کشف قدیمی ترین کهکشان مارپیچی در هستی + عکس

یک تیم ویژه از کارشناسان نجومی با بررسی ۳۰۰ کهکشان مارپیچی، قدیمی‌ترین کهکشان را شناسایی کردند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، طبق آخرین اخبار ناسا، پس از دو سال تحقیق ، ستاره‌شناسان و محققان ناسا با شناسایی قدیمی‌ترین کهکشان، آن را «BX442» نامگذاری کردند.

ستاره شناسان در جولای ۲۰۱۲ یک کهکشان مارپیچی را مشاهده کردند که در ابتدای کیهان میلیاردها سال قبل از سایر کهکشان های ماریچی شکل گرفته بود. این جرم دور دست در حدود ۳ میلیارد سال پس از بیگ بنگ به وجود آمد و نور آن پس از یک سفر ۱۰.۷ میلیارد ساله به زمین رسید .

تصاویر ارسالی تلسکوپ فضایی هابل به قدری جذاب بود که پروژه شناسایی نخستین کهکشان کیهانی با سرپرستی «دیوید لوو» از دانشگاه " تورنتو " و دانشمندان پژوهشکده اخترفیزک پس از دوسال به انجام رسید.

در این پروژه کهکشان‌هایی با قدمت ۳ میلیارد سال کشف شده‌اند که نور آنها پس از ۱۰.۷ میلیارد سال بعد به کره زمین و کهکشان راه شیری رسیده است.

دیوید لوو اظهار داشته حتی تصور این واقعیت که کهکشان‌هایی ۱۳ میلیارد ساله وجود دارند، بسیار شگفت‌انگیز است. وی در ادامه افزود: کهکشان‌ها نیز همانند زمین در معرض تغییر و تحولات جوی قرار گرفته‌اند و شکل ظاهری‌شان طی چندین میلیارد سال به‌طرز عجیبی تغییر کرده است. طبق برآوردهای به عمل آمده، کهکشان «BX442» دورترین و کهن‌ترین کهکشان در کائنات شناخته شده است. سیاهچاله‌های این کهکشان دلیلی آشکار بر قدمت آن هستند و پس از کشف این راز کیهانی هم‌اکنون آزمایش‌های مختلف دانشمندان برای شناسایی راز آفرینش در حال اجرا است .

به گفته ی کیهان شناسان کهکشانهای جهان امروز به دو گروه کهکشانهای مارپیچی مانند راه شیری که در اطراف دیسکهای ستاره‌ و گاز با ستاره‌های جوان آبی‌رنگ چرخیده و کهکشانهای بیضوی که شامل ستاره‌های پیرتر و قرمزتر با جهت حرکت تصادفی بوده، تقسیم شده‌اند. ترکیب ساختارهای کهکشانی در جهان اولیه بسیار متفاوت بوده و از تنوع بیشتر و بخش بزرگتری از کهکشانهای غیرمعمول برخوردار بوده‌اند.

این کهکشان که BX442 نام داشته، در مقایسه با کهکشانهای دیگر از این زمان در جهان به نسبت بزرگ محسوب شده و تنها ۳۰ مورد از کهکشانهای بررسی شده توسط این ستاره‌شناسان به بزرگی این کهکشان بوده‌اند. به گفته این محققان، بررسی BX442 می‌تواند به ستاره‌شناسان در درک چگونگی شکل‌گیری کهکشانهایی مانند راه شیری کمک می کند.

۲۰:۳۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۳