مدیر کل دفتر آموزش‌های آزاد و آموزش‌های خاص:

تعدد "دوره‌های MBA" دست وزارت علوم را بر نظارت بسته است

به دلیل افزایش قارچ گونه دوره‌های MBA، وزارت علوم نمی‌تواند به تمامی فعالیت‌ آنها نظارت داشته باشد.

علی معصومیان مدیر کل آموزش‌های آزاد و آموزش‌های خاص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ دانشگاه‌ها بر اساس قانون می‌توانند یک دوره آموزش کوتاه مدت جهت فعالیت و آموزش دانشجویان داشته باشند که البته در این راستا برخی از موسسات آموزش عالی آزاد بدون مجوز اقدام به چنین فعالیتی در درون دانشگاه‌ها می‌کنند.



وی افزود: شورای گسترش وزارت علوم نحوه مدیریت و نظارت بر روی این موسسات را بر عهده دانشگاه‌ها قرار داده است و در همین راستا فعالیت این موسسات در داخل و خارج از دانشگاهها پراکنده است. بنابراین باید ساماندهی در خصوص فعالیت این موسسات صورت گیرد، که در قدم اول سامانه‌ای ایجاد شده که تمامی فعالیت‌ این موسسات از طریق سامانه ثبت و قابل پیگیری است و موسسات برای هر نوع فعالیت خود باید مجوز دریافت کرده باشد.

معصومیان تصریح کرد: فعالیت این موسسات می‌تواند در قالب فعالیت‌های اجرایی، سمینار و یا تبلیغات باشد و حتی فعالیت‌های علمی موسسات در قالب "سر فصل‌های دروس" به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

رویکرد جامعه به سمت "دوره‌های مهارتی" است

معصومیان در ادامه به فعالیت غیر مجاز برخی از دوره‌های MBA در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به فعالیت انبوه این دوره‌ها در دانشگاه‌های کشور، وزارت علوم نمی‌توانست بر فعالیت انبوه این دوره‌ها نظارت داشته باشد و همین امر موجب بروز مشکلاتی در بحث دوره‌های MBA در دانشگاه‌ها شده است.

وی افزود: هم اکنون رویکرد جامعه به سمت دوره‌های کوتاه مدت مهارتی شده است و همین امر بازار جذابی را ایجاد کرده و موجب تشکیل دوره‌های MBA غیر مجاز در برخی از دانشگاه‌های کشور شده است.

معصومیان تصریح کرد: هم اکنون این فعالیت به نوعی "بیزینس" تبدیل شده است، یعنی دانشگاهها دانشجویان خود و کارکرد اصلی قانون گذاری خود را رها کرده است که البته در این میان می‌توان به تخلفات  صورت گرفته در دانشگاه‌هایی چون دانشگاه تهران و شهید بهشتی اشاره کرد که برخی از شرکت‌ها در این دانشگاه‌ها اقدام به برگزاری دوره‌هایی بدون مجوز کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار