درمان این بیماری در دوره بارداری و شیردهی نیز امکان‌پذیر است

هدف از درمان کم کاری تیروئید، جایگزین کردن کمبود هورمون تیروئید بدن با لووتیروکسین است که این درمان در دوره بارداری و شیردهی نیز امکان پذیر است.

دکتر شهین یاراحمدی متخصص غدد داخلی و متابولیسم در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: درمان کم‌کاری تیروئید در زنان پیش از بارداری، در دوره بارداری و پس از بارداری نیز امکان‌پذیراست. در درمان پیش از بارداری باید با مراجعه به پزشک سطح TSH اندازه‌گیری شده، اگر سطح این ماده بالا باشد پزشک مقدار مصرف لووتیروکسین را افزایش می‌دهد تا سطح ماده به حد مناسب برسد. پس از برگشتن TSH به سطح مناسب باید برای بچه‌دار شدن اقدام کرد. 

وی افزود: اگر باردار باشید و مبتلا به کم‌کاری تیروئید تشخیص داده شود غلظت هورمون T4 در خون شما باید هرچه سریعتر به میزان معمولی برسد. در فاصله 30 تا 40 روز پس از شروع مصرف لووتیروکسین، آزمایش مجدد ضروری است. 
در فاصله 4 تا 6 هفته نخست بارداری، مقوله مصرف لووتیروکسین ممکن است به میزان 30درصد یا بیشتر افزایش یابد. 

یاراحمدی تصریح کرد: در حدود 7% از زنان، در یک سال پس از زایمان، دچار تورم التهاب تیروئید می‌شوند، این عارضه ممکن است به نارسایی تیروئید که یک یا دو ماه طول می‌کشد منجر شود و ممکن است با افسردگی پس از زایمان مرتبط باشد. 

وی اذعان داشت: از آنجا که التهاب تیروئید عارضه‌ای گذرا است زنانی که پس از زایمان دیگر قصد بچه‌دار شدن ندارند نیازی به درمان ندارند اما زنانی که قصد بچه‌دار شدن مجدد را دارند باید با لووتیروکسین تحت درمان قرار بگیرند. 

یاراحمدی در پایان اظهار داشت: اگر اخیرا بچه‌دار شده‌اید و خستگی شما بیش از چند ماه طول کشیده است باید از پزشک کمک بگیرید و نارسایی تیروئید را به عنوان یک عامل احتمالی درنظر بگیرید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار