شهری رنگارنگ با بام‌های سفالی+ تصاویر

آستارا به عنوان آخرین شهر استان گیلان در مرز ایران و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ وقتی در گوگل ارث، به دنبال شهرهای توریستی ایران بگردید، در منتهی الیه شمالی نقشه ایران و زیر بزرگترین دریاچه جهان شهری قرار گرفته که آب‌های نیلگون خزر از سمت راست و بام‌های سفالی نارنجی در مرکز و درختان سرسبز جنگل در سمت چپ مکانی الوان و بسیار زیبا و جذاب را برای بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.



آستارا آخرین شهر استان گیلان است که در مرز آبی و خاکی ایران و در همسایگی جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

آستارا از قدیم مهد فرهنگ ایران بوده افراد نامداری چون نیما یوشیج در این شهر تدریس کرده‌اند. این شهر همچنین مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و کمتر گردشگری هست که حداقل یکبار از این شهر عبور نکرده باشد. چرا که آستارا علاوه بر اینکه خود یک شهر توریستی-تجاری است در مسیر و همسایگی یکی دیگر از شهرهای توریستی ایران قرار گرفته و گردشگرانی که قصد رفتن به "سرعین" را داشته باشند از آستارا و زیباترین جاده توریستی جهان یعنی "حیران" خواهند گذشت. حیران با پیچ و خم‌های طولانی و مناظر زیبا از دشت‌های سرسبز و طبیعتی بکر و دست نخورده بهشتی زیبا را برای گردشگران به نمایش می‌گذارد.



علاوه بر جاده حیران که آستارا را به اردبیل و سرعین می‌رساند، دریاچه متحرک آستارا، از دیگر جاذبه‌های طبیعی ایران است که حرکت درختان داخل دریاچه آن را به یک جاذبه گردشگری جهانی تبدیل کرده است.

بیشتر خانه‌های این شهر ویلایی بوده و سقف همه خانه‌ها شیروانی دار و پوشیده از سفال است زیرا موقعیت جغرافیایی منطقه ایجاب می‌کند که سقف خانه‌ها بصورت شیروانی ساخته شود چون بارش باران جزء لاینفک طبیعت این منطقه است و با توجه به رطوبت دریا و بارش طولانی باران، سقف شیروانی آب و یا برف‌های سقف خانه‌ها را به سمت پایین (زمین) هدایت کرده و مانع تخریب بنا می‌شود.



رفتن به آستارا فقط از راه زمینی امکان‌پذیر است و اگر از تهران قصد رفتن به آستارا را داشته باشید نزدیک 8ساعت باید با صندلی ماشین مأنوس شوید، مگر اینکه با هواپیما خود را به رشت یا اردبیل رسانده و از آنجا خود را به آستارا برسانید؛ البته در هر صورت صندلی و کمربند ایمنی همراه و همسفر شما خواهد بود. در مسیر دو ساعته فرودگاه اردبیل یا رشت به آستارا مناظر کنار جاده آنقدر زیبا و جذابند که شما در این مسیر متوجه گذر زمان نخواهید شد. ساحل آرام،‌ پارک‌های جنگلی و روستاهای بکر و طبیعت زیبای آستارا هر گردشگری را مجبور می‌کند بیش از آنچه برای سفر برنامه‌ریزی کرده بود، در آستارا بماند.







گزارش:رضا شوکتی




انتهای‌پیام/ اق

برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، تاریخ ، سفالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
خونه هاش کو؟ سقفهای سفالی رنگارنگ و ایناااااااااااا
آخرین اخبار