خبرگزاری فرانسه :

تقویت روابط ایران _‌عمان ؛‌ محور سفر روحانی به مسقط

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از مسقط به قلم عواد المدیلوی نوشت : حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در آغاز سفر دو روزه خود به عمان با هدف تقویت مناسبات اقتصادی میان این دو متحد دیرینه ، در مسقط با سلطان قابوس حاکم این کشور گفتگو کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری رسمی عمان ، اونا ؛‌ روحانی اندکی پس از ورود به مسقط همراه با یک هیئت از مقامات ایرانی با سلطان قابوس ، که نقش میانجی را میان کشورهای غربی و جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است ، به گفتگو پرداخت. 

سران دو کشور در این دیدار درباره «همکاری دوجانبه» و «برقراری روابط حسنه» میان دو کشور گفتگو کردند. 

گفته می شود عمان پیش از امضا شدن توافق نوامبر گذشته در ژنو میان قدرت های جهانی و ایران درباره برنامه هسته ای تهران، میزبان گفتگوهای محرمانه میان ایران و آمریکا بوده است.  یک مقام دولتی گفت روحانی همچنین در سفر خود به عمان با مقامات ارشد عمانی ، احمد الخلیل روحانی ارشد این کشور و اعضای جامعه تجاری عمان دیدار خواهد کرد. 

روحانی پیش از ترک تهران به مقصد مسقط در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه از «روابط حسنه» میان ایران و عمان تمجید کرد و گفت :«ما در این سفر می خواهیم قراردادهای امضا شده در حوزه تجاری و اقتصادی ، به ویژه قراردادهای مربوط به نفت و گاز و نیز قراردادهای مالی ، بانکی و فرهنگی را اجرا کنیم.»

علی اکبر سیبویه سفیر ایران در عمان پیش از سفر روحانی به این کشور گفت عمان و ایران برای توسعه روابط تجاری ، که حجم آن پارسال به یک میلیارد دلار رسید ، و نیز سرمایه گذاری های دوجانبه که انتظار می رود تا پایان امسال به 10 میلیارد دلار برسد تلاش می کنند. 

ایران و عمان در سال 2009 یک موافقت نامه برای احداث یک خط لوله گاز زیردریایی به طول 200 کیلومتر میان دو کشور امضا کردند.  بیژن زنگنه وزیر نفت ایران ، که همراه با روحانی به عمان رفته است ، ابراز امیدواری کرد که این طرح در این سفر نهایی شود. 

ایران قصد دارد چهار میلیارد دلار در بندر دقم عمان در دریای عرب در طرح هایی سرمایه گذاری کند که شامل احداث 100 مخزن بزرگ نفت و گاز و یک کارخانه ذوب آهن می شود.  به گفته سیبویه ، ایران دو میلیارد دلار دیگر در دو بندر دیگر عمان -- سوهر و سلاله -- سرمایه گذاری خواهد کرد. در همین حال ، عمان نیز چهار میلیارد دلار در طرح های پتروشیمی ، آموزش و اکتشافات نفتی در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد. 

روحانی گفت این سفر «برای تقویت روابط میان ایران و کشورهای اسلامی ، به ویژه کشورهای همسایه ایران ، اهمیت زیادی دارد.» 

گفتنی است تهران روابط حسنه و دیرینه ای با مسقط دارد .  روحانی دومین رئیس جمهور ایران است که از زمان انقلاب اسلامی سال 1979 از عمان دیدن می کند.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار