با حضور "غلامعلی حداد عادل"؛

تقدیر از مقام علمی فرهنگی استاد "سلیم نیساری" در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

تجلیل از مقام علمی فرهنگی استاد دکتر "سلیم نیساری" حافظ پژوه برجسته معاصر باحضور "غلامعلی حداد عادل" در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران دقایقی پیش مراسم تجلیل از مقام علمی فرهنگی استاد دکتر"سلیم نیساری" عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حافظ پژوه برجسته معاصر با حضور"دکتر غلامعلی حداد عادل" رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد که در این مراسم اساتید دانشگاه و دوستداران علم و دانش حضور به هم رساندند.


بنابر این گزارش در ابتدای این بزرگداشت غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: استاد سلیم نیساری خدمات بزرگی را ارائه دادند، در حدود سال 50 بود که با توجه به سفرهای پیاپی ایشان کتاب‌هایی در آن زمان با قلم ایشان منتشر شد. 

وی ادامه داد: استاد نیساری در شیراز زمانی بنیانگذار دانشکده ادبیات در آنجا بودند و در دانش‌سرای عالی و نیز در دانشکده علوم تربیتی مشغول به تدریس بودند. 

حداد عادل با اشاره به پیشینه شاگردی خود و همسرش نزد استاد نیساری،‌ تصریح کرد: استاد نیساری در عین متانت و سلامت نفس شخصیت اخلاقی دلپذیری دارند و ایران دوستی نیساری به شدت مورد توجه است و این امر نشان می‌دهد که بزرگان آذربایجان به ایران از زبان فارسی عشق می‌ورزیدند. 

حداد عادل اظهار داشت: استاد نیساری مصداق شعر حافظند. او در سن 93 سالگی همچنان به مسائل روز و امور جاری کشور همچنان با دقت اندیشیده و همه چیز را در نهایت علاقه تعقیب و دنبال می‌کند. 

وی ادامه داد: گاه در فرصتی که پیش می‌آید و با او گفتگو می کنم متوجه می‌شوم که استاد نیساری با هوشمندی به امور بین‌الملل و مسائل داخلی و خارجی و نیز به انقلاب دقت و توجه خاصی دارند. 

حداد عادل خاطر نشان کرد: مجموع آنچه عرض کردم سبب شد که عده‌ای از بزرگان و حتی شاگردان ایشان گرد هم آمده و با کمال میل جشن نامه‌ای را در مدح این استاد بزرگوار به نگارش درآورند که آرزوی سلامتی و دوام خدمت را از خداوند بزرگ خواستارم. 

*نیساری دارای عالی‌ترین نسخه حافظ است 

بنابراین گزارش دکتر "حسن انوری" عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: حافظ از آن سخنورانی است که در روزگار خود به نهایت اجتهاد رسیده است و معاصران عصر وی به این مسئله اذعان کرده‌اند. 

وی افزود: از زمانی که علامه محمد قزوینی باب تصحیح انتقادی متون ادبی را گشود به همراه قاسم غنی به تصحیح انتقادی حافظ دست زد. 

پس از انتشار چاپ قزوینی غنی نسخه‌های متعددی متعلق به قرن 9 شناخته شد که علمی‌ترین آنها نسخه‌ای است که دکتر نیساری ترتیب داده است.

* نیساری مولف کتاب اول دبستان است 

بنابراین گزارش "فریدون اکبری" عضو هیئت علمی برنامه ‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: پاسداشت چهره‌های پر فروغ فرهنگی پاسداشت فکر و شعور فرهنگی خودمان است.  از دیدی وجود نیساری وجودی منثور گونه است. امروز ما در ایران آمیزه‌ای از آموزش سازنده‌گر و پیکره‌نگر را داریم. 

وی اظهار داشت: در سال 1328 دکتر نیساری کتاب اول دبستان را تألیف کرده است و نخستین بار روش هجایی را در آن به کار بردند. 

ویژگی دیگر کتاب ایشان چاپ رنگی آن وی افزود: ویژگی سوم کتاب اول دبستان تألیف دکتر نیساری این است که در مطالعات روانشناسی وی ریشه دارد مخاطب آموزش ما کودکان از دوجنس دختران و پسران هستند و باید کتاب به گونه‌ای تألیف شود که هر دو جنس در آن با کتاب همذات پنداری کنند. وی نخستین بار این دو پهنه را در کتاب خود به کار برده است. 

*نیساری حافظ پژوه بزرگی است

بنابراین گزارش "بهمن خلیفه" استاد زبان و ادب فارسی در خصوص مقام استاد نیساری گفت: استاد نیساری از دو جهت کارنامه پرباری دارد که یکی تعلیم و تربیت و دیگری حافظ شناسی اوست. 

وی ادامه داد نیساری دلبستگی خاصی به حافظ داشته و سال 1327 کتاب سخن عشق او منتشر شد که این نشان از علاقه و دغدغه این حافظ پژوه بزرگ است. 

وی تصریح کرد: استاد نیساری همواره در پی یافتن نسخه‌های دیوان حافظ بوده و در این راستا هم مجموعه‌های بسیاری را منتشر کرده‌اند که همه آنها به زحمت و تلاش سال‌های بسیار او بر می‌گردد. 

خلیفه خاطر نشان کرد: سخن درخصوص مقام و منزلت این حافظ پژوه بزرگ بسیار است و برای او آرزوی سلامتی و طول عمر دارم. 

 

انتهای پیام/ اس
 
 
    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار