مروری بر اخبار فناوری اطلاعات 21 اسفند؛

وزارت ارتباطات 137 ساله شد/ عید فرصتی برای فروش موبایل و رایانه‌های تقلبی است

اینترنت ربع قرنی شد، عید فرصتی برای فروش موبایل و رایانه‌های تقلبی است، وزارت ارتباطات 137 ساله شد، تجهیزات الکترونیکی قابلیت بیمه شدن دارند و... از جمله مهمترین اخبار فناوری اطلاعات در 21 اسفند بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ مهمترین اخبار فناوری اطلاعات امروز چهارشنبه 21 اسفند ماه را می‌توانید در ادامه بخوانید.





 "اینترنت" ربع قرنی شد

"اینترنت" یا همان شبکه‌های به هم پیوسته، بزرگترین طراحی و اجرای مهندسی به حساب می‌آید که مجموعه‌ای از رایانه‌های جهانی را در قالب شبکه‌ای عظیم  جهت برقراری ارتباطات یکپارچه و به دور از محدودیت‌های مکانی به یکدیگر متصل کرده است.

ریشه این شبکه عظیم جهانی به دهه 1960 باز می‌گردد که سازمان‌های نظامی ایالات متحده آمریکا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی جهت ساخت شبکه‌ای مستحکم، توزیع شده و با تحمل خطا سرمایه‌گذاری خود را آغاز کردند.

رفته رفته این شبکه با برقراری اتصالات بی‌شمار جهانی به شکل کنونی درآمد و اکنون 40 درصد از ساکنان کره زمین را در بر گرفته است.

این شبکه عظیم ارتباطی که 2.7 میلیارد نفر جمعیت دارد و ضریب نوآوری مبتنی بر آن بسیار بالاست، زمینه‌ای را فراهم کرده تا مسئولان، ناظران و متولیان فرهنگ در اقصی نقاط دنیا شیوه‌های متفاوتی را در برخورد با آن اتخاذ کنند؛ زیرا این بستر رفته رفته از دنیای تک بعدی و صرف انتقال محوا خارج شده و به فضایی دو بعدی تبدیل شده که در کاربران آن خود تولید کننده و ناظر بر محتوا شده‌اند و این زمینه تعارض بین فرهنگ‌های مختلف شده است.



1.62 میلیارد نفر از تمامی کاربران اینترنت را کشورهای توسعه یافته و 1.08 میلیارد نفر را هم اهالی کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهد که باز در این میان ضریب نفوذ اینترنت در اروپا 75 درصد و در ایالات متحده 61 درصد است.

اینترنت امروز (12 مارس 2014) در حالی به 25 سالگی رسید که 25 سال قبل (سال 1989) توسط تیم برنرزلی مقدماتش که همان توسعه "وب جهان گستر" بود، فراهم شد و ارسال بی‌سیم اطلاعات این دانشمند برای اولین بار تست شد. هم‌اکنون طبق گزارشات متما (مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت) 61 درصد ایرانی‌ها به اینترنت متصل هستند.


 فرارسیدن عید فرصتی برای فروش موبایل و رایانه‌های تقلبی است

به نقل از روابط عمومی کانون کاربران ICT، در ایام منتهی به پایان سال همواره مشاهده شده که برخی فروشندگان اقدام به عرضه کالاهای کارکرده، تعمیری و تقلبی با بهایی کمتر از قیمت واقعی می‌کنند، که ضرورت دارد با مشورت افراد خبره و مراجعه به مراکز معتبر اقدام به خرید کرد.

همچنین توجه به این نکات ساده از سوی خریداران نیز می‌تواند در خرید موثر باشد.
1. عرضه کننده کالا موظف است در حین فروش محصولات خود نسبت به درج مشخصات فنی کالا، قیمت، نام تجهیزات و وسایل اضافی موجود یا قابل نصب و ارایه اطلاعات فنی لازم به مصرف کننده یا خریدار اقدام نماید. لازم به ذکر است ارایه هر گونه اطلاعات یا توضیحات غیر واقعی که منطبق با خصوصیات کالا نباشد از مصادیق تقلب در کسب است.



2. عرضه کننده موظف است در زمان تحویل کالا، راهنمای مصرف کنندگان به زبان فارسی یا لاتین (چاپی یا الکترونیکی) براساس استاندارد ملی به شماره 1- 5233 مربوطه به تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشین‌های اداری، اوراق ضمانت‌نامه یا دفترچه ضمانت و سایر مدارک لازم به همراه کالا به خریدار تحویل نماید.

3. ارایه فاکتور به هنگام خرید الزامی است. کاربران نیز توجه داشته باشند که فاکتور به منزله سند خرید قانونی تلقی شده و باید از فروشندگان فاکتور معتبر، درج کامل و دقیق کالای تحویل شده به همراه امضا و مهر فروشگاه مربوطه را دریافت کنند.

4. براساس تبصره 1 ماده سه قانون حمایت از مصرف‌کنندگان مصوب سال 88 مجلس شورای اسلامی، فروش اجباری یک یا چند نوع کالا به همراه کالا یا خدمات دیگر ممنوع است.

5. به بهانه بهایی کمتر از مراکز ناشناخته خرید نکنید. همواره از مراکز معتبر خریداری کرده و از فروشنده ضمانتنامه معتبر و قابل استناد بخواهید.


وزارت ارتباطات 137 ساله شد

21 اسفند مصادف با یک صد و سی و هفتمین سال تاسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. تا پیش از سال 1255 هجری شمسی پست در ایران به صورت «اداره» بود و تمامی امور پستی در آن زمان توسط همین اداره انجام می شد.

در این سال به سبب موفقیت‌هایی که به دست آمده بود، با دستور ناصرالدین شاه اداره پست به وزارت تبدیل شد. در سال 1327 هجری قمری، با اضافه شدن اداره‌ی تلگراف به پست، وزارت پست و تلگراف تاسیس شد.



در سال 1321 هجری قمری، نخستین امتیاز تلفن به بصیر الممالک واگذار شد و تلفن در تهران شروع به کار کرد. سپس وزارت پست و تلگراف پیشنهادی به مجلس تقدیم کرد که با مصوبه‌ای سهام شرکت تلفن وقت را خریداری کند و پس از صدور این مجوز و خرید سهام شرکت تلفن از سال 1347 هجری قمری وزارت پست و تلگراف و تلفن شکل گرفت.

در نهایت در سال 1382 با تصویب مجلس شورای اسلامی، وزارت پست، تلگراف و تلفن به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تغییر نام داد و تغییراتی در ساختار آن ایجاد شد.


تجهیزات الکترونیکی قابلیت بیمه شدن دارند

روابط عمومی بیمه ایران در پی انتشار خبری با عنوان "کلاهبرداری برخی فروشندگان در بازار رایانه / کالاهای کامپیوتری حق بیمه ندارند" توضیحاتی ارسال کرد که متن آن به این شرح است:

برخلاف موضوع مطرح شده توسط رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، هر شی فیزیکی، دستگاه، ماشین آلات و تجهیزات الکترونیکی قابلیت بیمه شدن را دارد و در این بیمه نامه، تجهیزات و دستگاههای که ارزش قطعات الکتریکی و الکترونیکی در آنها از ارزش قطعات مکانیکی بیشتر است نیز تحت پوشش قرار می گیرد.

بنابراین این نوع بیمه نامه برای تجهیزات بزرگ همانند رادیو و تلویزیون تا تجهیزات کوچک همانند کامپیوتر PC و لپ تاپ، دوربین، تبلت و موبایل در صورت درخواست مشتری می تواند صادر شود و بیمه گذار از خدمات بیمه ای آن استفاده کند.

برهمین اساس شرکتهای بیمه ای از جمله بیمه ایران با مجوز رسمی از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی تجهیزات الکترونیکی را در قبال خطرات سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی، صاعقه، انفجار، آب دیدگی، سقوط، شکستگی و ضربه، سرقت و نوسان برق بیمه می کنند که از این رو عنوان کردن "صدور کارت بیمه برای محصولات دیجیتالی کلاهبرداری آشکار است" از سوی رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران از نظر بیمه ای فاقد وجاهت است.



علاوه بر این رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در ادامه اظهارات خود در خصوص این بیمه نامه در آن خبرگزاری، مفهوم و موضوع گارانتی را با بیمه یکسان درنظر گرفته است که اساسا اینگونه نیست؛ گارانتی خطراتی از قبیل عدم کارآیی دستگاه، تعویض قطعات، دستمزد تعمیزات دستگاه و نصب را شامل می شود. این درحالی است که پوشش بیمه تجهیزات الکترونیکی خطراتی که هنگام حمل و نقل، تصادم، نوسانات برق، آتش سوزی، صاعقه، شکستگی، حوداث طبیعی و یا خرابی ناشی از استفاده نادرست کاربر از دستگاه را شامل می شود. بنابراین طیف خطرات تحت پوشش در بیمه جدای از گارانتی بوده و داشتن آن مزیت های خاص خود را دارد.

افزون براین، صدور بیمه نامه منوط به احراز کیفیت محصولات و استاندارد بودن تجهیزات الکترونیکی و داشتن برگ گارانتی برای قبول بخشی از مسئولیت خدمات پس از فروش فروشندگان است که در قالب بیمه های مهندسی با مجوز بیمه مرکزی ایران ارائه می شود.

همچنین برخلاف ادعای رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکنون هیچ اطلاعیه ای در خصوص جلوگیری از فروش بیمه نامه تجهیزات الکترونیکی صادر نکرده است.

یادآور می شود شرکت های بیمه ای در صورت بروز اعلام خسارت در دستگاهها و تجهیزات الکترونیکی با ارائه فاکتور و نظر کارشناسان معتمد حوزه فناوری هزینه های آن را در کمترین زمان ممکن به بیمه گذاران پرداخت می کنند که اسناد آن در شرکتهای بیمه ای نیز موجود است.


سیم کارت رایتل تولید خارجی است/وعده استفاده از توان داخلی در خرید‌های بعدی

سید مجید صدری در پاسخ به سؤالی در خصوص داخلی و یا خارجی بودن سیم‌ کارت‌های رایتل، گفت: سیم کارت‌هایی که اکنون در شبکه رایتل استفاده می‌شوند و به فروش می‌رسند از خرید‌های قبلی هستند.

مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه افزود: اخیرا مطلع شده‌ایم که چند شرکت داخلی در کشور اقدام به تولید سیم کارت کردند که تعداد آنها دو الی 3 شرکت است. وی ادامه داد: پس از تمام شدن خرید‌های قبلی قطعا از تولیدات داخلی استفاده خواهیم کرد و تولید داخلی را در اولویت قرار خواهیم داد.



صدری در پاسخ به این سؤال که آیا در بررسی‌هایی که انجام داده‌اید، کیفیت سیم کارت تولید داخل را مناسب برای استفاده در شبکه می‌دانید، گفت: قطعا کیفیت آنها به گونه‌ای است که در شبکه قابل استفاده باشد، اما صرف‌نظر از این موضوع نیز اگر کیفیت اجناس داخلی درصدی پائین‌تر هم باشد، باید از آنها حمایت کنیم تا صنعت داخلی نیز رشد کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار