زنان و استرس ناشی از زایمان

یک روانشناس گفت: بسیاری از مادران بعد از زایمان دچار اضطراب و افسردگی و تشویش می‌شوند که تا حدی طبیعی است. این استرس تا دو هفته ادامه دارد که معمولاً با توجه و کمک اطرافیان کاهش می‌یابد.

مهین عوض‌زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: هفته‌های اول تولد نوزاد برای بیشتر مادران، چه آنها که برای اولین بار و چه آنها که برای چندمین بار مادر شده‌اند، هم با شادی وهم باغم و افسردگی همراه است. 

وی ادامه داد: مادر یک لحظه شادو لحظه‌ای غمگین است. بیشتر اوقات احساس خستگی و برای انجام کارها دچار بی‌انگیزگی می‌شود. همچنین، استرس ناشی از پذیرفتن مسئولیت جدید، اضطراب و نگرانی او را افزایش می‌دهد.

عوض‌زاده، گریه‌های مداوم، بی‌خوابی و کاهش اشتها را در مادران از دیگر علایم ابتلا به افسردگی دانست.

این روانشناس اظهار داشت: تأثیرات هورمونی باعث افسردگی بعد از زایمان می‌شود اما عامل اصلی آن نیست بلکه مشکلات ارتباطی و حالات روحی و روانی و کاهش توجه اطرافیان، میزان افسردگی را در مادران افزایش می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای مراقبت از حالات روحی و روانی مادر، پدر با محبت و مهرورزی به او، کمک در منزل و دور کردن مسائل ناامید کننده نقش موثرتری دارد. همچنین، مادران با انتخاب راههای نظریه‌ای در زمینه مدیریت زندگی وایجاد رضایت و شکوهمندی می‌توانند افسردگی واضطراب را درخود کاهش دهند./
انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار