کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران از آغاز تا کنون

در این گزارش فهرست کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران از آغاز تا کنون ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در این گزارش به ذکر اطلاعات کاپیتان‌های تیم ملی فوتبال ایران از ابتدا تاکنون و اطلاعاتی از بیشترین کاپیتانی کل دوره‌های تیم ملی، بیشترین کاپیتان‌های تیم ملی در جام جهانی و بیشترین کاپیتان تیم ملی در جام ملت‌های آسیا می‌پردازیم.

**کاپیتان‌های ایران و دوره‌های بازی آن‌ها در تیم ملی

سیروس قایقران است. وی از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۲ عضو تیم ملی ایران بوده است. وی در آن سال‌ها برای ایران ۴۰ بازی انجام داد و توانست در بازی‌هایی که برای ایران انجامداد ۶ گل به ثمر رساند. سیروس قایقران از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.




حمید درخشان ازسال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۳ کاپیتانی تیم ملی را برعهده گرفت. وی برای ایران ۴۱ بازی انجام داده و ۹ گل به ثمر رسانده است.

فرشاد پیوس دیگر بازیکن تیم ملی بوده که ازسال ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۴ عضو تیم ملی بوده و در سال ۱۹۹۴ کاپیتان تیم ملی شده است و در بازی‌های ملی که انجام داده ۴ دفعه آن کاپیتان بوده و یک گل به ثمر رسانده است.



احمدرضا عابدزاده دیگر کاپیتان و بازیکن ملی ایران است که از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ به مدت10 سال عضو تیم ملی بوده است. وی ۳۸ بازی به عنوان کاپیتان تیم ملی بوده و در کل ۷۹ بازی ملی در کارنامه خود دارد.



نادر محمدخانی دیگر بازیکن تیم ملی است که درسالهای ۱۹۹۹-۱۹۸۸ عضو تیم ملی بوده است و ۶۴ بازی ملی و ۴ گل در کارنامه خود به ثبت رسانده و در سال ۱۹۹۹ میلادی کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.



حمید استیلی که ازسال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده، ۸۲ بازی ملی دارد و ۱۲ گل برای ایران به ثمر رسانده است و در سال۲۰۰۰ کاپیتان تیم ملی بوده است.



علی دایی که بیشتری بازی ملی و صاحب رکورد بیشترین گل ملی را داراست ۱۴۹ بازی و ۱۰۹ گل به ثمر رسانده و از سال ۲۰۰۰تا ۲۰۰۶ به عنوان کاپیتان برای ایران بازی کرده و از ۱۴۹ بازی ملی که انجام داده ۸۰ بار آن را کاپیتان بوده و ۴۴ گل در آن زمان به ثمر رسانده است.



مهدی مهدوی کیا ازسال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ کاپیتان تیم ملی بود و ۲۰ بازی در آن زمان انجام داده و ۱ گل به ثمر رانده است. وی از سال 1996 تا 2009 عضو تیم ملی ایران بود. و 111 بازی ملی دارد.


جواد نکونام دیگر بازیکن تیم ملی ایران است که از سال 2009 تاکنون کاپیتان تیم ملی فوتبال است و تا 26 مارس 2013 135 بازی ملی انجام داده و 34 گل به ثمر رسانده است. وی از زمانی که عضو تیم ملی بوده 35 بار کاپیتان تیم ملی را برعهده داشته است و 13 گل در زمان کاپیتان خود تاکنون به ثمر رسانده است.





**بیشترین کاپیتانی کل دوره‌های تیم ملی


علی دایی رکورد بیشترین کاپیتانی است. وی 149 بازی برای تیم ملی فوتبال ایران بازی کرده است و از این 140 بازی، 80 بار کاپیتانی تیم ملی را به عهده داشته است.
وی از سال 2006-1993 کاپیتان تیم ملی بوده است.


بعد از علی دایی بیشترین بازی ملی را جواد نکونام با 135 بازی در کارنامه‌ی خود دارد.وی از سال 2009 تاکنون عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده است و تا 26 مارس 35،2012 بازی برای تیم ملی انجام داده و 76 بازی در کارنامه خود به ثبت رسانده است. و از این 76 حضوری که در تیم ملی داشته، 31 بار کاپیتان ایران بوده است.


محمد پنجعلی در رتبه‌ی پنجم قرار دارد و سال‌های 1991-1978 در تیمت ملی ایران حضور داشته وی 45 بازی برای تیم ملی انجام داده و 27 دفعه کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران بوده است.



مهدی مهدوی کیا که از نظر آمار بازی ملی با 111 بازی در رتبه‌ی سوم قرار دارد اما از این نظر که چندبار کاپیتان تیم ملی بوده است رتبه‌ ششم را به خود اختصاص داده است. وی 111 بازی ملی و 20 کاپیتانی دارد.


**بیشترین کاپیتانی‌های تیم ملی در جام جهانی


در اینجا علی پروین رکورد دار اول است و در کل بررسی ایران 76 بار بازی و 13 گل به ثمر رسانده است. وی در بازی جهانی 1978 که در آرژانتین برگرفته شد بیشترین بازی ملی را نسبت به دیگر بازیکنان دارد.




بعد از آن احمدرضا عابدزاده در رتبه‌ دوم قرار می‌‌گیرد. وی 79 بازی ملی دارد و در جام جهانی 1998 فرانسه رتبه دوم حضور در بازی‌های جهانی به عنوان کاپیتان را در کارنامه خود دارد.
سومین بازیکن که بیشترین بازی ملی را با 149 بار حضور در تیم ملی دارد و 109 گل به ثمر رسانده عملی و این است که در جام جهانی 2006 آلمان رتبه سوم بیشترین کاپیتانی را دارد.


**بیشترین کاپیتانی‌های تیم ملی در جام ملت‌های آسیا

در مورد بیشترین کاپیتان‌های تیم ملی در جام جهانی فقط به‌ طوربه اسم اسامی بازیکنان و تعداد بازیشان می پردازیم.

حسن حبیبی در بازی جام ملت‌های آسیا درسال 1968 ایران بیشترین حضور را به عنوان کاپیتان داشته و وی از سال 1958 تا 1970 در عضو تیم ملی فوتبال ایران بوده است و 31 بار برای ایران بازی کرده است.




مصطفی عرب دیگر بازیکن و کاپیتان تیم ملی ایران بوده است. وی از سال 1972 -1952 عضو تیم ملی ایران بوده است و 48 بازی برای ایران انجام و 2 گل به ثمر رسانده است وی در بازی جام ملتهای آسیا در سال 1972 در تایلند بعد از حسن حبیبی بیشترین بازی به عنوان کاپیتان تیم ملی را داراست بعد از آن پرویز قلیچ خانی است وی از سال 1964 تا 1977 برای تیم ملی ایران بازی کرده است. وی 64 بازی ملی و 12 گل به ثمر رسانده است و در بازی جام ملت‌های آسیا در سال 1976ایران سومین رتبه را به عنوان بیشترین کاپیتان تیم ملی ایران بودن را داراست.




**از رتبه‌ی 4 تا رتبه یازده به صورت مختصر بیان می کنیم

ناصر حجازی، دوره بازی ملی 1968 تا 1980 ، 62 بازی ملی در سال 1980 کویت به عنوان بیشترین کاپیتانی، محمد پنجعلی 45 بازی ملی و در جام ملت‌های آسیا 1984 بیشترین بازی ملی را به عنوان کاپیتانی در رتبه پنجم دارد.



سیروس قایقران 40 بازی ملی در بازی جام ملت‌های آسیا در 2 سال یعنی سال‌های 1988 قطرو 1992 ژاپن کاپیتان تیم ملی بوده است.



مجتبی محرمی 37 بازی ملی و 5 گل به ثمر رسانده است.در سال 1996 امارات کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.

حمید استیلی 82 بازی ملی و 12 گل به ثمر رسانده است. وی در سال 2000 در بازی جام ملت‌های آسیا در لبنان کاپیتان تیم ملی ایران بوده است.



علی دایی که بیشترین بازی ملی را با 109 بازی و بیشترین گل ملی را با 149 گل دارد در 2004 در جام ملت‌های آسیا در چین کاپیتان تیم ملی را عهده دار بوده است.

مهدی مهدوی کیا در سال 2007 در جام ملت‌های آسیا کاپیتان تیم ملی بوده است.




و آخرین کاپیتان که اکنون نیز کاپیتان تیم ملی را برعهده دارد جواد نکونام است که 135 بازی ملی و 35 گل ملی دارد و در بازی جام ملت‌های آسیا 2011 کاپیتان ایران بوده است.

البته در این گزارش بیشتر به کاپیتان هایی پرداخته شده است که سابقه بیشتری دارند و به نوعی از نسل های گذشته شاید افرادی از قلم افتاده باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار