السفير:

حکم دادگاه قاهره بر ضد حماس به نفع اسراييل است

حکم دادگاه قاهره بر ضد حماس و نیز تروریست دانستن جنبش اخوان‌المسلمین توسط عربستان، به نفع اسراییل است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه السفیر چاپ بیروت، این روزنامه نوشت حکم دادگاه قاهره بر ضد حماس و نیز تروریست دانستن جنبش اخوان‌المسلمین توسط عربستان، به نفع اسراییل است.
 
روزنامه السفیر در مقاله‌ای به قلم فهمی هویدی نوشت: به محض اینکه خبر دادگاه قاهره مبنی بر ممنوعیت فعالیت حماس در مصر منتشر شد، شاهد بازتاب آن در تل آویو بودیم.

یورام لیوین، رئیس فراکسیون ائتلاف حاکم در کنست اسراییل، گفت این حکم دادگاه قاهره بی سابقه است و اسراییل باید در تعامل خود با همه طرفداران حماس در داخل‌ به آن تکیه کند. 

لیوین این اظهارات را چند ساعت بعد از پیام اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسراییل در صفحه فیسبوک خود، بر زبان آورد که گفته بود نمایندگان فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های هزار و نهصد و چهل و هشت باید از کنست اخراج شوند، زیرا نماینده حماس هستند. 

هرچند که بیشتر آنها نماینده قدرت‌های سکولار و کمونیست هستند.
لیبرمن متعهد شده‌است اجازه ندهند فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های هزار و نهصد و چهل و هشت در کنست نماینده داشته باشند. 

جمال زحالقه ، نماینده عرب کنست اسراییل در واکنش به صحبت‌های لیبرمن و لیوین گفته است: ما فرزندان این سرزمین هستیم و حضورمان در آن طبیعی است، در حالی که لیبرمن و لیوین از خارج از مرزها به این سرزمین آمده‌اند. 

در همین خصوص، تزیفی بارئیل، تحلیلگر امور عربی روزنامه "هاآرتص"، پیش‌بینی کرد که تصمیم دادگاه مصر، مقدمه‌ای برای یک حکم قضایی دیگر است که حماس را بر اساس قانون، جنبشی تروریستی خواهد دانست.

نویسنده ادامه داده است با توجه به آنچه برخی طرف‌ها در اسراییل گفته‌اند، تصمیم مصر بر ضد حماس به نفع تل آویو است و در این خصوص به گفته افراد زیر اشاره می‌کنیم: موشه آرینز، وزیر دفاع اسبق اسراییل گفت جنگی که مصر بر ضد حماس آغاز می‌کند، نیاز اسراییل را به راه انداختن جنگ بر ضد غزه، در آینده کم می‌کند. 

شیمرین مئیر، خبرنگار اسراییلی گفته است ممنوعیت فعالیت‌های حماس در مصر نشان می‌دهد ، رهبران آینده این کشور می‌توانند  آنچه  را دیگران از جمله اسراییل در تحققش  شکست خوردند  محقق کنند.

روزنامه هاآرتص، روز هشتم مارس به نقل از یکی از اعضای مرکز پژوهش های راهبردی در قاهره نوشت نظام کنونی در مصر با عملیاتی که به حماس یا مقاومت در غزه خدشه وارد می‌کند، مخالفت نخواهد کرد. 

اوری سیگل، خبرنگار سیاسی شبکه دو اسراییل نیز فاش کرد، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار اخیر نتانیاهو با او در واشنگتن به وی اطمینان داد تحولاتی که بعد از عزل محمد مرسی در مصر رخ میدهد به نفع اسراییل است.

نویسنده در ادامه با اشاره به تصمیم اخیر عربستان مبنی بر تروریستی دانستن اخوان‌المسلمین نوشت: به گفته ژنرال عاموس یادلین این تصمیم عربستان، فضای راهبردی را به نفع اسراییل و به صورت بی سابقه ای تغییر می‌دهد. 

این ژنرال اسراییلی تاکید کرد تصمیم عربستان نشان می‌دهد این کشور برای کمک به قدرت حاکم بر مصر مصمم است و این مسئله منفعتی راهبردی برای اسراییل به شمار می‌رود. 

فهمی هویدی در پایان نوشته است، آنچه گفته شد مقدماتی درباره طوفانی است که در فضای منطقه مشاهده می‌شود واشاره می‌کند که ما در آستانه وارد شدن به مرحله‌ای جدید هستیم که اولویت ها در آن تغییر می‌کند و هرج و مرجی شایع می‌شود که هدف آن فروپاشی کشورهای عربی و از بین بردن آثار بهاری است که زلزله در منطقه ایجاد کرد واگر ملاحظه کنیم می‌بینیم که کشورهایی که از ابتدا مخالف بهار عربی بودند، تحولات کنونی منطقه را رهبری می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار