دانشنامه اقتصادی/48

نوسازي بافت هاي فرسوده امري اجتناب ناپذير

تراكم قراردادي است كه به موجب آن يكي از طرفين نسبت به تملك املاك واقع در بافت فرسوده به هزينه خود و به نام و حساب طرف ديگر اقدام و در قبال آن تراكم دريافت مي كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،به استناد مصوبه جلسه مورخ 16/3/84 شوراي عالي شهرسازي ومعماري ايران درخصوص بافتهاي فرسوده شهري بدينوسيله تعاريف ، ساختار ، نوع ، مرجع ومستندات قانوني مداخله در بافتهاي فرسوده شهري بشرح ذيل مورد تصويب اعضاء شوراي عالي شهرسازي ومعماري قرارگرفت .

بافت هاي فرسوده شهري (تعاريف وساختارمداخله – نوع بافت ، نوع مداخله ، مرجع قانوني مداخله ، مستندات قانوني مداخله )

به گزارش خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران طبقه بندي الگوي عمومي مداخله جدولي است كه در آن بافت هاي فرسوده مصوب شهر تهران بر اساس ويژگي عمومي و وضعيت ساختار شهري‏‏‏، طبقه بندي و مساحت هر دسته از اين بافت ها معين شده است. در اين دستورالعمل مداخله، نوع، سند، سياست و الزامات مداخله در هر دسته و نيز متولي و كارگزار اجراي هريك مشخص شده اما در تمامي اين دسته ها مديريت راهبردي با سازمان نوسازي شهر تهران است.

اين گزارش مي افزايد :طرح تفصيلي نوسازي طرحي در مقياس 1:2000 است كه از نظر تعيين پهنه بندي كاربري ها، سقف جمعيتي و تراكم ميانگين و نيز دسترسي هاي اصلي با طرح هاي تفصيلي جاري متفاوت است.

براساس اين گزارش طرح خانه به جاي خانه طرحي است كه بر اساس آن به جاي پرداخت نقدي به عنوان ما به ازاي تملك املاك واقع در اولويت هاي طرح هاي نوسازي بافت فرسوده، بر اساس ضوابط طرح، واحد مسكوني معوض به مالكان واگذار مي شود.

اين گزارش مي افزايد: طرح منظر شهري، بخشي از سند طرح ويژه نوسازي بافت فرسوده است كه پس از تصويب ارقام و سرانه هاي طرح تفصيلي، وارد عمل مي شود و از طريق آن تركيب احجام پر و خالي، شكل فضا، منظر بافت، توزيع سرانه ها، كاربري و تراكم تعيين شده و پروژه هاي مستقل تعريف مي شود. در اين طرح به منظر محله، به كيفيت مطلوب فضاها و توزيع كاربري هاي شهري كمك مي كند و خلاناشي از ديد برنامه اي را تا حدود زيادي جبران مي كند.

طرح ويژه نوسازي بافت فرسوده، سندي جهت ارايه طرح هاي نوسازي در بافت فرسوده است كه در چارچوب سياست ها، ارقام و سرانه هاي طرح جامع تهيه و تصويب شده و شامل دو سطح طرح هاي تفصيلي ويژه در مقياس ناحيه و طرح هاي منظر شهري در مقياس محله است.

گفتني است فرآيند تملك اجراي تملك در قالب روابط مدون نظام مند به گونه اي كه با خارج شدن از آن قابليت اجرا ممكن نباشد.

براساس اين گزارش قرارداد تراكم قراردادي است كه به موجب آن يكي از طرفين نسبت به تملك املاك واقع در بافت فرسوده به هزينه خود و به نام و حساب طرف ديگر اقدام و در قبال آن تراكم دريافت مي كند.

اين گزارش مي افزايد:قرارداد كارگزاري تملك قرادادي است كه به موجب آن يكي ازطرفين متعهد مي شود به ازاي دريافت حق الزحمه نسبت به تملك املاك واقع در بافت فرسوده به نام و به حساب طرف ديگر اقدام كند.

براساس اين گزارش قرارداد كارگزاري فروش قراردادي است كه به موجب آن يكي از طرفين به نمايندگي از طرف ديگر متعهد مي شود در ازاي دريافت حق الزحمه نسبت به بازاريابي و فروش واحدهاي نوساز با قيمت هاي اعلامي از سوي طرف ديگر اقدام كند.

قرارداد مديريت طرح قراردادي است كه به موجب آن يكي از طرفين (كارفرما) قسمتي از وظايف و اختيارات خود را با رعايت ضوابط و مقررات مربوطه به طرف ديگر واگذار و طرف مقابل (مدير طرح) نيز متعهد مي شود به ازاي دريافت حق الزحمه تعهدات قراردادي را انجام دهد.

قرارداد مشاركت قراردادي است كه به موجب آن هر يك از طرفين قرارداد قسمتي از هزينه هاي طراحي، ساخت و اجرا را تامين و به نسبت آورده خود از واحدهاي احداثي، مالك خواهند بود.

قراردادهاي سرمايه گذاري، قراردادي است كه به موجب آن هريك از طرفين قرارداد قسمتي از هزينه هاي طراحي، ساخت و اجراي پروژه را تامين و يكي از طرفين مالك پروژه احداثي و طرف ديگر قرارداد مستحق دريافت سرمايه گذاري انجام داده و سود آن خواهد بود.

كاربري هاي ارزش افزا كاربري هاي فرهنگي، اقتصادي و خدماتي كلان كه سبب ارتقاي شأن سكونتي و فعاليتي بافت هاي فرسوده مي شود.

كارگزار تملك شخص حقيقي يا حقوقي طرف قرارداد سازمان است كه براساس ضوابط و مقررات مصوب و در قبال دريافت حق الزحمه قراردادي، اقدام به تملك املاك به نمايندگي از سوي سازمان مي كند.

براساس اين گزارش محلات نوسازان به پروژه هايي اطلاق مي شود كه به عنوان معوض املاك بافت فرسوده به صورت شهرك سازي با كاربري قالب مسكوني و تامين كننده بيش از 1000 واحد احداث مي شود. اين پروژه ها از گروه هاي پروژه هاي نوسازان است.

اين گزارش مي افزايد: مدير مشاور فردي طرف قرارداد دفتر خدمات نوسازي محله است كه جهت پيگيري اقدامات تجميع و نوسازي مالكان تعيين و وظايف مرتبط با يك بلوك ساختماني را بر عهده دارد

مديريت طرح نوسازي محله شخصيت حقوقي مستقل است كه در چارچوب عقد قرارداد كارگزاري عهده دار مسووليت اداره دفتر محلي خدمات نوسازي محله و انجام اقدامات نوسازي آن را دارد.

گفتني است: مديريت سامان دهي مجموعه اقداماتي از قبيل اعمال ضوابط تشويقي نوسازي جهت تحرك نوسازي خود جوش مردم، تعريف و اصلاح ساختار محله از طريق احياي مركز محله، تامين زيرساخت ها و نيز تعريف و اجراي طرح هاي محرك نوسازي (ارزش افزا) است كه در حوزه مداخله ساختاري محدود تعريف شده است.

مديريت متمركز بازسازي مجموعه اقداماتي از قبيل احداث بلوك هاي مسكوني جديد، تامين زيرساخت ها و نيز تعريف و اجراي طرح هاي محرك نوسازي (ارزش افزا) مي باشد كه در حوزه مداخله موضعي حداكثر تعريف شده است.

براساس اين گزارش نوسازان به پروژه هايي اطلاق مي شود كه به عنوان مسكن معوض املاك بافت فرسوده با كاربري مسكوني يا مختلط احداث مي شود. نوسازان به سه گروه به شرح ذيل تقسيم مي شوند: گروه اول: (واحدهاي آماده): پيش خريد واحدهاي در حال ساخت توسط سازمان جهت واگذاري به مالكان املاك فرسوده با هدف تامين مسكن معوض در مدت زمان كوتاه و واگذاري آن به ساكنان مضطر. گروه دوم: (پروژه هاي نوسازان): پروژه هايي كه كاربري قالب آنها مسكوني بوده و تامين كننده كمتر از 1000 واحد است. گروه سوم: (محلات نوسازان): پروژه هايي كه به صورت شهرك سازي با كاربري قالب مسكوني و تامين كننده بيش از 1000 واحد است.

براساس اين گزارش نوسازي محله محور، نوسازي مبتني بر مقياس محلات، حفظ حداكثري ساكنان اصلي و تقويت نهادهاي محلي جهت بهره مندي حداكثري از مشاركت هاي مردمي است.

همچنين نوسازي مشاركتي نوسازي محدوده فرسوده با مشاركت مستقيم ساكنان آن و با حمايت و هدايت سازمان نوسازي شهر تهران مي شود،واحد معوض واحدي مسكوني يا تجاري است كه در ازاي واگذاري يك يا چند واحد فرسوده به مالك بافت فرسوده واگذار شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار