باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

پیرمردهای سیاست جهان در ایران/ متنفذین چه کسانی هستند؟ + تصاویر و زندگی‌نامه

پایتخت کشورمان این روزها میزبان بسیاری از مقامات عالی‌رتبه از کشورها و نهادهای بین‌المللی است، از پارلمان‌های اروپایی گرفته تا حضور وزیر اسبق خارجه انگلیس و رئیس مجلس کره شمالی.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ پایتخت کشورمان این روزها میزبان بسیاری از مقامات عالی‌رتبه از کشورها و نهادهای بین‌المللی است، از گروه‌های دوستی پارلمانی گرفته تا حضور وزرای خارجه کشورهای اسپانیا، لهستان، ایتالیا و وزیر اسبق خارجه انگلیس و آخرین مورد هم کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که روز شنبه برای اولین به تهران سفر کرد. 

یکی از هیئت‌های بین‌المللی که جهت گفتگو با مقامات عالی رتبه کشور به ایران سفر کرده، چهار تن از اعضای برجسته گروهی موسوم به منتفذین است که از برجسته‌ترین سیاستمداران بازنشسته جهانی در دهه‌های گذشته به شمار می‌روند.

کوفی عنان، به عنوان رئیس گروه منتفذین یا Elders، به همراه سه تن دیگر از اعضای این گروه در ششم بهمن 1392 جهت رایزنی و گفتگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کردند.

"اسقف دزموند توتو، اسقف اعظم بازنشسته کیپ‌تاون و "برنده جایزه صلح نوبل"، "مارتی آتیساری" رئیس جمهوری پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل و ارنستو زدیلیو رئیس جمهوری پیشین مکزیک همراهان کوفی عنان در این سفر هستند.

هدف از این سفر سه روزه دیدار و رایزنی با مقام‌های عالی رتبه کشور درباره نقش منطقه‌ای و بین‌المللی ایران در حل و فصل مشکلات است .

براساس وب‌سایت رسمی گروه منتفذین، این گروه که به ابتکار نلسون ماندلا در سال 2007 تاسیس شد، متشکل از 12 رهبر مستقل جهانی است که نفوذ و تجربه جمعی خود را برای گسترش و پیش برد صلح، عدالت و حقوق بشر در جهان به کار می گیرند.

به نوشته این پایگاه، هدف از این سفر سه روزه تشویق و حمایت از روحیه جدید گشادگی و گفت و گوی ایران با جامعه بین‌المللی و یافتن راه‌های عملی گسترش همکاری درباره مسائل منطقه‌ای است.





گروه متنفذین پیشتر با انتشار بیانیه ای، از امضای موافقت نامه موقت بین ایران و گروه پنج به علاوه یک به گرمی استقبال کرده بود.

کوفی عنان، رئیس این گروه گفت: پس از سا‌ل‌ها مذاکرات بی‌نتیجه، گامی مهم در جهت بازسازی اعتماد میان ایران و جامعه بین‌المللی برداشته شد.

او افزود: امیدوارم هرچه سریع‌ تر شاهد برداشتن گام‌های عملی برای تحقق این توافق نامه باشیم.

اما متنفذین چه گروهی است؟

"ریش‌سفیدان"(الدرز، متنفذین) درسال 2007 توسط نلسون ماندلاو با حمایت "کراسا ماچل"، "همسر ماندلا" و دزموند توتو از رهبران جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی و با کنار هم آوردن کهنه‌کاران سیاست به‌طور رسمی در "ژوهانسبورگ" تاسیس شد.

این نهاد در حال حاضر توسط کوفی عنان اداره می‌شود و پیش از این نیز ریاست آن بر عهده توتو بود که بعدها به‌عنوان سالمند افتخاری انتخاب شد. آن‌سانگ سوچی، از رهبران مخالفان برمه نیز سالمند افتخاری تا سال 2012 بود.

نلسون ماندلا در سال 2007 این بنیاد را با حمایت همسرش "کراسا ماچل" و دزموند توتو از رهبران جنبش ضد آپارتاید آفریقای جنوبی با کنار هم آوردن دیگر چهره‌های بین‌المللی در ژوهانسبورگ تاسیس کرد تا با استفاده از تجربه و نفوذ بزرگان و سیاستمداران بین‌المللی برای حل برای مشکلات به ظاهر غیر قابل حل مانند تغییراتآب و هوا یا برای پایان دادن به منازعات سیاسی که پایانی برای آن متصور نیست تلاش کنند.

به گفته وب‌سایت گروه منتفذین، این گروه هیچ دفتری رسمی نداشته و از تمام سازمان‌های دولتی دنیا متسقل است.

شرایط عضویت در این گروه از این قرار است:

*افرادی که تجربه دهه‌ها میانجی‌گری و حل و فصل جنگ‌ها و خشونت‌ها در جهان داشته‌اند.

*افرادی که به کمک جوامع بحران‌زده و جنگ‌زده آمده و بعد از اتمام خشونت‌ها در راستای تسکین دردها و رنج‌های مردم گام‌هایی برداشته باشند.

*انقلابیون اجتماعی که فرهنگ خود را چه از طریق کاهش فقر، بهبود وضعیت زنان و غیره به دیگر کشورها منتقل کرده‌اند.

*زن‌هایی که رهبر کشورهای خود بوده‌اند و نهادهای بین‌المللی را نیز رهبری کرده‌اند.

ریش‌سفید کسی است که تغییرساز باشد کسی و بتواند تغییرات اجتماعی مثبت ایجاد کند و دیگران را نیز تشویق به این کار کند.

چهار ریش‌سفیدی که به تهران سفر کرده‌اند

"کوفی عنان"، رئیس متنفذین، دبیر کل پیشین سازمان ملل متحد و برنده جایزه صلح نوبل )رئیس هیأت(

"مارتی آتیساری"، رئیس جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل

"دزموند توتو، اسقف اعظم بازنشسته کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل

"ارنستو زدیلو"، رئیس جمهور پیشین مکزیک

"کوفی عنان" "Kuffi Annan":

کوفی عنان یک سیاست‌مدار غنایی و هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد بود.

او نخستین سمتش در سازمان ملل را سال 1962و در سازمان بهداشت جهانی به‌دست آورد. مدیریت پرسنلی، مدیریت بودجه، قائم مقام اداره کمیساریای عالی پناهندگان، معاونت مالی دبیر کل و رهبری گروه حافظ صلح سازمان ملل، پست‌هایی بودند که او تا سال ۱۹۹۷ و رسیدن به دبیرکلی، آنها را تجربه کرد.

در واقع، او نخستین دبیر کل سازمان است که با طی مدارجی در خود سازمان، به این سمت رسیده‌ است. یک سال پیش از آن، انتصاب عنان در رأس عملیات گروه صلح‌بان در بوسنی، او را به یکی از مهم‌ترین رهبران سازمان ملل تبدیل کرده بود. در عین حال بسیاری معتقدند هنگامی که ایالات متحده سر باز زدن سرسختانه‌اش را از تأیید دور دوم دبیر کلی پطروس غالی آشکار کرد، کوفی عنان، مناسب‌ترین فرد بود و سازمان ملل به سوی او چرخید.

کوفی عنان "دبیر کل سابق سازمان ملل"، برنده جایزه صلح نوبل و مدیر گروه متنفذین است. وی در زمینه حقوق بشر، حاکمیت قانون، صلح و مدیریت مناسب جهانی در راستای برنامه‌های سازمان ملل فعالیت می‌کند.

عنان از سال 2007 به عضویت گروه متنفذین در آمده است و در سال 2013 جانشین دزموند توتو شد.

در فوریه و آگوست سال 2012 به دلیل حضور در سوریه و انتخاب او به عنوان "نماینده ویژه سازمان ملل" و "اتحادیه عرب" در مورد بحران سوریه مدتی از عضویت گروه متنفذین کناره گیری کرد.

کوفی عنان هفتمین دبیر کل سازمان ملل، فعالیت‌های بسیاری را در زمینه حقوق بشر، توسعه و پیشرفت حاکمیت قانون انجام داده است.

عنان با طرحی به عنوان اهداف توسعه هزاره که در سال 2000 ارائه شد، برای اولین طرحی جامع برای مبارزه فقر در تمام دنیا ارائه کرد. همچنین عنان در ایجاد صندوق جهانی مبارزه با ایذز، سل و مالاریا نیز تلاشهای فراوانی انجام داده است.

کوفی عنان در سال 2001 جایزه صلح نوبل را به همراه سازمان ملل جهت تلاش برای ساختن جهانی سازمان‌دهی‌تر و صلح‌آمیزتر دریافت کرد.

دیپلماسی و میانجی‌گری

او در سال 2000، مسئول تایید خروج رژیم صهیونیستی از لبنان شد. همچنین مسئول تضمین آتش بس میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی در سال 2006 شد.

آخرین فعالیت مهم او فعالیت بعنوان فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوری در بین ماه‌های فوریه و آگوست بود.

"مارتی آتیساری"، رئیس جمهور پیشین فنلاند و برنده جایزه صلح نوبل

"مارتی اویوا کالوی آتیساری" "Martti Oiva Kalevi Ahtisaari" سیاستمدار فنلاندی، "دهمین رئیس‌جمهور فنلاند"(1994-2000) برنده جایزه صلح نوبل، دیپلمات سازمان ملل و میانجی‌گر پروسه‌های صلح جهانی است.

آتیساری فرستاده ویژه سازمان ملل در "کوزوو" بود. وی در اکتبر سال 2008 به دلیل بیش از سه دهه فعالیت در قاره‌های مختلف جهت برقراری صلح جایزه صلح نوبل شد را دریافت کرد.

آتیساری کار با گروه متنفذین را در سال 2009 آغاز کرد.

سیاستمدار کهنه‌کار فنلاندی در سال 2011 به همراه برخی دیگر از دوستان کهنسال خود از شبه جزیره کره دیدن کرد.

دیپلماسی

قبل از اینکه آتیساری به عنوان رئیس جمهور فنلاند در سال 1994 برگزیده شود، به عنوان سفیر صلح کشور خود و سازمان ملل فعالیت می‌کرد. وی در میان سال‌های 1973 و 1976 او سفیر فنلاند در تانزانیا بود.

رئیس‌جمهور اسبق فنلاند از سال 1992 – 1993 کارگروه کنفرانس بین‌المللی بوسنی- هرزگوین در یوگسلاوی سابق بود. در سال 1999 به عنوان رئیس جمهور فنلاند، او با اسلوبودان میلازویچ جهت پایان دادن جنگ مذاکره کرد.

بعد از ترک دفتر رئیس‌جمهوری، آتیساری تمام تلاش خود را در مبارزه با خشونت انجام داد. در سال 2005 پروسه صلح میان دولت اندونزی و مخالفان را هدایت کرد که به خشونت‌های سه ساله پایان داد.

وی در سال 2008 موفق به دریافت جایزه صلح نوبل به دلیل سه دهه تلاش یرای ایجاد صلح در جهان شد.

"دزموند توتو" " Desmond Tutu

دزموند توتو متولد سال 1931 فعال حقوق اجتماعی آفریقای جنوبی و اسقف بازنشسته‌ای است که در دهه 80 میلادی به عنوان مبارز آپارتاید در جهان به شهرت رسید.

توتو از بنیانگذاران گروه متنفذین است و به کمک نلسون ماندلا این گروه را راه‌اندازی کرد و تا سال 2013 به عنوان رئیس آن باقی ماند.


"ارنستو زدیلو" "Ernesto Zedilo"

ارنستو زدلو، اقتصاددان و سیاستمدار مکزیکی است. وی از سال 1994 تا 2000 رئیس جمهور مکزیک بود. پس از پایان ریاست جمهوری زدیلو فعالیت‌های خود را در زمینه جهانی‌سازی و تاثیر آن بر روابط کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه کرد.

وی هم اکنون مدیر مرکز مطالعات جهانی‌سازی در دانشگاه Yale و عضو هیئت مدیره Citigroup است.

رئیس جمهور اسبق مکزیک، کار خود را به عنوان یک اقتصاددان از بانک مرکزی مکزیک شروع کرد، در سال 1992 "وزیر آموزش مکزیک" شد و اصلاحات بسیاری انجام داد.

همانطور زمانی که در سال 1994 به ریاست جمهوری مکزیک در آمد نیز اصلاحات پایه‌ای مالی زیادی انجام داد. در زمان ریاست جمهوری زدیلو مکزیک بالاترین میزان تولید ناخالص ملی را به خود دید.

زدیلو در مکزیک از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا اصلاحاتی که او در زمیه مالی، اجتماعی و حقوق بشری انجام داد تا زمان خود در این کشور بی سابقه بود.

مقابله با چالش‌های جهانی

بعد از خروج از قدرت ارنستو زدیلو در کمیته‌های اقتصادی بین‌المللی مشغول به فعالیت شد تا راه حل‌هایی برای بزرگ‌ترین چالش های جهانی ارائه دهد.

برخی از فعالیت‌های زدیلو از این قرار هستند:

عضویت کمیته جهانی مبارزه با مواد مخدر

عضویت در کمیته بین‌المللی عدم اشاعه و خلع سلاح‌های هسته‌ای


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار