حواشی "سینما" در نیمه دوم سال 92؛

مرد آرام میدان مین سکوت را شکست/سینمایی که گویا رنگ آرامش را در خواب ببیند

"سینما " در نیمه دوم سال هم از هیاهو و جنجال های همیشگی دور نماند .

به گزارش خبرنگارحوزه سینما  باشگاه خبرنگاران، در نیمه دوم سال بازار برگزاری جشنواره‌های سینمای بسیار داغ بود به طوری که از همان ابتدای نیمه دوم با بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک آغاز شد و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران، چهارمین جایزه شهید آوینی، جشنواره سینما حقیقت، جشنواره مردمی عمار و در آخر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر برگزار شدند.
 
درمورد انتصابات سینمایی نیز باید گفت :با روی کارآمدن دولت جدید تغییر و تحولات مدیریتی نیز آغاز شد و از تغییر مدیران فارابی گرفته تا مدیر مرکز گسترش سینمای مستند تجربی و دبیر مجددی، رضا داد برای جشنواره فیلم فجر.
 
همچنین "مرتضی رزاق کریمی" به عنوان مشاور عالی مدیر عامل و سرپرست معاونت فرهنگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و ابراهیم داروغه زاده با حکم جعفری جلوه مدیر عامل بنیاد سینمای فارابی به معاونت فرهنگی این بنیاد منصوب شد.  
 
مهم‌ترین موضوع و اتفاق سینمایی به "خانه سینما" برمی‌گردد که نقل محافل اخبار رسانه‌ها بوده است به همین جهت به صورت اجمالی به آن پرداخت خواهیم کرد و تنها به این  بسنده می‌کنیم که خانه سینما باز شد، اما با توجه به قانونی نشدن شوراها همچنان در وضعیت مبهمی به سر می‌برند چرا که با وجود اعلام زمان برگزاری مجمع هنوز اعضا این خانه وجهه قانونی پیدا نکردند و تا آن زمان نیز همان اعضا سابق ابقا ماندند. 

انتصاب مجدد"علیرضا رضا داد" به دبیری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از سوی "حجت‌الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اتفاق دیگر بود.  
اما استعفاهای سینمایی مربوط به شهاب اسفندیاری معاون فرهنگی بنیاد فارابی و شهاب مرادی به عنوان عضو شورای پروانه نمایش بود که به دلیل منصب شغلی دیگر امکان حضور در سمت جدید را نداشتند و انصراف خود را اعلام کردند و به همین واسطه ابراهیم داروغه زاده و سید طه مرقاتی به ترتیب جایگزین این افراد شدند.  
 
ماجرا و حواشی پروژه "لاله" نیز در این نیمه خاموش نبود و به جایی رسید که طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش به بیان اظهاراتی مبنی بر پرداخت نکردن هیچ پولی برای ادامه روند تولیدفیلم بسنده کرد که البته از سوی کارگردان بی‌پاسخ نماند و گویا این کارگردان از مدیر مرکز گسترش درخواست شفاق سازی کرد بعد از این ماجرا مشخص شد که نیک نژاد به آمریکا رفته و هنوز سرانجام این فیلم نامعلوم است.
 
رئیس سازمان سینمایی درباره‌ی آخرین وضعیت پروژه "لاله" سکوت نکرد و این چنین گفت: بنای این فیلم به درستی گذاشته نشده است و این پروژه در حال تعلیق است.  
 
در شرایط تنگدستی سینمای ایران، این هزینه‌ها برای پروژه"لاله " زیاد بود و در مجموع "لاله" فرزندی ناقص الخلقه است که متولد شده است.  
 
اساسنامه موسسه سینمایی "مقاومت از موضوعات داغ این ماه‌ها بود که به لغو فعالیت کاری از سوی وزیر ارشاد و در مقابل شکایت عظیمی میرآبادی انجامید که علی جنتی درباره لغو مجوز موسسه سینمایی «مقاومت» گفت: آنچه که به عنوان اساسنامه سازمان سینمایی مقاومت ثبت شده بود،در هیئت امنا عناصری را قید کرده است که به هیچ وجه جزو وظایف این اساسنامه نیست.  
 
پاسخ جواد شمقدری در مورد این موسسه و حواشی پیرامون ضمن انتقاد از بعضی رسانه‌ها برای نسبت دادن موسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی به او، تاکید کرد: قرار بود تاسیس این موسسه در آینده‌ای نزدیک در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی یا مجلس بررسی و تصویب شود اما دوستان وزارت ارشاد کمی عجله کردند.

در مورد اتفاقات تلخ سینمایی نیز باید از بستری شدن عزت‌الله انتظامی در بیمارستان و درگذشت ژیلا مهرجویی طراحی صحنه و لباس کشورمان، جهانگیر جهانگیری، پروین میکده، مازیار پرتو، پرتو مهتدی و عوامل جلوه‌های ویژه فیلم"معراجی‌ها" از جمله شریفبی راد نام برد.  
 
در این نیمه "حجت‌الله ایوبی" دیدارهای سینمایی بسیاری داشت که از جمله آن می‌توان دیدار با "عباس کیارستمی"، "ناصر تقوایی" "رخشان بنی‌فاطمه"، "بهمن فرمان آرا" و"خسرو سینایی"، دکتر "محسن رضایی"( دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام)، "طاهر ناصر المحمود" وکیل فرهنگ جمهوری عراق کیانوش عیاری، سردار نقدی، سید عزت‌الله ضرغامی و ماسیمو برای، وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگ و گردشگری ایتالیا اشاره کرد.  
 
فیلم «گذشته» ساخته اصغر فرهادی از رقابت‌ در بخش فیلم‌های خارجی جایزه اسکار2014 بازماند و بازار انتقادات و کنایه‌ها به مدیر سابق سینما ارسال شد.  
 
طرح هدیه سازمان سینمایی به مردم که با عنوان «سینما سلام» مطرح شده است، در تاریخ 10 بهمن ماه و در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی در تمام استان‌های ایران اجرایی شد اما اجرایی که دردسرهایی را هم به خاطر پیش بینی نکردن اتفاقات غیر منتظره رخ داد و ازدحام جمعیت برای استقبال از این طرح به شکستن شیشه‌ها و درهای سالن‌های سینمایی ختم شد.  
 
اما در مورد اخبار سی و دومین جشنواره فیلم فجر نیز باید به اعلام خبر بررسی 92 فیلم از سوی هیات انتخاب و ثبت نام هزار و 500 نفر رسید وقائم مقام دبیر جشنواره نیز از رقابت‌ 22 فیلم و طراحی سیمرغ توسط ابراهیم حقیقی خبر داد. 

اما این خبرها حاشیه‌هایی هم داشت ، مبنی بر قطعی شدن حضور 15 فیلم سینمایی در بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فجر از یک سایت خبری در اختیار فعالان رسانه  قرار گرفت و در این خبر که روی سایت این رسانه قرار گرفته است، نام 15 فیلم منتشر شد.

 این در حالی بود که 30 آذر ماه آخرین مهلت ارسال فیلم‌های سینمایی برای حضور در جشنواره فیلم فجر اعلام شد و روابط عمومی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر خبر قطعی شدن فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه سینمای ایران را که در یکی از سایت‌ها منتشر شده بود، تکذیب کرد. و نتیجه‌ نهایی را در تاریخ 7 دی ماه اعلام کرد.  
 
اولین فیلم انصراف دهنده جشنواره فیلم سینمایی "شیار 143" به کارگردانی نرگس آبیار که از حضور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انصراف داد و تهیه کننده فیلم دلیل این اتفاق را اتمام نشدن مراحل فنی اعلام کرد اما در ادامه شاهد بودیم که توانست با اتمام مراحل در این دوره حضور داشته و جلب توجه کند و فیلم شهاب حسینی تنها فیلم انصراف دهنده این دوره بود.  
 
اسامی داوران بخش نگاه نو(مسابقه فیلم‌های اول) و سودای سیمرغ معرفی شدند و محمد علی باشه‌آهنگر، عزیراله حمید نژاد، ابوالحسن داوودی، پیمان قاسم‌خانی و اکبر نبوی برای فیلم‌های اول و فرهاد توحیدی، محمد داوودی، مجتبی راعی، محسن شاه ابراهیمی، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری، فرامرز قریبیان و هوشنگ گلمکانی برای بخش سیمرغ به عنوان داوری انتاب شد.
 
از نکات جالب انتخاب داوران امسال حضور افرادی که احتمال افزایش لابی را بالا می‌برد چرا که فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه یافته‌اند عواملشان یک ارتباطی با داوران دارند و یا حتی در فیلم‌های قبلی خود با آنها همکاری داشته‌اند و این نکته را نباید نادیده گرفت ما در دیگر اسامی نیز نام کسانی به چشم می‌خورد که تا کنون تجربه داوری نداشته‌اند و این تاحدی داوری را سخت کرد.
 
جشنواره‌ای که خالی از حاشیه نبود سرانجام فیلم« عصبانی نیستم» به کارگردانی رضا درمیشیان به دلیل جو رسانه‌ای و حاشیه‌های به وجود آمده از دور رقابت‌ خارج شد و به خواسته تهیه کننده برای حفظ آرامش سینمای ایران از جوایز خود گذشت کردند وکسانی که این جو حاشیه‌ای را ایجاد کرده بودند نیز از وزیر ارشاد و مسئولان برگزاری قدردانی کردند.
 
اما احمدرضا درویش و ابراهیم حاتمی‌کیا از غایبان مراسم اختتامیه بودند که فیلم‌هایشان بیشترین جوایز را دریافت کرد.
ابتکار عمل دبیر جشنواره برای جلب رضایت همه اهالی سینمای اهدا دو سیمرغ و یا اهدای 2 دیپلم افتخار در برخی از بخش‌ها بود که جای بحث داشت.
 
اهدای جوایز با توجه به مصلحت سینما حاشیه‌هایی را در بر داشت که ایوبی رئیس سازمان سینمایی درپاسخ به چنین اتفاقاتی گفت تدبیر و اعتدال اقتضا می‌کند که در خیلی جاها مصلحت سینما را بر مصلحت یک فرد یا یک فیلم ترجیح دهیم.  
 
که البته صحبت‌های از وزیر ارشاد درمورد فیلم‌های "رستاخیز" و "عصبانی نیستم" مطرح شد که بعد از لحظاتی از انتشار خبر، روابط عمومی ارشاد آن را تکذیب کرد.  
 
آغاز یک ماجرای چالشی برای جشنواره فیلم فجر، اواسط مراسم اختتامیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر نامه‌ای از رضا درمیشیان تهیه کننده فیلم« عصبانی نیستم!» خوانده شد مبنی بر اینکه برای حفظ آرامش سینمای ایران از جوایز خود گذشتیم.  
 
این نامه با توجه به حواشی و اتفاقات روزهای قبل برای هیچ‌کس عادی نبود و برخی سایت‌ها اعلام کردند که درمیشیان با فشار دبیر جشنواره وبرخی مسئولین مجبور به نوشتن این نامه شده است؛ تا اینکه فرامرز قریبیان(دیگر عضو هیئت داوران) طراحتا از انتخاب نوید محمدزاده با اتفاق آرای هیئت داوران به عنوان بهترین بازیگر جشنواره سی و دوم خبر داد و از اتفاقات وحواشی که مانع از اعلام نام او شد، انتقاد کرد.
 
به دنبال این صحبت‌ها رضا عطاران گفت: این سیمرغ متعلق به من نیست زیرا رای هیئت داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمد زاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده، به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم، نه خودم. 

سرانجام سینما« قدس» تعطیل شد، این اتفاقی بود که پس از اعلام مالکان سینما« قدس» مبنی بر تعطیلی این سینما به دلیل ضرر دهی و شرایط نامساعد مالی این سینما قدیمی تعطیل شد.
 
اما اخباری از بازگشت جواد شمقدری به همراه یارانش به گوش می‌رسد و گویا آنان در صدد راه‌اندازی تشکیلاتی سینمایی بودند تا از طریق آن بتواند تعدادی از همراهان خویش در سازمان را گرد خود جمع کرده و آن‌طور که خود گمان دارد، فعالیت فرهنگی کند.
 
این تشکیلات که فعلا به صورت چراغ خاموش درحال یارگیری است، چندین زیر شاخه دارد که از تولید فیلم وراه‌اندازی آموزشگاه سینمایی گرفته تا انتشار رسانه سینمایی را شامل می‌شود.  
 
به زودی رسانه رسمی این تشکیلات که عنوان آن«سینما خانگی» است توسط "مهدی عظیمی میرآبادی» از معتمدین شخص"شمقدری" و رئیس سابق اداره نظارت و ارزشیابی روانه کیوسک‌ها می‌شود. 

هفتمین جشن منتقدان سینمایی نیز با اعلام برگزیدگان خود به پایان رسد و فیلم دربند، پرویز شهبازی و نازنین بیاتی به عنوان بهترین‌های بخش فیلم، کارگردانی و بازیگری معرفی شدند اما این مراسم با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که اکثر مهمانان از جمله بابک حمیدیان، مسعود کیمیایی و فرشته طائر پور نسبت به آلودگی هوا ابراز گله مندی کردند و در این میان باز هم رضا عطاران علاقمندان به خود را با بیان حرف خوشحالی از پایان شمق در عقرب سینماْ، بیشتر کرد. 

ابراهیم حاتمی کیا جز آدم‌هایی است که زمانی که لب به سخن می‌گشاید حرف‌ها تند و تیزی از او می‌شنوی همانطور که بعد از اتمام جشنواره فیلم فجر سکوتی را حاکم کرد و بعد به یکباره این سکوت شکسته شد واظهاراتی را درمورد فیلم‌های رستاخیز و عصبانی نیستم، داوری جشنواره و محتوای آن، و علی معلم در سخنرانی‌های خود درطول یک هفته در جاهای مختلف کشور مطرح کرد.  
 
ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینمای ایران در دانشگاه تهران به انتقادهای تند علیه جریان سینمای کشور و مدیریت جشنواره فیلم فجر دراین هفته سینمایی پرتنش پرداخت و گفت: وقتی می‌بینیم یک نوع اراده‌ای هست که از من به عنوان یک فیلمساز وابسته تعریف کنند و می‌خواهند من از دست رئیس جمهور جایزه بگیریم و نه از دست همکارانم، خب هوشمندی به من می‌گوید که به نام نامی بچه‌های جنگ غریب بایستم کنار و جلو نیایم.  
 
وی خطاب به حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر روحانی نیز این چنین گفت: آقای روحانی! جریان فرهنگی ما مردان بزرگ می‌طلبد نه مردانی که 24 ساعت پای حرف خود نمی‌ایستند. من بابت این نوع سخن گفتن هزینه‌داده‌ام و افتخار من این است که با همین حرف‌هاست که اسم من پیش شما جوانان عزیز مطرح می‌شود.  
رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه مرز بسیار باریکی بین کوتاه آمدن ومصلحت اندیشی وجود دارد، گفت: پای حرف‌هایمان ایستاده‌ایم و باز هم می‌ایستیم پس سینما گران خیالشان راحت باشد.

علی جنتی درباره‌ی اظهارات ابراهیم حاتمی کیا –کارگردان سینما نیز اظهار کرد: من مستقیما صحبت‌های او را نشنیده‌ام، اما به هر حال اوگفته که کار فرهنگی باید به اهلش سپرده شود، اعتقاد ما نیز همین است. در حال حاضر نیز کسانی در معاونت‌های حوزه‌ی وزارت فرهنگ و سواد لازم را دارند و حوزه‌ی کاری خود را به خوبی می‌شناسند. در هر صورت، آقای حاتمی کیا سلیقه‌ی دیگری دارد و ابراز سلیقه‌هم ایرادی ندارد.  
 
ابراهیم حاتمی کیا که انتقادات تندش علیه شیوه برگزاری جشنواره فجر بازتاب گسترده‌ای داشته و در هیچ‌کدام از مراسم‌های سازمان سینمایی از جمله اختتامیه جشنواره‌ فجر حضور نیافته‌ بود اما در جشن رونمایی از فیلم‌های اکران نوروزی سینما حاضر شد.  
 
بنابر این گزارش، سازمان سینمایی اولین بار پس از 10 سال از اجرای طرح اکران نوروزی امشب مراسم رونمای از 5 فیلم «چه»، «طبقه‌حساس»، «خط ویژه»، «معراجی‌ها»  و «با دیگران» را برگزار کرده که حاتمی کیا به همراه دست اندر کارانش در فیلم‌ سینمای «چ» در این مراسم حاضر شد و خوش و بش گرمی را با ایوبی رئیس سازمان سینمایی انجام داد.  
 
اما اخبار نمایش تصاویر اهل بیت‌(ع) در فیلم"رستاخیز" موضوعی بود که مراجع و مداحان واکنش منفی نسبت به این موضوع نشان دادند و به همین جهت مدیران سینمایی برای رفع این مشکل دیداری را با آیت‌الله مکارم شیرازی و حتی آیت‌الله سیستانی ترتیب دادند و بعد از این دیدار تصمیم گرفتند که با رفع اشکالات وارد شده به این فیلم، برای اکران عمومی، نظرات اشکالات و دغدغه‌هی مراجع عظام تقلی را در نظر بگیرند.
 
در مقابل سینما گران نیز از جمله رضا میرکریمی در پی برخی حواشی مطرح شده اخیر به ویژه برای فیلم "رستاخیز" در نوشتاری واکنش نشان داد و گفت: از برخوردهای اخیر با سینماگران برجسته کشور بوی بی‌اخلاقی و تعص‌های سیاسی به مشام می‌رسد. 


آیت‌الله نوری همدانی یکی از مراجع عظام تقلید، منصور ارضی عبدالرضا هلالی، مداح اهل بیت (ع) نیز نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع) را در فیلم‌ها جایز ندانست و نسبت به این موضوع معترض بودند.


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.