فارن پالسی:

کشور‌های غربی نتوانستند مانع رای اکثريت مردم کريمه به الحاق به روسيه شوند

پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی نوشت دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش نتوانستند مانع از رای اکثریت قاطع مردم کریمه به الحاق به روسیه شوند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم جان هودسون گزارش داد :دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و متحدانش نتوانستند مانع از رای اکثریت قاطع مردم کریمه به الحاق به روسیه شوند.

به نظر می رسد آنها نتوانند از اقدامات "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه برای الحاق کریمه جلوگیری کنند.

قدرت های غربی هفته گذشته از پوتین و دولت جدید هوادار روسیه در کریمه خواستند همه پرسی را لغو کنند اما این درخواست ها نتیجه ای نداشت و ساکنان شبه جزیره کریمه روز یکشنبه با حضور گسترده در این همه پرسی شرکت کردند.

تردیدی درباره نتایج همه پرسی در این شبه جزیره هوادار روسیه وجود نداشت اما بر اساس اعلام مقامات کمیسیون انتخابات محلی کریمه ، با شمارش 50 درصد آرا ، بیش از 95 درصد رای دهندگان گزینه پیوستن به روسیه و جدایی از اوکراین را انتخاب کردند.

این مقامات گفتند 80 درصد واجدین شرایط در این همه پرسی شرکت کردند.

آمریکا و اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه های جداگانه ای این همه پرسی را غیر قانونی خواندند و اعلام کردند نتایج آن را به رسمیت نمی شناسند.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد : « این همه پرسی مغایر با قانون اساسی اوکراین است و جامعه بین المللی نتایج همه پرسی را که با تهدید و ارعاب ناشی از مداخله نظامی روسیه برگزار می شود به رسمیت نمی شناسد.»

28 کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه ای این همه پرسی را غیر قانونی خواندند و از روسیه خواستند نیروهایش را به پایگاههای نظامی اشان بازگرداند.

در این بیانیه آمده است : « اتحادیه اروپا مسئولیت ویژه ای برای صلح ، ثبات و پیشرفت قاره اروپا دارد و این اهداف را به هر طریق ممکن دنبال می کند. »

مجلس دومای روسیه اعلام کرده است درباره الحاق کریمه بحث و گفتگو خواهد کرد.

آمریکا و متحدانش اعلام کرده اند اگر روسیه تصمیم بگیرد برنامه الحاق کریمه را پیش ببرد ، آن‌ها حق حاکمیت روسیه را بر کریمه به رسمیت نمی شناسند.

اوباما روز یکشنبه در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه تاکید کرد کنترل روسیه را بر کریمه نمی پذیرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید ، اوباما اعلام کرد آمریکا و جامعه بین المللی هرگز این همه پرسی را به رسمیت نمی شناسند.

مردم کریمه در این همه پرسی دو گزینه برای انتخاب داشتند که یا باید گزینه پیوستن به روسیه را انتخاب می کردند یا با خودمختاری بیشتر تحت نظارت اوکراین باقی می ماندند.

بر اساس اعلام مقامات محلی ، رای دهندگان با اکثریت قاطع به پیوستن به روسیه رای دادند.

شماری از نمایندگان کنگره آمریکا به شدت به این رویدادها واکنش نشان دادند و اعمال تحریم های اقتصادی شدیدتر بر ضد مقامات و بازرگانان روسیه را خواستار شدند.

دولت اوباما و متحدان اروپایی آن برای تحریم روسیه که با مسدود کردن دارایی ها و ممنوعیت صدور روادید برای شخصیت های برجسته روسیه آغاز شد ، آماده می شوند.

کنگره آمریکا همچنین پیش نویس لایحه تحریم های شدیدی را ارائه داده است.

سناتور باب کروکر با اشاره به لایحه تحریم های جدیدی که کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هفته گذشته تصویب کرد اما هنوز سنا به آن رای نداده است گفت : « تحریم هایی که به کمیته روابط خارجه ارجاع داده ایم بسیار آسیب رسان است. »

اما بسیاری از ناظران خاطر نشان کردند بعید به نظر می رسد تحریم های اقتصادی آمریکا به تنهایی بر پوتین و طبقه حاکم بر روسیه تاثیر بگذارد.

به هر شکل ، درست یا غلط ، ساکنان کریمه ، به خواست خود الحاق به روسیه را انتخاب کرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار