اندیشکده بروکینگز آمریکا:

اوباما سرانجام آمریکا را وادار خواهد کرد ایرانِ هسته‌ای را بپذیرد

پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز آمریکا نوشت: باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، درباره ایران صرفاً بلوف می‌زند، زیرا به رغم تکرار شعارهای قاطعانه علیه برنامه هسته‌ای ایران، وی سرانجام آمریکا را وادار خواهد کرد ایرانِ هسته‌ای را بپذیرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز آمریکا، طی مقاله‌ای به قلم "مایکل دوران"، محقق ارشد در مرکز سابانِ این اندیشکده نوشت: رییس جمهور اوباما بارها وعده داده است مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. وی حتی گفته است که اگر هیچ راه چاره دیگری نباشد از زور (گزینه نظامی) علیه ایران استفاده خواهد کرد. اوباما حتی در مصاحبه مارس 2012 میلادی خود با جفری گولدبرگ تأکید کرد: "من بلوف نمی‌زنم." 

نویسنده افزود: این در حالی است که به نظر می‌رسد اعمال و رفتار اوباما با سخنانش در رابطه با ایران کاملاً متفاوت باشد. شاید موضع‌گیری‌های تند اوباما علیه ایران در مارس 2012 برای جلب نظر اسرائیل و آراء یهودیان آمریکایی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آن‌سال بوده باشد که سرانجام به پیروزی اوباما و آغاز دومین دوره ریاست جمهوری وی، منجر شد. اوباما در لفاظی‌هایش می‌گوید: هدف ما پیشگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.

این گزارش می‌افزاید: سیاست‌های اوباما و طرز رفتار و فکر تاکنون کلاً نشان داده است که او سعی می کند از تقابل با سایر کشورها یا درگیر شدن در جنگ، به هر قیمتی بپرهیزد. از همین رو، اوباما همواره در لفظ،‌ تهدید می‌کند، هشدار می‌دهد و حتی خط قرمز تعیین می‌کند، اما وقتی طرفِ مقابل از این خط قرمز عبور کرد، اوباما به‌جای عمل به اتمام حجت‌ها و تهدیداتش، صرفاً عقب‌نشینی می‌کند. نمونه بارز آن را در خط قرمز اوباما برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه مشاهده کردیم که آمریکا را به آستانه موشک‌باران سوریه سوق داد، ولی در نهایت اوباما به این تهدید خود، مانند سایر هشدارهایش، عمل نکرد. به‌علاوه، اوباما نه تنها نیروهای آمریکایی را از خاک عراق بیرون کشید، بلکه بدون توجه به شرایط موجود در خاک افغانستان، کماکان مُصر است در پایان سال جاری میلادی، نظامیان آمریکایی را از خاک افغانستان نیز خارج کند. سیاست اوباما با تمامی رؤسای جمهور پیشین آمریکا، در سی و پنج سال گذشته، تفاوت دارد. البته شعارهای اوباما علیه افزایش نفوذ ایران در منطقه، تفاوت چندانی با رؤسای جمهور سابق آمریکا ندارد، اما در عمل، اوباما همواره از مواضع اعلام شده‌ی خود در برابر ایران عقب‌نشینی کرده است. اوباما حتی تلاش کرده است طرز رفتار ایران را به نحوی اصلاح کند که بتواند از ایران برای حل و فصل مناقشات و درگیری‌های منطقه، کمک بگیرد و آن را در اینگونه مذاکرات دخیل کند. 

نویسنده افزود: همین روند را در مذاکرات هسته‌ای آمریکا با دولت جدید ایران مشاهده می‌کنیم. اوباما همواره شعار می‌دهد که توافقنامه موقتی ژنو، که در نهایت به توافقی جامع منتهی خواهد شد، مانع دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای خواهد بود. این در حالی است که ایران هیچیک از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را برنچیده است و کماکان به غنی سازی اورانیوم و سایر فعالیت‌ها ادامه می‌دهد. 

به ادعای "دوران"، حتی توافقنامه موقتی ژنو که زمان آن شش ماه اعلام شده و قرار است در طول این شش ماه دو طرف به توافق جامع و نهایی دست یابند، گویی به واقعیت نمی‌پیوندد، زیرا در این توافقنامه آمده است که اگر دو طرف راضی باشند، برهه شش ماهه یاد شده قابل تمدید است. با توجه به روندی که مذاکرات در حال حاضر به خود گرفته است، به نظر می‌آید تمدید این مدت بسیار طولانی‌تر از حد انتظار خواهد بود. حتی برخی از دستیاران اوباما به طور خصوصی به ما گفته‌اند که انتظار مذاکرات بسیار طولانی باشیم. مثلاً گری سیمور، مقام ارشد سابق کنترل تسلیحات کاخ سفید که تا سال گذشته در این مقام خدمت می‌کرد، تصریح کرده است: به نظر من بسیار بعید که بتوان ظرف شش ماه آتی به توافق جامع دست پیدا کرد. سیمور تأکید کرد: ما باید انتظار یک سری تمدید‌های پیاپی را داشته باشیم. 

نویسنده این مقاله افزود: این به معنای روندی بی‌پایان (از مذاکرات هسته‌ای) به سوی هدفی نامشخص است. از همین رو می‌بینیم در مذاکرات هسته‌ای نیز باراک اوباما امتیازات حقیقی به ایران می‌دهد، اما قول اِعمال سیاست‌های قاطعانه و سخت علیه ایران، در آینده می‌دهد. از همین رو، کاملاً مشخص است که اوباما آمریکا را در مسیر شیب‌دار برای پذیرش ایران هسته‌ای قرار داده است و در تمام این مدت اوباما همچنان به لفاظی‌ها و بلوف‌های خود ادامه خواهد داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار