابط خوبی با سیاستمداران کرواسی برخوردار است و در ماه ژانویه با "ایوو یوسیپوویچ" رئیس جمهوری این کشور ملاقات کرد و به دلیل حمایت معنوی از کروات‌ها مورد ستایش قرار گرفت. کاسپاروف در سال2005  پس از حدود دو دهه سلطه بر شطرنج جهان بازنشسته شد. وی در سال 1985 در22  سالگی جوانترین قهرمان شطرنج جهان شد و یکی از بزرگترین بازیکنان شطرنج تمام دوران محسوب می‌شود.

"کیم جونگ اون" تنها نامزد انتخابات سراسری کره‌ شمالی‌!

مردم کره شمالی نهم مارس 2014 (18 اسفند ماه) به پای صندوق‌های رای می‌روند و این انتخابات سراسری تنها یک کاندیدا دارد. به نوشته روزنامه "دیلی تلگراف"، اگر چه این انتخابات که تنها یک نامزد از حزب حاکم کارگر کره شمالی دارد و آن "کیم جونگ اون"، رهبر کره‌شمالی است، اما این اقدام می‌تواند یک آزمون برای تمرین دموکراسی در این کشور منزوی باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین این امکان وجود دارد که رای‌دهندگان به این نامزد رای ندهند و آنقدر شجاع باشند که به حوزه‌های رای‌گیری بروند و از آن عبور کنند. یکی از پناهجویان کره شمالی که در سال 2011 از این کشور گریخت، می‌گوید: پیامدهایی نظیر انتقاد سیاسی یا محدودیت و حبس در اردوگاه کار اجباری وجود دارد.



یکی دیگر از پناهجویان نیز گفت: روز انتخابات برای مردم کره شمالی زمانی برای ابراز عقایدشان نیست. دولت پیونگ‌یانگ به دانش‌آموزان در مدارس درباره اهمیت انتخابات آموزش نمی‌دهد. مردم هیچ ایده‌ای درباره داشتن حق رای ندارند. رای‌دهندگان به واسطه کمیته رای‌گیری محل سکونتشان به حوزه‌های رای‌گیری هدایت می‌شوند. پوسترها و پلاکاردهایی که در حوزه‌های رای‌گیری نصب شده، ‌رای‌دهندگان را تنها وادار می‌سازد تا به یک کاندیدا که از خانواده کیم است،‌ رای دهند.

در حالی که حزب کارگر اغلب به عنوان حزب حاکم در کره شمالی شناخته می‌شود، اما این کشور سه حزب سیاسی دیگر نیز دارد. یکی از پناهجویان کره شمالی می‌گوید: دولت فهرست رای‌دهندگان را بررسی می‌کند و اگر نام شما در آن نباشد، این مساله را بررسی می‌کند. اغلب در زمان انتخابات است که پیونگ‌یانگ پناهجویان و مفقودین را شناسایی می‌کند.

حسين فريدون در اجلاسيه خبرگان!



تصویری دیدنی از رهبر معظم انقلاب هنگام تعویض ضریح مطهر امام رضا (ع)




آمریکا همکاری‌های نظامی خود را با روسیه تعلیق کرد


"جان کربی" سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی مداخله روسیه در کریمه، آمریکا همه همکاری‌های نظامی بین "واشنگتن" و "مسکو" را به‌حالت تعلیق درآورده است. براساس این تصمیم، تمرین‌های نظامی و نشست‌های دوجانبه، توقف کشتی‌ها و برگزاری کنفرانس‌هایی در زمینه اجرای طرحهای نظامی تعلیق می‌شوند.

به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، وی افزود: با وجود اینکه پنتاگون در روابط نظامی خود با فدراسیون روسیه که طی سالهای اخیر نیز پیشرفت داشته، منافع زیادی کسب کرده است، اما با توجه به حوادث اخیر در اوکراین، تصمیم گرفتیم همه همکاری‌های نظامی خود را با آن کشور به حالت تعلیق درآوریم.

این سخنگو اضافه کرد: ما از روسیه می‌خواهیم برای کاهش بحران در اوکراین تلاش و نیروهای خود را از کریمه خارج کند و به پایگاه‌های خود بازگرداند و نظامیان آمریکا اوضاع را در این منطقه از نزدیک زیر نظر دارند و در تماس مستقیم با متحدان آمریکا به‌ویژه کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.

حامیان روسیه در اوکراین






 
مشارکت ۱۵۰ هزار نیرو و ۹۰ فروند هواپیما در رزمایش نظامی روسیه

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه به نظامیان این کشور که هفته پیش برای برگزاری رزمایش به غرب و مرکز  روسیه رفته بودند، فرمان بازگشت داد. "دیمیتری پسکوف" سخنگوی ریاست‌جمهوری در این مورد گفت: این فرمان پس از آن صادر شد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این رزمایش با موفقیت انجام شده است.






به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری "راشاتودی"، رزمایش روسیه چهارشنبه گذشته آغاز شد و در آن 150 هزار نظامی، 90 فروند هواپیما،880  تانک و80 ناو جنگی و دیگر جنگ‌افزارها به کار گرفته شد.

بازدید اوباما از شهر تاریخی پترا در شهر امان اردن


عصر ایران منتشر کرد، نوجوان اوکراینی در تجمع اعتراضی اوکراینی ها در مقابل دفتر نمایندگی روسیه در مقر اتحادیه اروپا (بروکسل) تصویری از روی جلد مجله تایم را در دست گرفته است



پوتین به همراه وزیر دفاع روسیه برای بازدید از یک مانور نظامی به منطقه لنینگراد رفته است



"وطن فروشی" پیشنهاد کری به آوارگان فلسطینی

روزنامه لبنانی (الاخبار) به نقل از منابع آگاه در سفارت فلسطین در بیروت نوشت: براساس طرح "جان کری"، پناهجویان فلسطینی می‌توانند با دریافت پول به کشورهای دیگر مهاجرت کنند و فقط به فلسطین نباید بازگردند، آن دسته از پناهجویان فلسطینی هم که نمی‌خواهند لبنان و سوریه را ترک کنند، دولت‌های این دو کشور باید زمینه اقامت دایم و اعطای تابعیت به آنها را فرام نمایند.

به گزارش ایرنا، الاخبار در ادامه افزود: براساس این طرح حتی فلسطینی‌هایی که در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس اقامت دارند، تابعیت این کشورها را اخذ خواهند کرد و فلسطینی‌های ساکن کشورهای اروپایی نیز پیش از این تابعیت کشورهای میزبان را دریافت کرده‌اند. این در حالی است که صاحبنظران باقی ماندن دایمی پناهجویان و آوارگان فلسطینی در لبنان و سوریه را که از آن به عنوان "وطن جایگزین" یاد می‌شود، خطری مهم برای این دو کشور و در جهت تامین منافع رژیم صهیونیستی یاد کرده‌اند.

الاخبار با بیان اینکه چند ماهی است در اردوگاه‌های فلسطینی‌نشین در لبنان جنبشی به منظور تلاش برای مهاجرت دست جمعی از این کشور به راه افتاده است، نوشت: یکی از مسئولین شناخته شده در این اردوگاه‌ها اعلام کرده است که تمامی فلسطینی‌ها حق دارند زندگی بهتری داشته باشند و باید بتوانند به کشورهای دیگر بروند و در آن کشورها از شرایط بهتری برخوردار شوند   و تلاش‌هایی آشکار به منظور مهاجرت دست جمعی در حال جریان است که بدان معناست برخی از طرف‌های فلسطینی تمایل دارند طرح جان کری برای حل و فصل مساله آوارگان فلسطینی عملی شود.

بنابر آمارهای ارائه شده از سوی مقامات لبنان و سازمان ملل تاکنون حدود یک میلیون پناهجوی سوری از زمان آغاز بحران سوریه به لبنان وارد شده اند و این تعداد بعلاوه حدود 500 هزار پناهجوی فلسطینی حاضر در این کشور، به یک بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای لبنان تبدیل شده است.

تجمع طلاب‌ در بیت‌ "آیت‌الله‌ نوری‌ همدانی"

تجمع اعتراض‌آمیز طلاب و فضلای حوزه در بیت آیت‌الله نوری همدانی





کجای دنیا دختر به خواستگاری پسر می‌رود؟

به گزارش ایسنا، در اکثر جاهای دنیا عرف است که مردها با کمال احترام و تشریفات ویژه به خدمت خانواده دختر برسند و از او خواستگاری کنند اما نه همه جای دنیا؛ در برخی کشورها هیچ پسری به خواستگاری دختر نمی‌رود بلکه آنان در خانه می‌مانند تا یک دختر برای همسری انتخابشان کند. در اینجا فرهنگ‌ برخی مناطق در جهان که در آنها خانم‌ها به خواستگاری آقایان می‌روند را بخوانید.

"مراکش" یا مغرب کشوری است، در شمال غربی آفریقا و مسلمان که درصد بیشتری از جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند. زنان مراکشی بسیار صبور و پرکارند و تقریبا می‌توان گفت لحظه‌ای استراحت نمی‌کنند و به دنبال رفع و رجوع کارها و مشکلات خانواده‌اند اما زنان آن ویژگی دیگری هم دارند و آن اینکه خودشان مرد آینده خود را انتخاب می‌کنند و به خواستگاری او می‌روند. دخترها در مراکش با رسیدن به خدمت مادر پسر مورد نظرشان از ویژگی‌های خود اعم از خانه‌داری، دستپخت و مهارت‌های زندگی‌شان تعریف می‌کنند و مادران با مشورت پسرانشان نتیجه‌گیری می‌کنند که آیا این دختر گزینه مناسبی برای انتخاب آنها هست یا خیر.

زن‌ها در مراکش بر این باورند که درخواست ازدواج آنها از مردها به هیچ‌وجه مایه سرافکندگی‌شان نیست زیرا اسلام دین برابری است و زن و مرد در همه چیز برابرند؛ بنابراین آنها هم حق دارند که فرد مورد علاقه خود را انتخاب کنند و به او درخواست ازدواج بدهند.

"جمهوری گینه بیسائو" کشوری در آفریقاست که زمانی الگوی آفریقا برای توسعه بود. این کشور در زمره فقیرترین کشورهای جهان قرار دارد. در این قسمت از دنیا هم این دختران هستند که همسر آینده خود را انتخاب می‌کنند. آنان پیشنهاد خود را به این شکل که یک ظرف ماهی سرخ‌شده با روغن مخصوص را با سس خوش‌طعم قرمزرنگ تزئین می‌کنند و با هماهنگی قبلی با مادر پسر به خدمت پسر مورد نظرشان می‌رسند. در ضمن اینجا منطقه‌ای است که مردها هیچ قدرتی برای "نه" گفتن ندارند.

از آنجای که گینه بیسائو کشوری بسیار فقیر است و اکثر دختران حتی توان تهیه و پخت آن ماهی مخصوص و مرسوم را ندارند، با یک شاخه‌گل سفید به خواستگاری پسر مربوطه می‌روند. طبق تحقیقات انجام‌شده در این منطقه، 75 درصد مردان و زنان از این سبک ازدواج و زندگی رضایت دارند. طبق آخرین سرشماری شهر "لویو" در غرب کشور "اوکراین"، ۸۵ درصد جمعیت آن را زنان تشکیل می‌دهند و همین نابرابری، دختران را به سمت خواستگاری رفتن سوق داده است. معروف است که در این کشور، رسم و رسوم ساده‌ای برقرار است و به همین دلیل بدون دردسر پیشنهاد خود را صریح در مقابل کسی که به او علاقه دارند، می‌گویند.  

در قبیله‌ای عجیب در چین به نام "موسوا" زنان و دختران حاکمان اصلی محسوب می‌شوند و روسای قبیله تنها از میان زنان انتخاب می‌شوند. اتفاق عجیب‌تر میان مردم این قبیله آن است که زنان با یکدیگر کم حرف می‌زنند و صحبتی از پدر و پسر در این قبیله وجود ندارد. در این قبیله زنان انتخاب می‌کنند که با کدام مرد ازدواج کنند و در حقیقت ازدواج رسمی ندارند و مردان پس از ازدواج در خانه زنان زندگی می‌کنند.

در "شیکاگو" هم چند سالی است که دخترها گوی سبقت را در خواستگاری کردن از پسران ربوده‌اند. دختران این شهر از ایالات‌ متحده هم بر این باورند که ما هیچ اعتقادی به اینکه حتما باید پسر از ما درخواست ازدواج کند، نداریم و بعد از تصمیم برای خواستگاری، با حلقه‌ای نقره‌ای‌رنگ و ساده به او پیشنهاد ازدواج می‌دهند. سال کبیسه برای کشوری چون "اسکاتلند" بسیار ویژه است که در قرن یازدهم، "ملکه مارگارت" به دخترها اجازه داد که در صورت تمایلشان از پسر مورد نظرشان، خواستگاری کنند. بر اساس همین روایت و تاریخ، دخترها هر چهار سال یک‌بار به خواستگاری پسر مورد علاقه‌شان می‌روند. البته چندی بعد، رسم شد که اگر آن پسر پیشنهاد دختر را قبول نکند، مجبور است که در عوض یک دست پیراهن و یک جفت دستکش بچه‌گانه برای دختر بخرد تا کینه را از دل او پاک کند!

آیا فرار مغزها فقط در ایران رخ می دهد؟

آمریکا، کانادا و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که اغلب مغزهای جهان را به خود جلب می‌کنند. نگاهی به فهرست برندگان جوایز نوبل در رشته‌های علمی، شاهد این ادعاست. به گزارش "دویچه وله"؛ البته در میان این پژوهش‌گران تراز اول، اغلب نام محققان آلمانی یا آلمانی‌تبار نیز دیده می‌شود. اینان ولی دانشمندان برجسته‌‌ای هستند که به خاطر شرایط نامساعد تحقیق در کشور خود، ترجیح داده‌اند به دنیای دانش در کشوری دیگر خدمت کنند.

به گزارش جام، اغلب پژوهش‌گران آلمانی که هم‌اکنون در کشورهای دیگر غربی مشغول کارند، در چارچوب "برنامه‌های تبادل محقق" به این کشورها سفر کرده‌اند و به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر، همان‌جا ماندگار شده‌اند. بیشتر برندگان آلمانی جوایز نوبل در ۲۰ سال گذشته، اکنون در آمریکا و در دانشگاه‌های هاروارد، ییل، استنفورد یا کلمبیا تحقیق می‌کنند. شرایط مناسب پژوهش در این کشور، نه تنها آلمانی‌ها، بلکه مغزهای کشورهایی آسیایی و آمریکای لاتین‌ را نیز به خود جذب می‌کند.

بر اساس آمار "کمیسیون کارشناسی حمایت از پژوهش و ابداع"، میان سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۱، بیش از ۲۳ هزار محقق، آلمان را ترک کرده‌اند و تنها ۱۹ هزار پژوهشگر، برای ادامه‌ی تحقیق در این کشور ساکن‌شده‌اند. "یوهانا وانکا" به عنوان مثال از بازگشت "توماس زودهوف"، پژوهش‌گر آلمانی برنده‌ جایزه نوبل در سال ۲۰۱۳ خبر می‌دهد که قرار است به عنوان "کارشناس مهمان" در "انستیتوی تحقیقات درمانی" برلین مشغول کار شود.
 




پول روسیه سقوط کرد

با ادامه بحران در منطقه کریمه، سهام بورس مسکو در اولین دقایق روز دوشنبه سقوط کرد. ارزش روبل در برابر دلار و یورو هم به پایین‌ترین سطح در تاریخ بورس مسکو رسید. به گزارش تابناک، بانک مرکزی روسیه برای "حفظ ثبات مالی"، بلافاصله نرخ بهره را یک و نیم درصد افزایش داد. با این حال، دو شاخص بازار بورس مسکو، میسکس و آر تی اس، هر یک نزدیک به هشت درصد کاهش یافتند.

نرخ دلار در برابر روبل، با ۵۰ کوپک افزایش به ۳۶.۳۵ روبل رسید و قیمت یورو نیز برای اولین بار از مرز ۵۱ روبل گذشت. بالاگرفتن تنش‌ها در اوکراین، باعث کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی نیز شده است. شاخص‌های "اف تی اس یوروفرست" و "یوروستوکس ۵۰" صبح دوشنبه به ترتیب یک و هفت دهم درصد و دو و یک دهم درصد کاهش یافتند.

تشریفات برای یک چای ساده



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار