مهاباد/

آشنایی با سوغات شهرستان مهاباد

شهرستان مهاباددرجنوب آذربایجانغربی بادههااثرتاریخی،باستانی وگردشگری وطبیعت بکروزیبایش،خودراآماده کرده تادرایام تعطیلات نوروزمیزبانی شایسته برای مسافران وگردشگرانی باشدکه این خطه ازمیهن اسلامی را برای تعطیلات خودانتخاب می کنند.

 
  شهرمهاباددرمیان شهرهای استان به عنوان یک شهرکاملاتوریستی وباجذابیتهای فراوان شناخته شده ودرایام تعطیل به خصوص درفصل تابستان وعید نوروزسیل عظیم مسافران از شهرهای اطراف به سمت این شهرسرازیر می شوند.

دراین میان،آنچه که بعنوان یکی ازدغدغه های ثابت مسافران ازدیربازمطرح بوده،تهیه سوغاتی است.

هرچنددرطول چند سال گذشته محصول خاصی به عنوان سوغاتی شهرستان مهاباد معرفی نشده و آگاهی های فراوانی هم در این مورددردسترس نیست اما بی شک اصلی ترین سوغاتی این شهرستان صنایع دستی آنست که از پیشینه ای دیرین برخورداراست.

شهرستان مهاباددارای انواع مختلفی ازصنایع دستی است.دراین شهروروستاهای اطراف آن تعدادزیادی كارگاه تولیدی به فعالیت در تولید انواع صنایع دستی اشتغال دارند.

عمده صنایع دستی این منطقه شامل قالیبافی،جاجیم،گلیم،منجوق دوزی،پولك دوزی،سكه دوزی، سوزن دوزی،سجاده بافی،صنایع چرمی،رودوزی،لحاف دوزی،قرقره بافی،بافت پارچه مخصوص لباس كردی،خراطی و چاقوسازی است.

به غیر ازتولید فرشهای سنتی ومحلی كردی درسالهای اخیر،فرشبافی درمهاباد گسترده ترشده و كارگاههای مختلفی دراین شهربا بافت وتولید انواع فرشهای رج پنجاه به بالا با نقشه های شهری اشتغال دارند.

نقشه فرشهای تولید شده در مهاباد به سفارش تجارشهرهای مختلف ازجمله تبریزاست و از نقشه های گل فرنگ، لچك ترنج،شاه عباس،زیرخاكی با رنگ زمینه كرم،لاكی،سرمه ای پوست پیازی درآنها استفاده می شود.

کلاش یا گیوه هم نوعی کفش خاص مناطق کردنشین کشوراست که تولید آن درمنطقه اورامان رایج است ولی کردها درسراسردنیا از آن استفاده می کنند.

کلاش پاپوشی است به رنگ سفید که با ظرافت کامل توسط برادران هورامانی ساخته می‌شود که از بد بو شدن پا جلو گیری می‌کند و پا را خنک نگه می‌دارد.

از خصوصیات آن فصلی بودن آن است و نمی‌توان از ان در فصل زمستان ویا فصول باران زا استفاده کرد.

درشهرستان مهاباد از کلاش حتی به عنوان سوغات استفاده می کنند ودرسفربه شهرهای دیگر کردنشین به ویژه درسفربه کردستان عراق چیزی که بیشترمهابادی هاآن رابه عنوان سوغات انتخاب می نمایند کفش کلاش(گیوه) است  

البته این روزها جوانان مهابادی ازین نوع کفش دستباف بیشتر درمراسم عروسی استفاده می کنند ودلیل اصلی آن هم این است که کلاش هنگام پوشیدن لباس کردی باید استفاده شود وچون امروزه اکثر جوانان این شهرستان لباس کردی را درمراسم عروسی می پوشند ، ازکفش کلاش درعروسی ها ومواقعی که لباس کردی برتن دارند استفاده می کنند.

گفتنی است: کلاش یا گیوه در مراسم داوری اصالت و مرغوبیت کالای صنایع دستی2012 یونسکو، موفق به کسب نشان بین المللی شد./س

برچسب ها: سوغات ، نوروز ، مهاباد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی صادقی منفرد
۲۰:۰۷ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
خیلی سوغات مهباد عالیه