ساری/

پیش بینی کم آبی و خشکسالی سال آینده در مازندران

پیش بینی می شود مازندران ، سال آینده با مشکل کمبود آب و خشکسالی مواجه شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛ معاون عمرانی استاندار مازندران در جلسه مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: باید با مدیریت و هماهنگی کمبود آب را در سال آینده مهار کنیم.

نبیان افزود: با مدیریت واحد می توان این مشکل را پشت سر گذاشت و برای بیمه کشاورزان باید برنامه ریزی شده و یک بیمه جامع الشرایط وجود داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران هم با اشاره به خشکسالی در سال زراعی آینده گفت: به علت پیش بینی کاهش باران در سال 93 به خصوص در 3 ماه نخست آن قطعا با کمبود آب مواجه می شویم.

خنجری افزود: باید در زمینه کمبود آب و خشکسالی با برنامه ریزی دقیق با حوادث مواجه شویم و از حالت ایستایی خارج شویم.

مدیرکل هواشناسی مازندران نیز گفت: با بررسی های انجام شده میانگین دمای هوا در مازندران در سال 93 بیش از حد نرمال و میانگین افزایش دما 5/0 تا 5/1 درجه پیش بینی می شود.

داداشی افزود: از ابتدای امسال تا بهمن، 545 میلی متر بارندگی در مازندران داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 19 درصد کاهش داشت.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: پیش بینی می شود در سال 93، 221 هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج برود که 85 هزار هکتار آن ارقام پرمحصول و 136 هزار هکتار آن ارقام محلی است.

عنایتی با بیان اینکه مازندران 43 درصد تولید برنج کشور و 38 درصد سطح زیر کشت کشور را در بر دارد، افزود: 5/1 درصد سطح مزارع ما بیمه هستند و این میزان بسیار نگران کننده است که باید فرهنگ سازی شود.

قائم مقام صداوسیمای مرکز تبرستان نیز در این جلسه گفت: برای فرهنگ سازی و هماهنگی می توان از بستر رسانه استفاده کرد و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم.

صمدی افزود: پخش برنامه هایی مانند سلام کشاورز می تواند در مدت حدود 7 دقیقه در مورد فرهنگ سازی و آشنایی کشاورزان با موضوعات بیمه، جلوگیری از هدر رفت آب، آب تخت کردن و موضوعاتی در زمینه آب با کمک کارشناسان جهاد کشاورزی بسیار مؤثر باشد./ش
/انتهای پیام
برچسب ها: کم ، آبی ، آینده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.