در گفتگوی تلفنی پوتین و اوباما مطرح شد؛

پوتین:همه پرسی در کریمه به طور کامل موافق با اصول قوانین بین المللی است/ اوباما: واشنگتن و متحدانش هرگز نتيجه همه پرسي در کريمه را به رسميت نخواهد نشناخت

روسای جمهور روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی درباره برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه به گفتگو پرداختند. پارلمان روسیه به پوتین اجازه داده است در صورت لزوم برای محافظت از هم میهنان خود در اوکراین ، از نیروهای مسلح استفاده کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران شبکه راشاتودی گزارش داد:"ولادیمیر پوتین" در تماسی تلفنی با "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است:همه پرسی در شبه جزیره کریمه به طور کامل  موافق با اصول قوانین بین المللی است.

همچنین دو طرف در این گفتگوی تلفنی بر سر سوق دادن اوضاع اوکراین به سمت برقراری ثبات به توافق دست یافتند.

پوتین در تماس تلفنی با باراک اوباما گفت نیروی سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین باید در همه مناطق این کشور مستقر شود.

 رئیس جمهور روسیه گفت مقامات اوکراین نشان داده اند تمایلی به جلوگیری از خشونت علیه روس زبان ها در اوکراین ندارند.

همچنین کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین و باراک اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا موافقت کردند برغم اختلاف‌های موجود ، تلاشی مشترک برای تثبیت اوضاع در اوکراین ضروری است.

پوتین در این تماس تلفنی گفت: همه پرسی انجام گرفته در کریمه براساس قوانین بین المللی برگزار شده است.

وی در این گفتگو همچنین گفته است باید به صورت مشترک راهی برای ثبات بخشیدن به اوکراین پیدا شود.

 همچنین باراک اوباما به ولادیمیر پوتین هشدار داد واشنگتن و متحدانش هرگز نتیجه همه پرسی در شبه جزیره کریمه را به رسمیت نخواهد نشناخت.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد باراک اوباما در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین از احتمال مجازات های جدید آمریکا علیه مسکو خبر داد و اعلام کرد واشنگتن و جامعه بین الملل همه پرسی در کریمه را که با نقض قانون اساسی اوکراین و تحت اجبار مداخله نظامی روسیه صورت گرفت، هرگز به رسمیت نخواهند نشناخت. 

اوباما تاکید کرد « اقدامات روسیه نقض کننده حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است و ما همراه با متحدان اروپایی خود مجازات های دیگری را علیه روسیه و اقدامات مسکو آماده می کنیم .» 

گفتنی است پارلمان روسیه به پوتین اجازه داده است در صورت لزوم برای محافظت از هم میهنان خود در اوکراین ، از نیروهای مسلح استفاده کند.

اوکراینی های ساکن کریمه روز یکشنبه در پایان این همه پرسی که اختلافات عمیق بین روسیه و غرب را آشکار و گرایشات جدایی طلبانه را در شرق اوکراین زنده کرد به پیوستن این شبه جزیره به روسیه رای دادند.

در همین حال دقایقی پیش کمیسیون عالی انتخابات شبه جزیره کریمه اعلام کرد:نتایج اولیه حاکی از این است که 95.5 درصد از شرکت کنندگان در همه پرسی به الحاق کریمه به روسیه رای مثبت دادند.

پیش از این دولت محلی کریمه اعلام کرده بود که 135 ناظر بین المللی از 23 کشور اروپایی و هزار و 240 ناظر داخلی بر همه پرسی امروز نظارت خواهند داشت.

پس از مشخص شدن گمانه زنی ها در مورد همه پرسی در کریمه مقامات غرب به آن واکنش نشان دادند.

مقامات کاخ سفید آمریکا با انتشار بیانیه ای ضمن مخالفت با نتایج همه پرسی در شبه جزیره کریمه،  اقدامات روسیه را خطناک و باعث بی ثباتی منطقه قلمداد کردند.

همچنین  خبرگزاری فرانسه از سیمفروپل گزارش داد:نخست وزیر  کریمه از تصمیم تاریخی ساکنان این شبه جزیره استقبال کرد.

گفتنی است، هزاران اوکراینی روز یکشنبه در سیمفروپل و سباستوپل پیوستن شبه جزیره کریمه به روسیه را جشن گرفتند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار