جایگاه و موقعیت یونان در مناسبات بین‏‌المللی

مباحث سیاسی جامعه یونان، همواره دارای پتانسیل بالایی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا بوده ،افکار ضد آمریکایی در جامعه یونان، بیش از سایر کشورهای اروپایی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اگر چه یونان به لحاظ جغرافیایی جزء بلوک غرب می‏‌باشد، اما به دلیل ارتباط دیرینه این کشور با شرق و حوزه مدیترانه و خاورمیانه، به لحاظ ذهنی و ارتباطات تاریخی، کشوری شرقی می‏‌باشد.

مباحث سیاسی جامعه یونان، همواره دارای پتانسیل بالایی در مخالفت با سیاست‌های آمریکا بوده ،افکار ضد آمریکایی در جامعه یونان، بیش از سایر کشورهای اروپایی است.

 در یونان روزی نیست که در آن تظاهرات و اعتراضاتی نسبت به سیاست‌های آمریکا نباشد، مردم یونان مخالفت شدیدی با سیاست‌های دولت آمریکا در روابط دوجانبه، کشورهای همسایه یونان و در کل نظام بین‏‌المللی دارند.

می‌‏توان گفت مخالفت با سیاست‌های آمریکا محور اصلی تظاهرات در یونان می‌‏باشد، اگرچه جامعه و مردم یونان نگرشی ضد آمریکایی دارند، اما دولت حاکم بر این کشور دارای روابط مناسبی با آمریکاست و حتی آمریکا دارای پایگاه‏‌های نظامی در این کشور است.

در چارچوب ناتو نیز یونان و آمریکا همکاری مناسبی دارند، نخست‌وزیر یونان از استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی به صورت ضمنی و تلویحی حمایت کرده است.

یونان در عضویت حدود 50 سازمان بین‌‏المللی و منطقه‏‌ای می‏‌باشد، در دیپلماسی بین‌‏المللی و چند جانبه، یونان از جایگاه ویژه‏‌ای برخوردار است، عضویت در ساختارهای منطقه‏‌ای، بین‏‌المللی و سازمان‌های تخصصی بین‌‏المللی، بر موقعیت و جایگاه بین‏‌المللی یونان افزوده است.

این کشور درسال 1951، عضو ناتو شد، درسال 1960، به عضویت سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه(OECD) درآمد.

 از سال 1981، عضو اتحادیه اروپایی می‏‌باشد و در سال 2001، به عضویت اتحادیه اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا درآمده و یورو را به عنوان پول رایج کشور خود پذیرفته است.

عضویت در اتحادیه اروپایی به این کشور کمک کرد تا خود را از یک کشور فقیر به کشوری نسبتاً مرفه و پیشرفته تبدیل کند و ظرفیت‌های سیاسی و امنیتی ویژه‌‏ای را کسب کند، یونان از این ظرفیت‌ها در حل مسائل مورد مناقشه خود با ترکیه به نحو مناسبی استفاده کرد و ترکیه را در موضع ضعف قرار داد.

یونان از همان سالی که به عضویت ناتو درآمد، مستمراً با سیاست گسترش ناتو و جذب اعضای جدید موافق بوده است، درسال‏‌های اخیر نیز یونان از سیاست گسترش ناتو به شرق حمایت می‏‌کند و به همین دلیل از مذاکرات و گفت‏گوی بین روسیه و ناتو استقبال کرده است.

 یونان به این نکته پی برده که به علت قرار داشتن این کشور در قسمت بازوی شرقی ناتو، بهتر است روابط میان اعضای ناتو و روسیه غیرخصمانه باشد.

 در زمانی که بحران افغانستان اوج گرفت، یونانی‏‌ها تلاش بی‌وقفه‌‏ای را آغاز کردند تا گفت‏گوهای بین روسیه و ناتو به نتایج موفقی نایل شود. ضمن اینکه روابط دو جانبه بین روسیه و یونان از اهمیت بالایی برخوردار است، یونان در بخش انرژی و حوزه‌های نظامی نیز همکاری‌هایی با روسیه دارد.

روابط روسیه و یونان در زمانی که سوسیالیست‌ها در یونان قدرت را در دست داشتند، از شدت بیشتری برخوردار بود، یونان از همکاری و مذاکرات بین ناتو و کشورهای مدیترانه و خلیج فارس حمایت می‌‏کند.

آمریکا و ناتو در یونان پایگاه نظامی دارند، ناتو در "جزیره کرت" یک پایگاه نظامی بنام "سودا" دارد و آمریکا هم دارای یک پایگاه هوایی در این کشور است.

موقعیت یونان، هم برای آمریکا و هم برای ناتو موقعیتی استراتژیک است، در رابطه با تغییر رژیم در افغانستان، جنگ علیه طالبان و موضوع انتقال زندانی‌ها از افغانستان به اروپا، از این پایگاه‌‏ها استفاده شد.

این دو پایگاه بسیار فعال هستند و در هرکدام از آنها حدود 15 هزار نیروی نظامی وجود دارد، اگرچه در افکارعمومی یونان مخالفت‌های زیادی با وجود پایگاه نظامی آمریکا در این کشور شده است، اما دولت یونان هیچ مخالفتی از خود نشان نداده است.

آمریکا برای انجام مانورهای نظامی مشترک در مدیترانه و دریای اژه از این پایگاه‏‌ها استفاده می‏‌کند، نیروهای نظامی یونان در قالب نیروهای پشتیبانی در افغانستان حضور دارند.

ناتو و آمریکا در تلاشند تا یونان مشارکت بیشتری را در ارتباط با مسائل افغانستان برعهده بگیرد، یونان به علت اهمیتی که برای عضویت خود در نهادهای بین‏‌المللی قایل است، سعی دارد در سازمان‏‌ها و نهادهای منطقه‌‏ای نیز مشارکتی فعال داشته باشد.

در این راستا این کشور به عضویت دو سازمان منطقه‌‏ای درآمد که عبارتند از: سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه و سازمان همکاری کشورهای حاشیه دریای مدیترانه.

سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در 5 سال اخیر فعالیت خود را به شدت گسترش داده ، جمهوری اسلامی ایران هم تقاضای عضویت ناظر در این سازمان را کرده است، اما یونانی‏‌ها با این درخواست مخالفت کردند؛ درحالی که ترکیه از این درخواست ایران حمایت و پشتیبانی کرد.

 یونانی‌ها به این علت با عضویت ناظر ایران مخالفت کردند که ترکیه حاضر نیست عضویت قبرس (جنوبی) را در این سازمان بپذیرد.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه یک دیپلمات برجسته یونانی است و این خود باعث شده  تا نفوذ یونان در این سازمان بیشتر شود.

سازمان همکاری کشورهای حاشیه دریای مدیترانه زیاد فعال نیست، اما به نظر می‏‌رسد بعضی از اعضای این سازمان به دنبال نزدیک‏‌تر کردن بعضی از کشورهای عربی مدیترانه به رژیم صهیونیستی هستند.

عضویت یونان در این سازمان، زمینه مناسبی را برای تعامل بیشتر یونان با کشورهای منطقه فراهم آورده ، عضویت در این سازمان و دیگر نهادهای بین‏‌المللی، به تقویت جایگاه و موقعیت یونان در مناسبات بین‏‌المللی کمک کرده است.


انتهای پیام/

منبع:مرکز تحقیقات استراتژیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار