فیاضی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در سال 92 دیپلماسی فعال و موفقیت‌آمیزی بود

یک کارشناس سیاست خارجی دیپلماسی ایران در سال 92 را یک دیپلماسی فعال و موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم ادامه این حرکت با حفظ اصول و ارزش‌های انقلابی و خطوط قرمزی که وجود دارد بتواند از یک سو، توطئه‌های دشمن در زمینه ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل را با چالش و مانع مواجه کند و از سوی دیگر در جهت استیفای حقوق بین‌المللی جمهوری اسلامی و ملت ایران گام‌های اساسی بردارد.

"سیدجلال فیاضی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در سال 92، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین نمادهای حماسه سیاسی در سال گذشته انتخابات بود که علی‌رغم آنکه این انتخابات، اولین دوره از انتخابات ریاست جمهوری پس از سال 88 و حواشی مربوط به آن به شمار می‌رفت در 24 خردادماه با مشارکت بسیار بالای مردم و حضور هرچه باشکوه آنها برگزار شد.
 
وی ادامه داد: با برگزاری این انتخابات در واقع یک حماسه بزرگ سیاسی شکل گرفت و مردم نیز با نگاه خود نسبت به مجموعه کاندیداهای ریاست جمهوری کاندیدای با سابقه و با نگاه اعتدالی را برگزیدند که این امر خود بخشی از حماسه سیاسی به شمار می‌رفت، از سوی دیگر این مهم فضای سیاسی داخل کشور را به سمت یک فضای همدلی، همکاری و همچنین فضایی بازتر در حوزه سیاسی پیش برد که به نوبه خود به آینده کشور کمک شایانی خواهد کرد.
 
فیاضی تصریح کرد: معتقدم در حوزه دیپلماسی رویکرد تازه‌ جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی ایجاد شد که البته این رویکرد پیش از انتخابات 24 خرداد و در سخنرانی مقام معظم رهبری در اولین روز سال 92 شکل گرفت.
 
این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب در آن سخنرانی برای نخستین بار ضمن اینکه عدم اعتماد کشور را نسبت به آمریکایی‌ها اعلام کردند، فرمودند که ما به آمریکا و غرب اعتمادی نداریم اما برای نخستین بار نسبت به انجام مذاکرات موضوعی با آمریکا مخالفتی نیز وجود ندارد که این امر به نظر  بنده آغاز یک رویکرد تازه در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌رود.
 
فیاضی اظهار داشت: در حقیقت ما با حفظ عدم اعتماد به طرف آمریکایی و با تاکید بر حفظ اصول و ارزش‌های انقلابی و خطوط قرمزمان مذاکرات موضوعی و محدود را انجام می‌دهیم.
 
وی افزود: پس از پیروزی "دکتر روحانی" در انتخابات ریاست جمهوری وی براساس مشی اعتدالی که از پیش اعلام کرده بود تنش‌زدایی در سیاست خارجی را همواره به عنوان یکی از راهبردهای حوزه دیپلماسی برگزید.
 
این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: حضور فعال و موثر جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل یکی دیگر از مهم‌ترین اتفاقات برای کشور ما در عرصه دیپلماسی محسوب می‌شود که بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای به همراه داشت از جمله آن می‌توان به گفتگوی تلفنی "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا با "دکتر روحانی"اشاره کرد که اگرچه نقطه‌نظرات مختلفی در این زمینه وجود داشت اما این مهم سرآغاز مباحث جدیدی در گفتگوها شد.
 
فیاضی در ادامه اظهار داشت: نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 1+5 در نیویورک مقدمه گفتگوهای گسترده در حوزه هسته‌ای به شمار می‌رود که در نهایت این مذاکرات منجر به توافق ژنو شد.
 
وی تاکید کرد: همگان باید به این توافق به عنوان یک بازی برد- برد نگاه کنند، طبیعی است که جمهوری اسلامی در این توافق موفق شد تا زمینه‌های سیاست راهبردی کشورمان همچون عدم استفاده از سلاح هسته‌ای را به پیش برد که این مهم موجب می‌شود ضمن برداشته شدن این اتهام بزرگ علیه کشورمان افکار عمومی بدانند که جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است؛ چراکه ایران  به لحاظ ایدئولوژیک و همچنین به لحاظ راهبرد دفاعی استفاده از سلاح اتمی را برخلاف مبانی فکری اسلامی خود می‌داند.
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: از سویی دیگر روند تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی برقرار شده بود به سمت سراشیبی پیش رفت و در بخشی از آن تزلزل ایجاد شد.
 
فیاضی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و 1+5، افزود: توافق ژنو هنوز به مراحل نهایی نرسیده، مذاکرات سخت پیش روست و باید  این مذاکرات تا 6 ماه آینده برای دست یابی به گام نهایی همچنان ادامه یابد.
 
وی تصریح کرد: از دیگر موفقیت‌های جمهوری اسلامی در سال اخیر گسترش روابط ایران با دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف است، به ویژه سفرهای مقامات کشورهای اروپایی به ایران که زمینه حضور هرچه بیشتر آنها را در کشورمان فراهم کرد که همین امر موجب شد تا یک دیپلماسی فعال از سوی کشورمان شکل بگیرد.
 
فیاضی افزود: البته طبیعی است که نقدهایی در این زمینه باشد اما "دکتر روحانی" تاکید کرده‌اند که سه اصل حکمت، عزت و مصلحت و اصول و مبانی انقلاب و خط قرمزهای جمهوری اسلامی در مجموعه این دیپلماسی همواره مورد توجه خواهد بود.
 
این کارشناس سیاست خارجی در پایان دیپلماسی ایران در سال 92 را یک دیپلماسی فعال و موفقیت‌آمیز ارزیابی و خاطرنشان کرد:  امیدوارم ادامه این حرکت با حفظ اصول و ارزش‌های انقلابی و خطوط قرمزی که وجود دارد بتواند از یک سو، توطئه‌های دشمن در زمینه ایران‌هراسی در عرصه بین‌الملل را با چالش و مانع مواجه کند و از سوی دیگر در جهت استیفای حقوق بین‌المللی جمهوری اسلامی و ملت ایران گام‌های اساسی بردارد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار