پراودا: مقامات غربي با گذر زمان خواهند فهميد روسيه حق داشته است

هر چه سیاستمداران اروپایی بیشتر به این فکر می کنند که چه اتفاقی در اوکراین روی داده است ،حمایت آنها از رئیس جمهور روسیه بیشتر می شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل ازروزنامه روسی پراودا؛  رئیس جمهور چک گفته است اگر سابقه کوزوو نبود، وقایع کریمه می توانست خیلی کمتر دراماتیک باشد.
حزب حاکم چک گرایشهای ضد روسی را تائید نمی کند و مردم این کشور در حال جمع آوری امضا علیه وقایع میدان استقلال کییف هستند.

این منبع نوشت پس از اینکه روسیه اعلام کرد ممکن است به اوکراین نیروی نظامی بفرستد، اکثر روزنامه های چک با این عنوان چاپ شدند که «باز هم سال 1968، اوکراین را نجات دهید! » اما چند هفته نگذشت که تحلیل ها و تفسیرها سنجیده تر شد. میلوش زمان رئیس جمهور چک نیز از فدرال کردن اوکراین و در این چارچوب، از تقویت خودمختاری کریمه حمایت کرد.
وی همچنین در بیانیه خود این کلمات را تکرار کرد که تصمیم نیکیتا خروشچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق برای الحاق کریمه به اتحاد سوسیالیستی اوکراین یک «تصمیم احمقانه» بود.

به گزارش روزنامه داخلی "پراوو" لوبومیر زائورالک وزیر امور خارجه چک از سوی همکاران خود در حزب حاکم سوسیال- دموکرات چک به خاطر موضع خصمانه اش علیه روسیه مورد انتقاد قرار گرفت.

وی که قبلاً با استقرار رادار آمریکایی در چک مخالفت کرده بود و دشمن غدار آمریکا بود و از روسیه حمایت می کرد، ناگهان موضع خود را صد و هشتاد درجه تغییر داد و گفت نباید به مردم روسیه اقامت داد، زیرا به دنبال آنها تانکهای روسی می آیند . در نشست فراکسیون حزب حاکم این موضوع عنوان شد که وزیر خارجه چک باید این را درک کند که هر آنچه می گوید، بر روابط کشورش با کشورهای دیگر تأثیر می گذارد، و به همین دلیل باید نه موضع افراطی بلکه موضع عینی داشته باشد. ایرژی دینست بیرا وزیر حقوق بشر چک نیز به همین طریق سر جایش نشانده شد. وی رژیم روسیه را به باج خواهی و استفاده از نیروی نظامی متهم کرده بود. واتسلاو کلاوس رئیس جمهور پیشین چک اقدامات ولادیمیر پوتین را مصلحت آمیز خواند. وی معتقد است آمریکا و اتحادیه اروپا اوضاع تأسف بار اوکراین را دامن زده اند. همزمان با تبلیغات عادی ضدروسی در مطبوعات چک مقالات وزینی ضد غرب درج می شود و برای اعلام مخالفت با وقایع اوکراین امضا جمع آوری می شود.

اما مقامات چک، از جمله وزیر کشاورزی و نخست وزیر جدید، از یک سو روسیه را مورد انتقاد قرار می دهند و از سوی دیگر بر ادامه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه تأکید می کنند. چک یک جمهوری پارلمانی و عضو اتحادیه اروپا است و دولت آن از ائتلاف بین چند حزب تشکیل شده است. اما سیاست یک بام و دو هوا موفق نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار