برپایی سیاه چادرهای عشایری در موزه مردم‌شناسی ایلام

موزه مردم‌شناسی ایلام در قلعه والی قرار دارد و گردشگران توانایی بازدید از زندگی مردم عشایر را در سیاه چادرهای آنها دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛  فعالیت موزه های مردم‌شناسی مطالعه فرهنگ‌هایی است که به دوران پیش از ورود ماشین به منطقه و یا دوران آغاز منفی شدن مربوط می شود و در حال حاضر شدت مورد تهدید پیشرفت تمدن منفی است  راه اندازی موزه مردم‌شناسی ایران به منظور ایجاد یک مرکز تاریخی و فرهنگی و ارتباط میان ارزشهای و منفی شدن است.
 
 این موزه در قلعه والی ایجاد شده به طوریکه ابن سیما در سال 1326 هجری قمری به دستور غلامرضا خان والی در زمان حکومت محمد علی شاه قاجار  در منطقه‌ای به نام حسین آباد احداث شد.
 
 قلعه والی حدود  چهار هزار و 687 متر مربع مساحت دارد و  با زیربنای یک هزار و 466 متر مربع به شکل ذوزنقه‌ای بر روی تپه تاریخی چغامیرگ بنا شده است.
 
 قلعه والی در زمان جنگ تحمیلی حدود 50 درصد تخریب شده و در سال 67 مرمت آن آغاز و تا سال 69 بازسازی آن ادامه داشت.
 
بنابراین گزارش، این  مکان با توجه به اهمیت تاریخی و موقعیت مکانی در سال 85 تبدیل به موزه مردم  شناسی شد.
 
این موزه از بخشهای مختلفی همچون کشاورزی، باورها و سنت‌ها، اقدام، مراسم عروسی و سیاه چادر تشکیل شده است.
 
 در بخش اقدام می توان ماکت‌هایی از اقدام مختلف کرده لک، لر و عرب دید که هر  کدام از آنها با توجه به فرم  صورت ، پوشش و زیور آلات  مختلف خود را به نمایش می گذارند.
 
در بخش سیاه چادر " دوار" غرفه ای به شکل محل سکونت موقت عشایر " سیاه چادر" همراه با ارائه جزئیات و آثار به شکل واقعی و در بستر محیطی شبیه سازی شده است.
 
سیاه چادر به دو فضای اصلی تقسیم می شود یک فضا  مخصوص نشست آقایان و فضای دیگر مخصوص نشستن خانم‌ها و متعلق ب زندگی خانوادگی آنان است.
 
وجود ماکت‌هایی از افراد که در حال انجام فعالیت‌های روز مره خاص عشایر است شکل واقعی تر از محل زندگی عشایر ارائه داده و بازدید کنندگان را با نوع زندگی آنان آشنا می سازد.
 

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار