لاریجانی در نشست خبری ستاد حقوق بشر:

هیچ کشوری حق ندارد بدون هماهنگی میزبان دیداری تدارک دهد/ ربط دادن مذاکرات هسته‌ای به حقوق بشر توطئه‌ای بیش نیست

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: در هفته‌های اخیر با گزارش سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن و وزارت خارجه آمریکا وارد میدان شده‌اند و اتهاماتی را به عنوان گزارش علیه کشورمان بیان کردند که این گزارش دارای اشکالات حرفه‌ای، محتوایی و رسوایی‌های بزرگی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر در نشست خبری که صبح امروز در ستاد حقوق بشر برگزار شد، اظهار داشت: در ابتدا لازم می‌دانم که ایام فاطمیه را تسلیت بگویم و هم چنین پیشاپیش فرا رسیدن سال جدید را تبریک می‌گویم.  
 
وی ادامه داد: سال 92 سالی پر از دستاوردهای بزرگ و تجربه‌هایی جالب برای ملت بود که در ابتدا می‌توان به انتخابات شکوهمند 24 خرداد اشاره کرد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: انتخابات شکوهمند 24 خرداد حکایت از به ثمر نشستن تجربه 35 ساله ملت، فکر اسلامی، تقویت و ریشه‌یابی این تجربه بود.
 
لاریجانی ادامه داد: کسانی که در دنیا با خویی استکباری برخورد می‌کنند نمی‌خواهند که ملتی در منطقه باشد.

**رئیس‌جمهور گفتمان جدیدی در کشور آغاز کرد
 
وی تصریح کرد: انتخابات 24 خرداد موجب شد که رئیس‌جمهوری فاضل و قدرتمند برگزیده شود که این امر منجر به این شد که فضای سیاسی و تعامل چشم‌گیری در کشور جریان پیدا کند.
 
لاریجانی اظهار داشت: گفتمان جدیدی که رئیس‌جمهور آغاز کرد که دشمنان ما دوست نداشتند و تعجب آور نیست که چرخه‌ها و تهاجمات جدیدی را علیه ما آغاز کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: البته ملت ما نباید از مشاهده تعرضات دشمنان تلخ کام باشند چرا که 35 سال است با این تعرضات آشناست و مسئولین ما از دستاوردهای خود دفاع می‌کنند اما آگاهی سرمایه بزرگی است و ملت ما باید ریشه این تحولات را بشناسد.
 
وی افزود: مسئله حقوق بشر چیز جدیدی نیست ملت ما از اوایل انقلاب با تعرضاتی تحت این عنوان آشناست و این امر یک چرخه باطل است که به تناسب شرایط سیاسی، دشمنان دامنه تحولات را بالا و پایین می‌کنند.

** گزارشات حقوق بشری سازمان ملل دارای اشکالات حرفه‌ای و محتوایی است
 
لاریجانی تصریح کرد: در هفته‌های اخیر با گزارش سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن و وزارت خارجه آمریکا وارد میدان شده‌اند و اتهاماتی را به عنوان گزارش علیه کشورمان بیان کردند که این گزارش دارای اشکالات حرفه‌ای، محتوایی و رسوایی‌های بزرگی است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر اضافه کرد: در این گزارش در درجه اول ماهیت نظام جمهوری اسلامی مورد تعرض قرار گرفته و این در حالی است که ملت ما از حدود انسانی که مخصوص به اسلام است، از قصاص گرفته تا مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی و هم جنس گرایی برنمی‌تابد.
 
وی اظهار داشت: در این گزارشات هم چنین توهین به مقدسات امری معمول پنداشته شده به طوری که رسما در گزارش آمده که هیچ کس نباید برای توهین به انبیا و مقدسات تحت پیگرد قرار بگیرد.  
 
لاریجانی تصریح کرد: آن‌ها به طور وسیع در امور داخلی ما دخالت می‌کنند که این امر مخالف تمام قوانین بین‌المللی است و این در حالی است که یکی از محمل‌های این دخالت ناآرامی‌هایی است که ما در فتنه 88 مشاهده کردیم. 

دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: آیا مسئولین ما از کسانی که شورش‌ها و ناآرامی‌ها را راه انداختند حمایت کردند؟ متاسفانه دخالت کشورهای غربی حکایت از زیر پا گذاشتن همه نرم‌های بین‌المللی است و این در حالی است که در ناامنی‌های آمریکا و انگلیس هزاران نفر دستگیر شدند و در دادگاه صحرایی که در سیستم قضایی سابقه ندارد 24 ساعته رای صادر می‌شد.

** گزارشات حقوق بشری در مورد ایران نوعی چرخه تبلیغاتی است
 
وی ادامه داد: این گزارش‌ها و تبلیغات به طور مفتضحانه‌ای از تروریسم در کشور ما حمایت می‌کند به طوری که تمام کسانی که در فعالیت‌هایشان ترور و تخریب مساجد و غیره بوده به عنوان مدافع حقوق بشر معرفی شده‌اند به طور مثال در این گزارشات عنوان شده 4 نفر از استان‌های مرزی کشورمان به خاطر تلاش برای ارتباط با سازمان ملل بازداشت شدند اما این در حالی است که در کشور ما تماس آزاد است و ظاهرا بی در و پیکر نیز است.
 
لاریجانی تصریح کرد: ما تحقیق کرده‌ایم و دریافتیم که 4 نفری که در گزارشات آمده عضو پژاک هستند بنابراین مشخص می‌شود که در این گزارش‌ها از پژاک، تروریست‌ها و امثال ریگی حمایت شده است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه روند تسلسلی انتشار گزارشات علیه کشورمان را چه طور ارزیابی می‌کنید و ستاد حقوق بشر در این راستا چه تمهیداتی دارد تصریح کرد: این چرخه تبلیغاتی است به طوری که هر یک دیگری را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: ستاد حقوق بشر نهادی است که همه در آن عضو هستند و از زمان آقای شاهرودی تشکیل شده است و من نیز به عنوان دبیر این ستاد مشغول فعالیت هستم.
 
لاریجانی تصریح کرد: مسئولیت محوله به این ستاد از سال 84 آغاز شد که وظیفه نظارت استراتژی نظام در امر حقوق بشر را شامل می‌شود.
 
** ما تمامی اتهامات وارده به جمهوری اسلامی را صراحتا پاسخ داده‌ایم

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: ما تمامی اتهامات وارده به جمهوری اسلامی را صراحتا پاسخ داده‌ایم و ترجمه کرده‌ایم و یکی از دلایل این تبلیغات این است که ما به تمامی آن‌ها به شکل حرفه‌ای پاسخ داده‌ایم.
 
وی در ادامه افزود: هر وقت علیه ما اتهامی بود ما با سند و مدرک جلو رفته‌ایم و غربی‌ها زمانی که با این مسئله مواجه شدند کار تبلیغاتی خود را شروع کردند و ما نیز در پاسخ به این تبلیغات در ابتدا پاسخ آن‌ها را داده‌ایم و بعد نیز پاسخ رفتارهای آن‌ها را در صحنه‌های عمومی نشان داده‌ایم.  
 
لاریجانی تصریح کرد: ما با گزارشگری مشکل نداریم و باید بگویم که این امر به نفع ما نیز است ما با گزارشگر موضوعی و گزارشگر ویژه مشکل داریم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه افزود: ما طرفدار گزارشگر بدون تبعیض هستیم و همه کشورها باید به نوبت وارسی حقوق بشری شوند که این امر برای اولین بار در سال گذشته با حضور آمریکا صورت گرفت که ما در این جلسه رکورد حقوق بشر را مورد بحث قرار دادیم که این مسئله خوشایند غربی‌ها نبود.
 
وی در ادامه درباره احمد شهید گفت: احمدشهید گزارشگر ویژه‌‌ای است که تبدیل به هنرپیشه رسانه‌ای شده و ما کشور توانمندی هستیم که هیچ کدام از این رفتارها روی ما تاثیرگذار نیست اما گزارشگر سازمان ملل نباید چنین کارهایی را انجام دهد.
 
لاریجانی ادامه داد: تعیین گزارشگر ویژه ناموجه بوده و متدلوژی ندارد، گزارشگر ویژه پرونده سازی و اعلام دعوت عمومی می‌کند و در این جا باید بگویم که این چه گزارشگری است؟ آیا احمد شهید فکر کرده است که با خانواده و یا نامزد خود صحبت می‌کند؟ این شخص باید با استدلال جلو بیاید و حرف‌های وی باید با یکدیگر همخوانی داشته باشد گزارشات احمد شهید آبکی است وی هم چنین در گزارشات خود به اسلام توهین و از تروریسم دفاع کرده که دوست ندارم در مورد آن‌ها صحبت کنم.

** گزارش‌های احمد شهید از لحاظ حرفه‌ای ساقط است
 
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: گزارش این شخص از لحاظ حرفه‌ای ساقط است ما از حقوق خود دفاع می‌کنیم و از مسیر خود باز نمی‌گردیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا تدوین منشور حقوق شهروندی ضروری است و در این راستا از سوی شما کمکی به دولت صورت گرفته یا خیر گفت: منشور حقوق شهروندی کار مثبتی است و ما با کسانی که این منشور را تدوین کرده‌اند (دکتر امین‌زاده) همکاری وسیعی داشتیم و این منشور از لحاظ محتوا بسیار قوی بوده و ما باید کمک کنیم که این منشور از لحاظ قانونی مسیر کامل خود را طی کند.
 
لاریجانی ادامه داد: بخش‌های عمده این منشور با همکاری دولت و از سوی قوه باید به صورت لایحه به قوه فرستاده و کارآمد شود.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: ما در کشور بحث‌های مفصلی درباره حقوق شهروندی داشته‌ایم که در همین راستا در دوره قبل قانونی تحت دفاع از حقوق شهروندی به مجلس فرستاده شد و ما در سال جاری بیش از هزار پرونده داشته‌ایم که بالغ بر 600 فقره از آن‌ها به نفع شکایت کننده پیش رفته است که این اقدامی مثبت است.
 
وی تصریح کرد: پیش‌نویس منشور حقوق شهروندی به ستاد حقوق بشر فرستاده شده و باید بخشی از آن که شامل جهاد تقنینی است به دولت فرستاده شود که تدوین این امر برای نظام مدنی موثر است.

** وزارت امور خارجه مسئول پیگیری جهاد دیپلماسی حقوق بشر است
 
لاریجانی در ادامه درباره همکاری وزارت خارجه و ستاد حقوق بشر گفت: وزارت خارجه عضو ستاد است و مسئول پیگیری جهاد دیپلماسی حقوق بشر بوده و ما در ستاد حقوق بشر وزارت خارجه و نهادهای دیگر را بازوان خود می‌دانیم و بحث تعامل وزارت خارجه با حقوق بشر بحث جدیدی نیست.
 
دبیر ستاد حقوق بشر درباره مذاکرات وزارت خارجه گفت: ما این مذاکرات را حمایت می‌کنیم چرا که این مذاکرات در چارچوب روند فعالیت دیپلماتیک کشور است.

**هیچ کشوری حق ندارد بدون هماهنگی میزبان دیداری تدارک دهد
 
وی در ادامه با اشاره به ملاقات محکومان امنیتی و رفتار کاترین اشتون گفت: در این باره رئیس قوه قضاییه موضع خود را اعلام کرده و باید بگویم که ما با ملاقات محکومین امنیتی مشکلی نداریم اما عدم هماهنگی مهم است چرا که هیچ کشوری حق ندارد بدون هماهنگی کشور میزبان چنین کاری را انجام دهد صحبت سر رفتار جسارت آمیز بخشی از دول غربی است که این مسئله تصادفی نبوده و استراتژیک دخالت غرب به شمار می‌رود. 

** 80 درصد اعدامی‌های کشور مربوط به مواد مخدر هستند

لاریجانی در پاسخ به سوال مبنی براینکه شنیده شده حدود 8 هزار اعدامی در سطح کشور داریم و آیا این رقم، رقم بالایی نیست اظهار داشت: این تعداد که شما می‌گویید به این شکل دقیق نیست و تعداد کمتر از این‌هاست منتهی رقم دقیق را می‌توانید از دادستان کل کشور سوال کنید.
 
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: تعداد اعدامیان ما زیاد است اما این در حالی است که ستاد حقوق بشر با سایر نهادهای مرتبط این مسئله را بررسی می‌کند و همین طور 80 درصد اعدامیان مربوط به جرایم مواد مخدر است و درصدی نیز مربوط به قصاص است.
 
وی ادامه داد: در ارتباط با مواد مخدر قانونی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شد بنابراین ما نباید اعدام را به کل حذف کنیم اما باید سطح آن را به مافیا اختصاص دهیم و میزان حمل مواد مخدر در حکم اعدام تاثیرگذار است.
 
لاریجانی تصریح کرد: برخورد قاطع با ترافیک مواد مخدر، سیاست ماست اما این که این را باید با اعدام مقابله کرد یا خیر، نیازمند بحث مجدد و بررسی است و این در حالی است که غرب و کشورهای دیگر باید در زمینه مواد مخدر با ما همکاری کنند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر اظهار داشت: کشت خشخاش در افغانستان 4 برابر شده و این در حالی است که عمده مصرف کنندگان آن غرب هستند و ما در این میان هزاران شهید در رابطه با مواد مخدر داده‌ایم بنابراین منتظر تشکر از جانب غرب هستیم و نه محکوم شدن.  
 
وی اضافه کرد: اگر کسی در داخل کشور مواد مخدر را توسعه و پخش کند با آن مقابله می‌کنیم چرا که مبارزه با این امر یکی از اصول و مبانی حقوق بشر است و با کرامت انسان‌ها سرو کار دارد و ما تعجب می‌کنیم که غرب که مدعی کرامت انسانی است در مبارزه با مواد مخدر این چنین موضع گیری می‌کند.
 
لاریجانی با بیان این که رقم گفته شده درست نیست و تعداد اعدامیان پایین‌تر از این رقم است اظهار داشت: رقمی که شما گفتید به این میزان نیست چرا که مکانیسم نهایی شدن حکم اعدام طولانی است به طوری که خیلی‌ها در مرحله استیضاح رد می‌شوند و همین طور در مرحله قصاص که مربوط به فرد است نه حکومت،‌ حکومت با اولیای دم صحبت می‌کند و در برخی موارد بخشش را از آن‌ها کسب می‌کند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر ادامه داد: توسعه مدنی و سیاسی در کشور ما باید یکی از موضوعات مهم باشد چرا که بیکاری نیز کرامت انسانی را پایین می‌آورد بنابراین فرهنگ سازی، مبارزه صریح و بی‌امان در این زمینه اهمیت بسزایی دارد.  
 
وی در ارتباط با گزارشات ضد حقوق بشری علیه ایران تصریح کرد: ما از لحاظ مکانیزم گزارش کتبی فرستادیم که پاسخ آن داده شد و این در حالی است که هیئتی در شورای حقوق بشر در ژنو هستند که متشکل از برخی از قوه قضاییه، دیپلمات‌ها و مشاوران ما هستند و پاسخ آن‌ها را به طور شفاهی آن‌جا خواهند داد.  
 
لاریجانی اظهار داشت: احمد شهید مرتب بیان می‌کند که چرا من را به ایران راه نمی‌دهید و این در حالی است که وی 3 هزار اتهام به ایران زده است بنابراین آدم وی به ایران حالت صرفا تبلیغاتی دارد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: در ارتباط با مطالبی که در داخل زندان نوشته می‌شود ما نگرانی نداریم و دلیلی ندارد که نگران باشیم هر چند این خلاف عرف قضایی زندان است ولی ما در این موضوع تسامح داریم البته رویه بین‌المللی این است که در گزارشات قرائن صدق وجود داشته باشد یعنی وقتی فردی می‌گوید من زندان هستم در واقعیت نیز در زندان باشد.
 
وی افزود: در متدولوژی مصوب سازمان ملل آمده است که باید گزارش را به کشور متبوع بدهند و پس از آن پاسخ ما را بشنوند تا آن را با گزارشات واصله ارزیابی کنند اما این در حالی است که گزارشات مستند نبوده و با بلیط و کارت مجانی در اوین انجام شده است.
 
لاریجانی اضافه کرد: گزارشاتی که با بلیط و کارت مجانی در اوین انجام شده اسمش گزارش نیست بلکه پرونده سازی است و این در حالی است که پرونده سازی جرم محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی می‌تواند علیه احمد شهید در شورای امنیت اقامه دعوا کند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: ما در سال گذشته طی نامه‌ای به خانم پیلای مواردی را نوشتیم و قرار شد وی کمیته‌ای را تشکیل دهد اما این در حالی است که ما هنوز کمیته‌ای را مشاهده نکرده‌ایم بنابراین ما به طور رسمی به کمیساریای حقوق بشر که بالاترین موضع را در شورا دارد اشکالات گزارش حقوق بشر را در شش محور بیان کردیم.
 
وی با تاکید بر اینکه ما در اصل تهیه گزارش مشکلی نداریم اظهار داشت: ما با متد کار داریم چرا که اگر در نظام ما در جایی مشکل و اشکالی وجود داشته باشد ما از این امر استقبال می‌کنیم و نمونه آن برخوردی است که دولت ما با جریان غم انگیز کهریزک کرد به طوری که برخورد ما به هیچ وجه با برخود زندان گوانتانامو قابل مقایسه نیست.
 
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چرا شما  در نشست ژنو حضور نداشتید تصریح کرد: ما معمولا در داخل ستاد برنامه‌های مشارکت را تنظیم می‌کنیم و در سال آینده گزارش UPR ایران آماده می‌شود و این گزارشی است که جمهوری اسلامی جزو مدافعانش بود و همه کشورها باید گزارش حقوق بشری‌شان بررسی شود.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: اکنون گزارش 4 ساله ما آماده است و اگر خداوند توفیق دهد بنده قصد دارم در سال آینده در آن‌جا شرکت کنم هر چند شرکت در همه جلسات برای من مقدور نیست و ما در این زمینه تقسیم کار می‌کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شما از شرکت در ژنو محدودیتی داشتید اظهار داشت: ما محدودیتی نداشتیم البته باید در نظر داشته باشیم که همه چیز از غربی‌ها ممکن است.
 
لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده برخی عقیده دارند که ستاد حقوق بشر را از قوه قضاییه خارج کرد و در زیرگروه وزارت خارجه قرار داد نظر شما در این رابطه چیست تصریح کرد: ستاد حقوق بشر یک نهاد حکومتی است که گسترش حقوق بشر، دفاع از منافع نظام و غیره از مسئولیت‌های آن است و همین طور لایحه مردمی و NGOها و لایحه نماد حقوق بشر ملی که یک موجود ذوحیاتین است براساس پروتکل ژنو تصویب شده است بنابراین نهاد ستاد حقوق بشر یک نهاد حکومتی است و همه نهادها در آن شرکت دارند و وزارت خارجه نیز نهاد فعال این ستاد است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: فعالیت همه نهادها که در ستاد حقوق بشر هستند به خصوص وزارت خارجه مورد حمایت ستاد حقوق بشر است و ما یک نهاد موازی نیستیم بلکه نهادی سازمان دهنده هستیم.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا دیدار مقامات و هیئت‌های غربی عرف تلقی می‌شود یا خلاف عرف است اظهار داشت: عرف دیپلماتیک مبنی بر این است که چنانچه کسی به عنوان مهمان به کشوری می‌رود طبیعتا نباید کاری را که صاحب خانه را ناراحت می‌کند انجام دهد و این امور باید با هماهنگی صورت گیرد که در این صورت جزوعرف معروف دیپلماتیک محسوب می‌شود.  
 
لاریجانی افزود: ما انسان‌های خشنی نیستیم منتهی با کسی هم شوخی نداریم و کسانی که وارد کشور ما می‌شوند باید حرمت ما را حفظ کنند البته می‌توانند موضع خود را داشته باشند اما دخالت در امور داخلی کشور کاری مفتضح است.

دبیر ستاد حقوق بشر  در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا جمهوری اسلامی هم چون مسائل هسته‌ای که مذاکره می‌کند در خصوص مسائل حقوق بشری نمی‌خواهد چنین کاری را انجام دهد گفت: ما با غرب در این باره همواره مذاکره داشته‌ایم و قرار بر این بود که در وضعیت متقارن بحث‌های حقوق بشری را پیش برده و در حال حاضر ما طرفدار مذاکره‌ایم چرا که امر حقوق بشر جهانی است و معنای جهانی بودن این است که همه کشورها با فرهنگ‌هایی که دارند باید این حق را داشته باشند که در مورد مسائل خود و حقوق مسلم کشورهای خود گفتگو کنند. 

**مذاکره با کشورهای غرب از قبل بوده و ربط دادن مذاکرات هسته‌ای به حقوق بشر توطئه‌ای بیش نیست
 
وی ادامه داد: مذاکره با کشورهای غرب از قبل بوده و ربط دادن مذاکرات هسته‌ای به حقوق بشر توطئه‌ای بیش نیست و این در حالی است که زمانی که غربی‌ها متوجه این موضوع شدند به شکست در بحث مذاکرات هسته‌ای، بحث حقوق بشر را مطرح کردند.
 
لاریجانی تصریح کرد: آمادگی جمهوری اسلامی برای تعامل با حقوق بشر در سطح بین‌المللی این است که همه در بحث حقوق بشر مساوی باشند و غربی‌ها ایده خود را تحمیل نکنند ما از حقوق بشر فرار نکرده‌ایم اما غربی ها تحمل موضع ما در بحث حقوق بشر را ندارند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه درباره روابط ستاد حقوق بشر با وزارت خارجه گفت: وزارت خارجه بازوی دیپلماسی کشور در تمام مراحل است و حقوق بشر اثر ملی است و تصمیم درباره حقوق بشر باید توسط نظام و هم چنین بازوی ستاد حقوق بشر یعنی وزارت خارجه انجام شود.  
 
وی در ادامه در خصوص اظهارات رئیس قوه قضاییه درباره نرمش قضات در مجازاتی که موجب وهم نظام است گفت: قضات ما زمانی که در یک شهر کوچک به پرونده‌ای رسیدگی می‌کنند این مسئله اکوی بین‌المللی دارد و این در حالی است که حکم باید قوی، محکم و ناظر باشد و در این راستا قضات باید دقت خود را چند برابر کنند. 

** آبروی نظام بخشی از منافع ملی است لذا نباید به دشمنان اجازه سوءاستفاده داد
 
لاریجانی تصریح کرد: یکی از نکاتی که قاضی باید به آن توجه داشته باشد آبروی نظام است نباید اجازه سواستفاده به دشمنان داده شود چرا که آبروی نظام بخشی از منافع ملی است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه درباره پرونده سکینه محمدی گفت: این پرونده سه الی 4 ماه محور عظیم‌ترین تهاجم فرهنگی علیه نظام بود و این در حالی بود که این شخص شوهر خود را به کمک فرد دیگر کشته بود و محکوم به اعدام شده بود که این مسئله در صحنه بین‌الملل غوغا به پا کرد.
 
وی در ادامه افزود: ستاد حقوق بشر توانست اولیای دم را راضی به صرف نظر از قصاص کند و دیه از طرف مردم پرداخت و حکم اعدام وی تبدیل به ده سال حبس شد و این شخص بعد از چند سال به علت رفتار خوب مشمول عفو قرار گرفت چرا باید این پرونده ضمیمه تبلیغات شود.  
 
لاریجانی ادامه داد: جواب این سوال این است که ما اطلاع رسانی مناسب نکرده‌ایم من منکر توطئه نیستم اما می‌توانستیم با اطلاع رسانی جلوی تمامی این تبلیغات را بگیریم ما در ستاد حقوق بشر به وکیل این شخص تبدیل شده بودیم که این یکی از وظایف ستاد حقوق بشر است و ما باید جلوی سواستفاده دشمنان را بگیریم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به گزارشات احمد شهید آیا دولت ایران تاکنون ارتباطی با این شخص داشته است یا خیر گفت: ما تعهدات قانونی خود را در ارتباط با وی انجام می‌دهیم و تمامی موارد را بررسی می‌کنیم و این در حالی است که این شخص مذاکره‌ای با مسئولین در ژنو و نیویورک داشته و مسئولین قوه قضاییه نیز جلسات طولانی را با وی برگزار کرده‌اند و وی کاستی در دسترسی به جمهوری اسلامی ندارد و تمامی مطالب وی قمزه‌های سیاسی است.

** ستاد حقوق بشر جایگاه خوبی در صحنه بین‌المللی دارد
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تاکنون ستاد حقوق بشر چه اقداماتی را برای شناساندن جایگاه این ستاد به جامعه بین‌المللی انجام داده است گفت: ستاد حقوق بشر در صحنه بین‌المللی جایگاه خوبی دارد و کشورها به عنوان تنها مرجع به آن مراجعه می‌کنند.
 
لاریجانی ادامه داد: حق مسلم ملت ماست که براساس فرهنگ اسلامی کارهای خود را پیش برد جمهوری اسلامی تنها کشوری است که چراغ میلیون‌ها خانه آن با انرژی اتمی روشن شده و دستاوردهای هسته‌ای ما چیز کمی نیست و تمامی آن‌ها تجربه 35 ساله ماست.  
 
دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: دستاوردهای ما چشم گیر بوده و ما با اعتماد به این دستاوردها و تجربه‌ها مسیر خود را پیش خواهیم بود و ظهور ستاد حقوق بشر هم چون ظهور ما در عرصه هسته‌ای است و در صحنه تاثیرگذاری مدنی ما این چنین کشوری هستیم و این میدان خوبی برای فعالیت ماست.
 
وی اظهار داشت: اندازه گیری واکنش بین‌المللی نباید با آن‌هایی که سرو صداهای زیاد می‌کنند بررسی شود این جیغ‌های بنفش نشان از پیشرفت ما دارد و جمهوری اسلامی به عنوان یک عنصر مهم در صحنه حقوق بشر در حال ظهور و پرده برداری است.

** مراحل نهایی شدن پرونده موسوی و کروبی را باید تسهیل کنیم/ امیدورام شاهد رفع حصر آن‌ها باشیم
 
لاریجانی درپاسخ به این سوال که ستاد حقوق بشر برای حصر موسوی و کروبی تاکنون چه کارهایی انجام داده گفت: حصر، اضاله هر حقی از شهروندان و محکومیت غیرمناسب است و در مورد موسوی و کروبی باید بگویم که پرونده آن‌ها با ابعاد قضایی که دارد باید مسیر خود را طی کند.
 
دبیر ستاد حقوق بشر درباره موضع ستاد حقوق بشر در این پرونده گفت: موضع ما این است که مراحل نهایی شدن این پرونده را تسهیل کنیم و این در حالی است که این پرونده باید مسیر خود را طی کند و دخالت‌های خارجی در این زمینه بی‌مورد است.
 
وی ادامه داد: ای کاش جریان فتنه 88 رخ نمی‌داد و ما شاهد فعالیت این دو عزیز در عرصه‌های مختلف بودیم من سابقه دوستی قدیمی با هر دوی این عزیزان را دارم و درباره افرادی صحبت می‌کنم که سابقه دوستی‌ام با آن‌ها طولانی و قدیمی است اما این پرونده باید مسیر معمولی و قضایی خود را طی کند و امیدواریم که ما شاهد رفع حصر آن‌ها باشیم.

** باید کمک کنیم که تفکر حزبی در کشور پا بگیرد

لاریجانی در پاسخ به این سوال که قوه قضاییه تا چه مقدار به رسانه‌ها آزادی بیان اختصاص داده است اظهار داشت: آزادی بیان هبه الهی است که در قانون اساسی هم به صراحت بیان شده است ظاهرا اگر کسی نتواند علیه اسلام حرف بزند آزادی بیان وجود ندارد و این در حالی است که سیاست‌های دولت، قوه قضاییه و مجلس در کشورمان به راحتی نقد می‌شوند و حتی خود بنده سوژه نقدهای بسیاری بوده‌ام.
 
دبیر ستاد حقوق بشر افزود: این یک تجربه مدنی است که ما باید یاد بگیریم که چگونه در چارچوب قانون از یکدیگر انتقاد کنیم چرا که افراد می‌توانند از هم انتقاد داشته باشند و در ارتباط با منافع ملی با هم صحبت کنند.
 
وی اضافه کرد: اعتدال حرف قشنگی است و دکتر روحانی این شعار را مطرح کرد و این به معنای این است که ما در عالم نظر در مدار حق باشیم و در مقام عمل دیگران را به حساب بیاوریم.
 
لاریجانی افزود: من از روند توسعه مدنی کشور خدا را شاکر هستم و نباید یادمان برود که ما در کشوری زندگی می‌کردیم که کشور سلاطین بود اما امروزه مسئولین با رای مردم به قدرت می‌رسند و این بزرگترین تست دمکراسی در کشور است.
 
دبیر ستاد حقوق بشر در پایان با بیان این که توسعه مدنی در کشور ما راه بسیار طولانی دارد خاطر نشان کرد: این شعار مربوط به آقای خاتمی بود و از دستاوردهای نظام مدنی ما است البته باید قوانین انتخابات بازنگری شود و نقش افراد در این میان بسیار ضروری است و این که بگوییم من جز هیچ حزبی نیستم یک حرف افراطی است بلکه باید کمک کنیم که تفکر حزبی در کشور پا بگیرد. 

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار