تجليل از علي دارابي؛

بزرگداشت نگارنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم

از دكتر علي دارابي پژوهشگر و نويسنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم در موسسه فرهنگي مطبوعاتي همشهري قدرداني شد .

به گزارش حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومي رسانه ملي  ، اين مراسم با حضور دكتر غلامعلي حداد عادل مشاور عالي مقام معظم رهبري و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي، مجتبي شاكري عضو شوراي اسلامي شهر تهران، علي معلم دامغاني شاعر و رئيس فرهنگستان هنر، دكتر مهدي ذاكري، مدير عامل موسسه فرهنگي مطبوعاني همشهري، دكتر يونس شكرخواه عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و نيز جمعي از انديشمندان، اصحاب قلم، نويسندگان، روزنامه نگاران  برگزار شد.

ريس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در سخناني ضمن قدرداني از دكتر دارابي پژوهشگر و نويسنده كتاب " جامعه شناسي انتخابات يازدهم"   بازخورد آن در جامعه را مثبت ارزيابي كرد و از ضرورت آن براي بررسي انتخابات گذشته و اندوخته اي براي انتخابات آتي سخن گفت . وي افزود: اين اثر براي جامعه شناسان و اهل سياست يك فرصت است و اهل سياست مي توانند با مطالعه اين اثر حساب شده تر و علمي تر وارد عرصه انتخابات شود .

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در آيين تجليل  از علي دارابي نويسنده كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم گفت: اين اثر ارزشمند براي اهل سياست و جامعه شناسان يك فرصت است.

دكتر غلامعلي حداد عادل گفت: اهل سياست با مطالعه اين كتاب مي تواند با آگاهي بيشتر ، حساب شده تر و علمي تر وارد عرصه انتخابات شود .

وي با نگاهي به انتخابات گذشته گفت: نبايد انتخابات را تنها از منظر برد و باخت نگاه كرد بلكه مي توان به انتخابات غير از رقابت دو فرد يا جناح سياسي نگريست.
وي افزود : انتخابات در ايران پديده كلان اجتماعي است. در طول سال هيچ حركت و خيزش عمومي به وسعت انتخابات وجود ندارد و حضور آگاهانه و پرشور مردم در انتخابات، پذيرش و پايبندي نتيجه انتخابات از ويژگي هاي انتخابات در جمهوري اسلامي ايران است .

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي دموكراسي و مردم سالاري را ابزار استكبار جهاني براي تحت فشار قرار دادن كشورها توصيف كرد و گفت: انقلاب اسلامي اين ابزار را از دست امريكا گرفته است و آمريكا نمي تواند به بهانه فقدان مردم سالاري در ايران دخالت كند. مردم از اول انقلاب در انتخابات شركت داشته اند و با همان روحيه و تشخيص در همه سال ها در انتخابات حاضر شده اند.
دكتر حداد عادل با مقايسه انتخابات قبل از انقلاب و پس از ان، گفت: پيش از انقلاب راي دادن و انتخابات مفهومي نداشت و كسي باور نداشت كه انتخاباتي صورت بگيرد در حالي كه پس از انقلاب اسلامي درست خلاف آن باورپذير شد و انتخابات واقعي شكل گرفت.
وي انتخابات را بزرگترين هديه انقلاب به مردم ايران دانست و  افزود: مردم حقيقي بودن انتخابات در ايران را مي دانند و به آن احترام مي گذارند.

رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي تصريح كرد: در هر انتخابات يك گفتمان مطرح است و هنر آن است كه اين گفتمان مسلط زمان انتخابات شناسايي و مورد توجه قرار گيرد.
دكتر حداد عادل نظر سنجي با اشاره به جايگاه نظر سنجي در انتخابات و ديدگاه هاي مختلف در اين خصوص گفت: نظرسنجي يك علم است و نتايج انتخابات درستي ان را نشان مي دهد .

دكتر ذاكري مدير عامل موسسه فرهنگي مطبوعاتي همشهري نيز بهره گيري از بيانات رهبر معظم انقلاب، نثر روان، مستند بودن به آمار و نمودار و پرهيز از مطول بودن را از ويژگي هاي بارز كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم برشمرد و با ستايش از نويسنده آن گفت: انتشار اين اثر گوياي اهتمام دكتر دارابي به ضرورت دقت نظر در انتخابات است و براي كساني كه قصد تعمق و تامل در انتخابات رياست جمهوري يازدهم دارند موثر است.

علي معلم دامغاني نيز گفت: اين كتاب ارزشمند است چرا كه نويسنده آن در خصوص موضوع تجربه عملي دارد و هم از لحاظ تحقيق و علم به اين موضوع احاطه كامل دارد.
شاكري عضو شوراي اسلامي شهر تهران هم در اين نشست گفت: اهتمام دكتر دارابي به نگارش اين اثر با وجود مشغله هاي زياد كاري وي در حوزه رسانه ملي، "ايثارگري بزرگ"  است و اين نويسنده فاخر و فكور با اين كتاب و ديگر آثارش براي اعتلاي ذهن و روح شهر تلاش مي كند.
وي ابراز اميدواري كرد اين اثر عنصر محرك و سرآغازي براي دست يافتن به آرمان شهر مطلوب باشد.

در ادامه دكتر علي دارابي نويسنده كتاب "جامعه شناسي انتخابات يازدهم " نيز در سخناني با بازخواني بخش هايي از اين اثر گفت: هدف از نگارش كتاب اين است كه آيا ما مي توانيم الگوي راي دهي ايرانيان را در انتخابات نظام مند كنيم؟
وي افزود: اين اثر رفتار انتخاباتي شهروندان ايران را مطالع مي كند، به اهميت "صنعت نظر سنجي"  در انتخابات مي پردازد، تاثير گذاري و نقش آفريني شبكه هاي اجتماعي ، سازمان هاي مردم نهاد و خانواده ها و از طرف ديگر فروكاسته شدن نقش احزاب در انتخابات را بررسي مي كند.
در پايان اين مراسم لوح تقدير دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما و موسسه فرهنگي مطبوعاتي همشهري به دكتر دارابي اهدا شد.
كتاب جامعه شناسي انتخابات يازدهم با تحليلي بر فضاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم و رفتارهاي راي دهندگي ايرانيان به قلم دكتر علي دارابي است كه اين اثر در هشت فصل در تابستان 1392 منتشر شده است و  در اين فاصله به چاپ دوم رسيده است.
نويسنده در فصل اول و در قالب سه بخش به تحليل رفتار انتخاباتي ايرانيان، تحليل آماري انتخابات رياست جمهوري در ايران و نيز اهميت انتخابات يازدهم پرداخته است.
بررسي توانايي‌هاي راهبردي مقام معظم رهبري در مديريت، هدايت و برگزاري باشكوه انتخابات يازدهم و خلق حماسه سياسي، موضوع دومين فصل كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد.
در فصول سوم و چهارم به بررسي آرايش نيروها و جريان‌هاي سياسي اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا  و جريان مستقل و نيز عملكرد آنها قبل و در جريان برگزاري انتخابات يازدهم رياست جمهوري توجه شده است.
تحليل جامعه‌شناختي چرايي پيروزي دكتر حسن روحاني، مبحث پنجمين فصل كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهد.
در فصل ششم ضمن نقد و ارزيابي عملكرد رسانه‌هاي بيگانه در انتخابات يازدهم به نقش و كاركرد رسانه ملي در اين انتخابات و از جمله بررسي عملكرد موفقيت‌آميز آن در زمينه برگزاري مناظره‌هاي انتخاباتي پرداخته شده است.
بررسي نقش و كاركرد نظرسنجي‌هاي انتخاباتي و نيز ميزان دقت و موفقيت آن‌ها و نيز آسيب‌شناسي آن ديگر مساله‌اي است كه دكتر علي دارابي در فصل هفتم بدان پرداخته است.
تبيين نشانگان، درس‌ها و پيام‌هاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري آخرين موضوعي است كه در اين كتاب به آن توجه شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار