گزارش/

"مرز" حيثيت يک کشور

سال نو شده و اغلب خانواده ها براي تفريح و تفرج، راه سفر را در پيش گرفته اند اما کارکنان و پرسنل نيروي انتظامي از جمله معدود ارگان هايي هستند که در تعطيلات نوروز، به جاي تفريح و مسافرت در حال خدمت رساني به جامعه هستند و شايد خدمت در رسته مرزباني ناجا از همه سخت تر و پر استرس تر باشد.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، اگر ما با آسودگي خيال و در نهايت آرامش، قصد سفر به استان ها و شهر هاي مرزي کرده و بار سفر مي بنديم، به دليل امنيتي است که در اين مناطق به همت کليه مرزبانان تامين شده است.

زماني که قصد رفتن به طبيعت زيباي کردستان و کرمانشاه را داريم و يا مي خواهيم به خوزستان رفته و سري به مناطق جنگي بزنيم؛ هنگامي که براي کوير گردي و آشنايي هر چه بيشتر با فرهنگ مردم بلوچ، قصد رفتن به سيستان و بلوچستان را داريم، نگراني از بابت نظم و امنيت نداريم و مي دانيم سفرمان به سلامت انجام مي شود.

با اندکي بررسي در وضعيت تامين امنيت مرزهاي ساير کشور ها به ويژه کشور هاي همسايه و منطقه، متوجه مي شويم که متوليان و مرزبانان ما، متعهدانه و مخلصانه براي حفظ مرز ها و حريم کشور از جانشان مايه گذاشته و امنيت قابل توجهي در مرز هاي ما حکمفرماست.

وقتي که درگيري مسلحانه در مرز هاي شرقي رخ مي دهد و مرزبانان استان سيستان و بلوچستان در راستاي حراست از مرزهاي ميهن اسلامي با يك گروه شرور مسلح كه قصد ورود به كشور را داشتند درگير مي شوند، علاوه بر اين که بايستي به غيرتشان صد آفرين گفت، از باب امنيت نيز خيالمان آسوده تر مي شود.

هنگامي که در پي آتش پرحجم مرزبانان، اشرار مسلح پا به فرار گذاشته و با توجه به نزديکي در نقطه صفر مرزي، به آن سوي مرز مي گريزند، احساس امنيت مي کنيم که کساني هستند تا شبانه روزي از خاک و ناموس ما دفاع کنند.

آن زمان که در عملياتي، مرزبانان هنگ مرزي تايباد استان خراسان رضوي موفق مي شوند دو قاچاقچي مسلح را دستگير و مقاديري موادمخدر نيز از آنان كشف و ضبط کنند، با فراغ بال به پابوس امام هشتم رفته و از زيارت و سياحتمان لذت مي بريم.

امنيتي که در همه ايام سال به ويژه " نوروز" در کشور برقرار است، مرهون دلير مردان مرزبان است که به خاطر امنيت من و شما، در دفاع از کيان ايران اسلامي از هيچ کوششي فرو گذار نمي کنند.
 
بايد بدانيم که از لحاظ جغرافيايي اين مرز است که مشخص کننده محدوده يک کشور است و بي شک علاوه بر موقعيت جفرافيايي، از لحاظ سياسي ، اقتصادي، فرهنگي و... نيز بسيار حايز اهميت است. 

"مرز" حيثيت يک کشور 

به تمامي معنا، مرز، حيثيت و آبروي يک کشور محسوب مي شود، پس حفظ و نگهداري مرز از اولويت هاست. 

از سوي ديگر به دليل دارا بون مرز هاي گسترده آبي و خاکي کشور، در گذشته اي نه چندان دور قاچاق در اين مرزها بسيار بود؛ از بنزين و گازوئيل گرفته تا مواد مخدر، احشام و پوشاک. 

سوداگران و سود جويان از هر فرصتي استفاده کرده و اقدام به خارج نمودن کالا به صورت قاچاق از مرز مي کردند و در اين راستا بود که تمامي دستگاه‌هاي دخيل در امر مرز داري مي بايست با آگاه سازي و تشديد برخورد با متخلفين، در ارتقاء سطح امنيت و جلوگيري از تجاوزات مرزي، قاچاق و به كارگيري اتباع بيگانه غير مجاز همكاري نمايند. 

اما در اين سال ها مرز داران نيروي انتظامي با تمام توان در حفظ و حراست مرز کوشيده اند و خوشبختانه آمار ها و مستندات حاکي از آن است که ميزان قاچاق از مرز هاي خاکي بسيار کم و در مرز هاي آبي نيز کاهش چشمگيري داشته است و اين امر ميسر نيست، جز با دلاوري ها و جان بر کفي هاي مرزداران ناجا که وظيفه را بر همه چيز، حتي خانواده خود، ارجح دانسته و در هر شرايطي از ورود و خروج قاچاق از کشور ممانعت مي کنند. 

چشم همه مردم به نيروهاي مسلح است

در اين باره حجت الاسلام و المسلمين "محسن قرائتي" به دعاي امام چهارم شيعيان در خصوص مرزباني و حفاظت از مرزهاي نظام اسلامي اشاره و خاطر نشان مي کند: امام سجاد (ع) در صحيفه سجايه دعاي طولاني براي مرزبانان فرمودند، پس اگر مرزباني و ايجاد امنيت در جامعه اسلامي امر مقدس ، مهم ، پيچيده و با اهميت نبود، امام سجاد (ع) در قالب يك دعاي طولاني مطرح نمي كردند. 

وي خطاب به نيروهاي مسلح تاکيد کرد: خدمتي كه شما انجام مي دهيد يك فرصت است ، خدا به شما توفيقي داده كه در نهادهايي خدمت مي كنيد كه همه ملت ايران چشم اميدشان به شماست. 

خبر کشف انواع کالاهاي قاچاق و مواد مخدر از مرز هاي مختلف به خصوص مرز هاي شرقي و جنوبي نشان از تلاش هاي شبانه روزي مرزداران دارد./گزارش مريم کريمي

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار