لرستان/

غار باستانی و 12 هزار ساله میرملاس کوهدشت

یکی دیگر جاذبه های منحصربفرد تاریخی و گردشگری لرستان، غار باستانی و 12 هزار ساله میرملاس کوهدشت است که نقاشی‌های موجود در این غار به گفته کارشناسان و متخصصان باستان شناسی در ردیف آثار موجود در غارهای کرکس و لاسکو فرانسه قرار دارد و نماد یکی از کهن‌ترین آثار و نشانه‌های زندگی انسان اولیه در کره خاکی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران لرستان؛ این سکونتگاه باستانی در حقیقت به عنوان آیینه‌ای از زندگی انسان‌های اولیه و خلق و خوی آنهاست، نقوش صخره‌ای میرملاس از جمله آثار بی‌نظیر موجود در کشور است که نشان از دیرینگی و قدمت چندین هزار ساله این دیار دارد.

غار میرملاس در کوه سرسرخین در فاصله 15 کیلومتری شهر کوهدشت واقع شده، این غار که به مرور زمان دستخوش تغییرات طبیعی شده ، مملو از نقوشی است که در دو طرف غار و بروی دیوارسایبان حک شده است.

براساس بررسی‌های باستان شناسان این آثار مربوط به 12 هزار سال پیش است که از سوی انسان‌های اولیه به تصویر کشیده شده هرچند که به دلیل کم توجهی در نگهداری و قرار گرفتن در معرض عوامل طبیعی و انسانی، تاحدودی از بین رفته است.

ورودی غار میرملاس به علت ریزش کوه در طبقات فوقانی مسدود شده ، نقوش دیواره سفید ایوان غار نیز متاسفانه بر اثر بی توجهی برخی افراد بشدت مخدوش شده و به سختی قابل تشخیص می‌باشند. /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.