امروز در تاریخ؛

از اعتراف رییس جمهور آمریکا به اشتباه درباره ایران تا گشایش کنگره جهانی حافظ در رُم

اعتراف رییس جمهور آمریکا به اشتباه درباره ایران، گشایش کنگره جهانی حافظ در رُم،اعتصاب غذا دانشجویان ایرانی در اتریش، فروش سرزمین آلاسکا به امریکا توسط روسیه، روز زمین در فلسطین اشغالی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 10 فروردین 1393 خورشیدی برابر با 28 جمادی الاول 1435 هجری و 30 مارس 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

اعتراف "جیمی کارتر" رییس جمهور وقت آمریکا درباره اشتباه در مورد ایران (1359 ش)
در حالی که از چندین ماه قبل، لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تهران به تصرف درآمده و تهدیدات دولت آمریکا بر ملت و دولت ایران تأثیری نگذاشته بود، جیمی کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا با ارسال پیامی به جمهوری اسلامی ایران، به شکست سیاست‌های دولتش اشاره کرد. اعتراف آشکار و صریح کارتر به حقانیت موضع‌گیری انقلاب اسلامی ایران و اشغال لانه جاسوسی آمریکا، مفهومی جز به بن‌بست رسیدن دیپلماسی در آمریکا نیست.

او اعتراف کرد که در رأس یک نظام سیاسی قرار داشته و دست به کارهایی زده که باید محکوم شوند. این اعترافات درحالی صورت گرفت که شیطان بزرگ در روزهای بعد با حمله نظامی به ایران، قصد آزادسازی گروگان‌ها را داشت. اما با عنایات الهی، در دام جهنم طبس گرفتار آمدند و شکست سنگین دیگری برای آنان رقم خورد.

درگذشت مورخ شهیر "میرزا محمد تقی کاشانی" معروف به "لسان المُلک" (1259 ش)
میرزا محمد تقی کاشانی معروف به سپهر در حدود سال 1172 ش (1207 ق) در کاشان به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی در علوم قدیمه و شعر، عروض و قافیه، در جوانی به تهران رفت و به خدمت فتحعلی خان صبای کاشانی، ملک الشعرای فتحعلی شاه قاجار رسید. محمد تقی تا زمان حیات صبای کاشانی در تهران ماندگار شد اما با مرگ او به زادگاهش بازگشت. با این حال در زمان ناصرالدین شاه به تهران احضار شد و لقب لسان‌الملک گرفت. وی را یکی از بزرگترین دانشنمدان و مورخان ایران دانسته‌اند که تاریخ عالم را از آغاز پیدایش بشر تا زمان خودش نگاشت. این کتاب با نام ناسخ التواریخ، به فارسی فصیح، نزدیک به سبک متقدمین تألیف شده که تا یازده جلد را خود تألیف نمود و ادامه آن را پسرش، عباسقلی خان نوشته است. همچنین کتاب دیگر سپهر، آیینه جهان نما نام دارد که مشتمل بر پنجاه هزار اسم از حکما، عرفا، فقها، پادشاهان، اطبا، خوشنویسان، شعرا و دانشمندان ادیان مختلف می‌باشد. محمدتقی خان لسان‌الملک سپهر سرانجام در دهم فروردین 1259ش برابر با هفدهم ربیع الثانی 1297 ق در 87 سالگی درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

رحلت عام دینی و ادیب بزرگوار، آیت اللَّه "محمدباقر قاینی بیرجندی" (1313ش)
آیت‌اللَّه محمدباقر قاینی بیرجندی در سال 1238 ش (1276 ق) در یکی از روستاهای اطراف بیرجند در استان خراسان به دنیا آمد. وی تحصیلات اولیه خود را در زادگاهش آغاز کرد و سپس در مشهد از محضر استادانی همچون میرزا رضا مدرس سبزواری، محمدتقی بجنوردی و سیدمرتضی یزدی قاینی بهره برد. آیت‌اللَّه بیرجندی از آن پس راهی نجف اشرف گردید و در حلقه درس استادان نامداری همچون میرزا حبیب‌اللَّه رشتی، میرزا حسین نوری، میرزا حسین خلیلی تهرانی و میرزای بزرگ شیرازی قرار گرفت. وی پس از اخذ اجتهاد، راهی بیرجند گردید و محل رجوع مردم شد. ایشان در بیرجند با علمای مذهب حنفی در مسأله امامت مباحثه می‌کرد و این جلسات سبب شهرت وی گردید. از آیت‌اللَّه بیرجندی آثار متعددی بر جای مانده که نورالمعرفه، زُهَرُالرِّیاض و دیوان اشعار و... از آن جمله‌اند. این عالم ربانی سرانجام در دهم فروردین 1313 ش برابر با چهاردهم ذی‌حجه 1352 ق در 75 سالگی درگذشت و در بیرجند به خاک سپرده شد.

رحلت آیت اللَّه "سیدحسین طباطبایی بروجردی" زعیم حوزه علمیه قم (1340 ش)
حضرت آیت‌اللَّه العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی در حدود سال 1254 ش (1292 ق) در بروجرد به دنیا آمد و پس از فراگیری مقدمات در زادگاه خود راهی نجف اشرف گردید. ایشان در نجف از استادان نامدار زمان از قبیل آخوند خراسانی، شیخ‌الشریعه اصفهانی و سیدمحمدکاظم یزدی استفاده برد و به مدارج والای علمی و فقهی دست یافت. آیت‌اللَّه بروجردی پس از اخذ اجازات متعدد اجتهاد، در بروجرد سکنی گزید و به امور علمی و مذهبی پرداخت. اما پس از مدتی، به اصرار فضلای حوزه علمیه قم، در سال 1324 ش راهی آن حوزه مبارک گردید و زعامت آن را به عهده گرفت. حضور ایشان بر مسند زعامت حوزه علمیه مانع اجرای نقشه‌های خائنانه رژیم پهلوی بود و شاه تا زمان حیات معظم له از اجرای برنامه‌های ضد دینی خود به صورت آشکار اجتناب می‌کرد. آیت‌اللَّه بروجردی سال‌های متمادی بر مسند تدریس تکیه زد و شاگردان فراوانی را تربیت کرد که حضرات آیات: شهید مرتضی مطهری، سید محمد حسینی بهشتی، جعفر سبحانی، علی‌پناه اشتهاردی، حسین نوری همدانی، ناصر مکارم شیرازی، مجتبی محمدی عراقی، سید مصطفی صفایی خوانساری و ده‌ها عالم فاضل از آن جمله‌اند. همچنین آثار متعددی از این فقیه فرزانه به یادگار مانده‌اند که برخی از آنها بدین قرارند: جامع احادیث شیعه، طبقات رجال و حاشیه برکفایه. سرانجام این عالم ربانی و مرجع عظیم در دهم فروردین سال 1340 ش برابر با 13 شوال 1380 ق در 86 سالگی درگذشت و پس از تشییعی باشکوه، در کنار مسجد اعظم قم که از آثار ماندگار ایشان است به خاک سپرده شد.

کنگره جهانی حافظ در شهر رُم گشایش یافت. (1355ش)
در این کنگره عده زیادی از ادباء و دانشمندان جهان شرکت داشتند

به مناسبت اربعین شهدای تبریز بازار تهران و سایر شهرهای ایران تعطیل شد(1357ش)

مردم یزد اربعین وقایع تبریز را با شکوه برگزار کردند(1357ش)
و درعین حال تظاهرات آنها موجب درگیری با مأمورین انتظامی گردید و تظاهرات شکل خصمانه گرفت. در درگیری پلیس و مردم عده ای کشته و زخمی شدند

صبح امروز اعلامیه ای با امضای تعدادی از روحانیون و مدرسین حوزه علمیه مشهد به عنوان همدردی با مردم مسلمان آذربایجان و اعلام عزای عمومی و تعطیلی مغازه ها، در این شهر توزیع گردید.)1357ش)

عصر امروز مراسم بزرگداشتی در جهرم به مناسبت اربعین شهدای تبریز با سخنرانی آقای محمدرضا اصفهانی در مسجد جامع برگزار شد و پس از آن در پی برپایی تظاهرات، حدود22نفر دستگیر شدند.(1357ش)

اعتصاب غذا دانشجویان ایرانی در اتریش(1356ش)
بنابر خبرگزاری فرانسه، یک گروه از دانشجویان ایرانی در وین، در اعتراض به بازداشت، قتل و شکنجه های اخیر در ایران دست به اعتصاب غذا زدند. جنبش اعتراض آمیز از سوی دانشجویان ایرانی در کشورهای امریکا، انگلستان، آلمان و سوئد نیز مشاهده شده است.

درگذشت "علی بن عباس بغدادی" معروف به "ابن رومی" شاعر عرب(283 ق)
علی بن عباس بن جُریَح بغدادی، مُکَنَّی به ابوالحسن و معروف به ابن رومی و ابن جُرَیح از مشاهیر شعرای اواخر قرن سوم هجری می‌باشد که با فصاحت و بلاغت شعر می‌سرود. ابن رومی در جوانی علوم متداول زمان خود را آموخت و در سرودن شعر نیز مهارتی بسیار یافت. از آن جا که ابن رومی با دیدی انتقادی با مسایل اجتماعی برخورد می‌کرد، اشعار او نشان دهنده‌ی واقعیات ملموس جامعه‌ی آن روز است. وی هرچند که در اشعار خود از الفاظ فصیح و زیبا استفاده می‌کرد ولی دارای نوعی بددلی و بدفالی در زندگی بود؛ به طوری که هرچه را که به نظرش نامبارک می‌آمد، ترک می‌نمود. هرچند آن چیز، خجسته نیز باشد. ابن رومی در زمان معتضدباللَّه، شانزدهمین خلیفه‌ی عباسی، توسط وزیر خلیفه مسموم گردید و درگذشت. گویند که وزیر از ترس هَجو ابن رومی وی را مسموم گردانید.

تولد "حاج ملاعلی میرزا خلیلی" فقیه و عالم بزرگ ایرانی(1226 ق)
حاج ملاعلی میرزا خلیلی پس از طی تحصیلات مقدماتی، دروس عالی خود را نزد عالمانی هم‌چون شریف العلماء، ملاکریم کرمانی و ملا اسماعیل بروجردی گذراند. وی در فقه، اصول فقه و ریاضی، مهارت کافی داشت و در مدت زمانی کوتاه، فقیهی دانا و ریاضی‌دانی برجسته شد. این عالم ربانی تا واپسین لحظات عمر، به تحقیق، مطالعه و تالیف اشتغال داشت. از میرزا خلیلی، کتب متعددی به یادگار مانده است که از آن جمله می‌توان به کتاب خَزائنُ الاَحکام اشاره کرد. این فقیه وارسته سرانجام در سال 1297 در 71 سالگی در نجف اشرف جان به جان آفرین تسلیم نمود و به لقای معبود شتافت.

رحلت عالم مجاهد "میرزا محمدحسن آشتیانی" از رهبران مبارز نهضت تنباکو و از شاگردان شیخ انصاری در تهران(1319 ق)
میرزا محمدحسن آشتیانی ازعلمای برجسته‌ی عالم تشیع و از شاگردان ویژه‌ی شیخ مرتضی انصاری بود. وی پس از درگذشت شیخ انصاری به تهران آمد و به نشر اندیشه‌های شیخ پرداخت. میرزای آشتیانی به همراه علمای معتبر دیگر به مخالفت با امتیاز انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو به یک شرکت انگلیسی از سوی دولت ناصرالدین شاه پرداخت. تا این که با انتشار فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو، این امتیاز تحمیلی ملغی گردید. کُتبِ الْوَقف، احکامُ الاَوانی و نیز بَحرُالفوائد و... از جمله تالیفات ایشان است. این عالم ربانی و فقیه بزرگ سرانجام در سال 1319 ق در تهران وفات یافت. جنازه‌ی او را به نجف انتقال داده و در مقبره‌ی شیخ جعفر شوشتری دفن کردند.

فروش سرزمین آلاسکا به امریکا توسط روسیه (1867م)
روسیه در 30 مارس 1867م، سرزمین غنی آلاسکا واقع در شمال غربی کانادا و در سواحل اقیانوس‌های آرام و منجمد شمالی را به خاطر نیازهای مالی و در مقابل هفت میلیون و دویست هزار دلار به دولت امریکا فروخت.

سرزمین آلاسکا با مساحت بیش از یک و نیم میلیون کیلومتر مربع، اکنون چهل و نهمین ایالت امریکا محسوب می‌شود و به سبب وجود ذخایر و معادن آن، به ویژه نفت و معادن طلا و درآمد حاصل از ماهی‌گیری، ارزش اقتصادی چشم‌گیری دارد.

تولد "کراوفورد لانگ" پزشک برجسته امریکایی (1815م)
دکتر کراوفْورْدْ لانْگْ پزشک امریکایی، در 30 مارس 1815م در ایالت جورجیای امریکا به دنیا آمد. هرچند که به کمک الکل یا تریاک، بدن بیمار را تا اندازه‌ای بی‌حس می‌کردند. اما دراین زمان بود که دکتر لانگ برای اولین بار، از اِتِر به عنوان داروی بی‌هوشی در عمل جراحی استفاده کرد و غُدّه گردن یکی از بیماران خود را با موفقیت تمام و بدون آن که مریض احساس درد کند عمل نمود. این ماده، مایعی بی‌رنگ و قابل اشتعال بود که اثری بی‌هوش کننده دارد و در طب به عنوان حلال مواد چربی و روغن به کار می‌رود. دکتر لانگ برای چنین ابداع و ابتکاری درصدد طلب شهرت و افتخار برنیامد، زیرا او هنوز نتوانسته بود تشخیص دهد که چه کشف مهمی نموده است. ولی پس از این که در سال‌های بعد، اشخاص دیگری هر کدام ادعای چنین ابداعی داشتند، لانگ وارد میدان شد و کار خود را به نمایش گذاشت. هرچند پس از مدتی داروی بی‌هوشی دیگری در عمل‌های جراحی مورد استفاده قرار گرفت ولی این مسئله از ارزش کشف لانگ نمی‌کاهد. دکتر کراوفورد لانگ سرانجام در 8 آوریل 1878م در 53 سالگی درگذشت.

تولد "ونسان فان‌گوگ" نقاش شهیر هلندی (1853م)
وِنسان فان‌گوگ یکی از پرآوازه‌ترین نقاشان هنر مدرنِ قرن نوزدهم، در 30 مارس 1853م در لاهه هلند به دنیا آمد. وی در ابتدای جوانی به کارهای گوناگونی روی آورد ولی در سی سالگی عشق غریبی به نقاشی پیدا کرد. از این رو به فراگیری نقاشی روی آورد و در این هنر به تحصیل پرداخت. فان‌گوگ به واسطه وسواس زیادی که در نقاشی داشت، اخلاقش تند و یک نوع خشم و عصبانیت همیشگی در او بود. از این رو، در اثر همین بحران عصبی گوشش کر شد و حال غیرعادی یافت. با این وجود درحال تب و هذیان هم زغال به دست می‌گرفت و روی کاغذ طراحی می‌کرد. فان‌گوگ در ابتدا از رنگ‌های تیره استفاده می‌کرد و از سال 1886م به رنگ‌های زنده و روشن توجه نمود. وی در این ایام، نشاط و فعالیت بی‌سابقه‌ای یافت و تابلوهای بسیاری کشید. با وجود جنون ادواری که عارض او می‌شد، تابلوهای بسیاری از فان‌گوگ به یادگار مانده است. این نقاش بلند آوازه هلندی، طی پنج سال آخر عمرش بیش از 800 تابلوی رنگ روغن پدید آورد. سیب‌زمینی‌خواران و گل آفتاب گردان از زیباترین آثار فان‌گوگ به شمار می‌روند. وِنسان فان‌گوگ سرانجام در 28 ژوئیه سال 1890م در 37 سالگی خودکشی کرد.

انعقاد معاهده "پاریس" پس از پایان "جنگ کریمه" (1856م)
پس از روی کار آمدن لویی ناپلئون، معروف به ناپلئون سوم، وی قصد داشت تا بار دیگر فتوحات فرانسه را افزایش دهد. از این رو، در اولین جنگ خارجی خود با روسیه که از سال 1853 تا 1856م به طول انجامید و صحنه اصلی آن، دریای سیاه و شبه‌جزیره کریمه بود، با کمک و همکاری انگلیس و ترک‌های عثمانی پیروز شد. این جنگ، بر اثر اختلافات روسیه و ترک‌های عثمانی آغاز شد و فرانسه و انگلیس نیز که نگران توسعه‌طلبی روس‌ها بودند، به حمایت از عثمانی وارد جنگ گردیدند. هم‌چنین این جنگ برای کوتاه کردن دست روسیه از شرق اروپا به ویژه شبه جزیره بالکان آغاز شد و مقدمات آن، دو سال قبل از شروع جنگ با امضای معاهده قسطنطنیه میان عثمانی، فرانسه و انگلیس فراهم شده بود. بعد از شکست و عقب نشینی روسیه در این جنگ، یک کنفرانس بین المللی در ماه‌های فوریه و مارس 1856م برای حل اختلافات مربوط به شرق اروپا و منطقه بالکان و دریای سیاه در پاریس تشکیل شد که به کنگره پاریس معروف گردید. کنگره پاریس در 30 مارس همین سال با اخذ امتیازات مهمی از روسیه، از جمله تسلیم قسمتی از قلمرو روسیه در مصبّ رودخانه دانوب به دریای سیاه به مدعیان استقلال این مناطق که بعداً کشور رومانی را به وجود آوردند، و نیز اعطای حق کشتی‌رانی بین‌المللی در رود دانوب و بالاخره منع ورود کشتی‌ها و تجهیزات جنگی به این رود و دریای سیاه، به پایان رسید.

روز زمین در فلسطین اشغالی (1976م)
در اولین قطعنامه کنفرانس دفاع از زمین که در اکتبر 1975م در منطقه جلیل، صادر شده بود، شرکت کنندگان از مصادره سرزمین‌های مردم عرب فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی، اظهار تأسف و آن را شدیداً محکوم کردند. این کنفرانس تأکید کرد که سیاست رژیم اشغال‌گر قدس با حقوق اعراب مسلمان در سرزمین‌های مادری آنها در تناقض است و رژیم صهیونیستی، آشکارا منشور حقوق بشر، اصول دموکراسی و مساوات را زیر پا گذاشته است.

کنفرانس دفاع از زمین، هم‌چنین، کمیته‌ای تشکیل داد که وظیفه آن بسیج و ساماندهی نیروهای مردمی برای اجرای قطعنامه‌های کنفرانس بود. این کمیته درششم مارس 1976م باحضور 20 نفر از سران شوراهای شهرداری‌های فلسطینی تشکیل جلسه داد و آنها پس از مشورت با نیروهای مردمی، سی‌ام مارس را به عنوان روز زمین تعیین کردند. همه ساله دراین روز، مردم فلسطین و بسیاری از کشورهای اسلامی، با برگزاری مراسمی، سیاست‌های توسعه‌طلبانه و غاصبانه رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کنند.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار