در راستای برنامه های اقتصاد مقاومتی؛

ضريب ازدياد برداشت "ميدان توسن" 3 درصد افزايش مي يابد

ميدان توسن يك ميدان اكتشافي بوده و به منظور مطالعه دقيق تر آن، از داده ها و گزارشات ميادين مجاور نيز استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غفور کریمی مسئول پروژه تهیه طرح توسعه جامع میدان توسن در نشستی خبری با اشاره به پروژه انجام شده اظهار داشت: پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت توانستند با استفاده از اين مطالعه ميزان ذخيره و نحوه استحصال بهينه و اقتصادي منابع را از ميدان توسن بررسي کرد و در نتیجه با استفاده از فناوری چاه هوشمند ضریب برداشت از این میدان 3 درصد افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد:
این پروژه در مدت 16 ماه با کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره به پایان رسید.
 
وی افزود: برای توسعه هر میدان لازم است که مطالعه جامع از ميدان انجام شود تا بتوان برآوردي از ميزان هزينه هاي توسعه، ريسك هاي پروژه و درآمد حاصله داشت.

وي بر ضرورت مطالعات جامع ميدان ها پيش از توسعه به منظور برآورد ميزان اعتبار مورد نياز و كاهش ريسك تاكيد و تصريح كرد: مطالعات جامع ميدان نفتي توسن به عنوان يكي از مياديني دریایی كه در مرحله توسعه قرار دارد از سوي شركت نفت فلات قاره ايران به پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شد.
 
به گفته وي ميدان توسن يك ميدان اكتشافي بوده و به منظور مطالعه دقيق تر آن، از داده ها و گزارشات ميادين مجاور نيز استفاده شده است. پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت توانستند با استفاده ازاين مطالعه ميزان ذخيره و نحوه استحصال بهينه و اقتصادي منابع را از ميدان توسن بررسي و ارائه كنند.

مسئول تهیه طرح توسعه جامع ميدان توسن ارائه روش بهينه اقتصادي توليد از ميدان با استفاده از فناوری چاه هوشمند که منجر به افزايش 3 درصدي ضریب برداشت خواهد شد را از مهمترین نوآوری های این پروژه دانست.

کریمی ضمن اشاره به سابقه ده ساله پردیس بالادستی پژوهشگاه در زمینه فعالیت های پژوهشی مرتبط با فناوری مخزن هوشمند، اظهار کرد: لحاظ کردن این فناوری در طرح توسعه میدان برای اولین بار در کشور انجام می شود. از اینرو با عنایت به کاربردی کردن نتایج پژوهشی و در چارچوب اقتصاد مقاومتی این افزایش ضریب بازیافت حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: از دیگر نوآوری های مبتنی بر پژوهش در تهیه طرح توسعه میدان توسن می توان به بررسي و تحلیل عدم قطعيت در فازهاي مختلف پروژه بر روي داده ها و مدل هاي مخزن و ارائه را ه حل هاي كاهش ريسك وعدم قطعيت، ساخت نرم افزار بانك اطلاعاتي ميدان به منظور دسترسي سريع تر به داده ها و جلوگيري از كپي مكرر فايل ها و داده ها، ارائه گزارشات كامل از ميدان توسن و ميادين مجاور و ارائه گزارش طرح مديريت پروژه اشاره کرد.

كريمي يادآور شد: پژوهشگاه اینگونه مطالعات را قبلاً با همكاري شركت هاي خارجي انجام مي داد اما هم اكنون در زمينه مطالعات جامع ميادين اكتشافي پيش از توسعه، با تکیه بر توان داخل اقدام به تهيه طرح های توسعه می نماید. 

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، میدان توسن ، اکتشاف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار