یک متخصص اطفال تاکید کرد

نوزادان با وزن بالا کمتر در معرض "زردی" هستند

متخصص اطفال گفت: اگر میزان درجه زردی بالا‌تر از ۲۵ باشد و درمان نشود منجر به مرگ خواهد شد و نوزادانی که جان سالم به در می‌برند دچار اختلالات شنوایی و بیماری حرکتی در اندام‌ها می‌شوند.

دکتر محمد ترکمن، متخصص اطفال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: "زردی" یکی از شایع‌ترین مشکلات نوزادان تازه تولد یافته است که در بیشتر موارد، از روز سوم تولد به بعد ایجاد می‌شود. 

وی ادامه داد: علت زردی در بسیاری از اوقات مشخص نیست و در بعضی موارد به علت ناسازگاری خون و rh مادر با نوزاد، کم کاری تیروئید نوزاد، کمبودهای آنزیمی گلبول‌های قرمز، کمبود دریافت شیر مادر و یا ناشی از مصرف شیر مادر است. 

وی تاکید کرد: میزان خطرناکی زردی به سن و وزن نوزاد بستگی دارد و نوزادان با وزن بالا‌تر کمتر در معرض خطرات ناشی از زردی هستند. 

وی خاطرنشان کرد: اگر درجهٔ زردی بیشتر از ۲۵ باشد درمان نشود، منجر به ایجاد بیماری مهلک و خطرناکی به نام "کرن‌ایکتروس" می‌شود این بیماری با مرگ و میر بسیار بالایی همراه است و کودکانی که جان سالم به در مِی‌برند دچار اختلالات شنوایی و بیماری حرکتی اندام‌ها می‌شوند. 

وی در پایان توصیه کرد: بهترین درمان زردی، نوردرمانی یا فتوتراپی است. 
همچنین در مواردی که زردی ناشی از شیر مادر است قطع کردن شیر مادر به مدت کوتاه ۱-۲ روز و مصرف شیرخشک می‌تواند سبب کاهش زردی شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: زردی ، شیرمادر ، نوزاد ، تیروئید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار