برج کوچکی برفراز کوهی در جاده امین آباد و در جنوب غربی بقعه حضرت بی بی شهربانو قرار دارد.این برج از سنگ، گچ و آجر ساخته شده است.

به گزارش خبرنگارا اجتماعی باشگاه خبرنگاران، تصور می رود که این برج مربوط به عهد سلجوقیان باشد و مانعی نیست این طور بیندیشیم که قبری از عهد دیلمیان در کوه بوده و بنای برج را بازماندگان متوفی بعدا ساخته یا تزیین کرده باشند.


چنان که مشخص است این برج پیش تر دارای تزییناتی در حاشیه بالای برج بودند که بعد ها در گذر زمان از بین رفته است.

در گذشته کف برج را طوری حفاری کرده بودند که چیزی به ویرانی این برج قدیمی نمانده بود اما بعدا این برج تعمیر، مرمت و گودال آن نیز با سنگ و آهک پُر شد.


مرحوم دکتر حسین کریمیان در کتاب ری باستان در شرح این برج از کتاب سیاست نامه متنی را آورده که ما در اینجا می آوریم: در شهر ری به روزگار فخر الدوله که صاحب بن عباد وزیر او بود گبری بود توانگر که او را بزر جو مید گفتندی و بر کوه طبرک، ستودانی کرد از جهت خویش و امروز برجایست و اکنون آن را دیده سپاه سالاران خوانند. بر بالای گنبد فخرالدوله نهاده است و بسیار رنج و زر هزینه کرد تا آن ستودان بدو پوشش بر آن کوه تمام کرد، و مردمی بود که محتسبی کردی او را با خراسان {کذا؟} گفتندی آنروز که آن ستودان تمام شد ببهانه بر آن جا شد و بانگ نماز بکرد بلند، ستودان باطل گشت بعد از آن ستودان را دیده سپاه سالاران نام کردند.




انتهای پیام/
برچسب ها: ری ، برج ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار