رادیو " ان پی آر" واشنگتن گزارش داد:

زنان ایرانی پیش به سوی فرصت‌های بزرگ

یک رادیو امریکایی در گزارشی از بهبود وضعیت مشارکت زنان ایران در فعالیت‌های اجتماعی در سال‌های اخیر خبر داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، رادیو " ان پی آر"  واشنگتن گزارشی را در مورد چگونگی حضور زنان ایران در فعالیت های اجتماعی تهیه کرده و در آن به تمجید از مشارکت فعالانه آنها در اجتماع  پرداخته است.

در این گزارش آمده است:  پس از انتخاب سال گذشته رئیس جمهور حسن روحانی، ایران باردیگر شاهد آغازکار دوباره  فعالان اجتماعی بوده است. اخیرا در یک بعد از ظهر در شمال تهران، دو زن حرفه‌ای با یکی از مشاوران وزارت معادن و تجارت  نشستی داشتند. آنها سرگرم تنظیم  راهبردی برای بهبود وضعیت شغلی برای زنان در دولت و بخش خصوصی هستند.

"سهیلا جلودار زاده" ،عضو سابق مجلس و استاد فعلی مهندسی نساجی می گوید": زمانی ما با مشکلات اجتماعی و سیاسی مواجه بودیم". در حال حاضر، او که فعالیت سیاسی خود را از سر گرفته است ، برای حمایت از اشتغال زنان با ثریا مکنون ،رئیس سابق دانشگاه همکاری می کند. زنان بیش از 60 درصد از جمعیت دانشگاهی ایران را تشکیل می دهند، اما کمتر از 20 درصد از جمعیت کار به آنان تعلق دارد.

مکنون می گوید "ما می خواهیم از دانش آنها استفاده بهتری بشود. این مهم است، نه این که فقط مدرک تحصیلی داشته باشند." 

کوان هاریس ، کارشناس مسائل ایران از دانشگاه پرینستون می گوید ،این تنها یک نمونه از روند موجود در ایران است . او می گوید " مسائل شهری ، مسئله آلودگی هوا ، مسائل زیست محیطی ، مسائل زنان  از جمله مسائل ایران است - ایرانیان در حال تشکیل گروه هایی برای مقابله با مشکلات عمده پیش روی کشور هستند. 

در این گزارش آمده است پس از انقلاب 1979 ، دولت اسلامی ایران حتی خانواده های سنتی را متقاعد کرد که فرستادن دخترانشان به دانشگاه ها هیچ خطری ندارد.

روند معکوس
روحانی در تلاش است تا با اشتغالزایی روند را معکوس کند ضمن آن که او سعی دارد اقتصاد کشور را که پس از دو سال تحریم بازسازی کند.

سعید لیلاز ، تحلیلگر سیاسی می گوید ، در مورد روحانی  بر اساس میزان موفقیت او در احیای اقتصادی ایران  قضاوت خواهد شد ، و برای این کار او به زنان بیشتری در محیط کار نیاز دارد.
 لیلازمی گوید " او چاره  دیگری ندارد ،تحصیلات زنان بهتر از مردان است. "

ایران  برای جبران جمعیت مسن خود بار دیگر فرزندآوری را ترویج می‌کند
رادیو " ان پی آر"  واشنگتن می‌گوید: وزارت بهداشت ایران در حال حاضر معکوس سازی برنامه موفق کنترل جمعیت خود را با اختصاص کمک های مالی جهت تشویق خانواده های پر جمعیت آغاز کرده است. بیلبوردهای نصب شده در تهران این پیام  را ترویج می کنندکه خانواده های  پرجمعیت خانواده شادتری هستند  .

 لیلاز با ارزیابی جمعیت ایران موافق است. جمعیت در حال پیر شدن است ، و با احتساب به طور متوسط دو فرزند در هر خانواده ، طی چند دهه  تعداد افراد مسن بیشتر از  جوان ها خواهد شد، شبیه نمودار جمعیتی ایتالیا و آلمان.

در پایان این گزارش آمده است: وضعیت مشارکت زنان ایران در فعالیت‌های اجتماعی  رو به بهبوئی می‌رود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار