ویتامینی که در بدن مردان به سنگ تبدیل می‌شود

مصرف روزانه ویتامین ث خطر ابتلا به سنگ کلیه را در مردان دو برابر می‌کند.

دکتر یونس حسینی فر، متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از علل ابتلا به بیماری دردناک "سنگ کلیه" می‌تواند مصرف مکمل‌های ویتامین ث باشد این موضوع به این دلیل است که مقداری از ویتامین ث که جذب بدن نمی‌شود به صورت کریستال (اگزالات) در کلیه‌ها باقی می‌ماند و در واقع این مواد زاید از طریق ادرار دفع نمی‌شوند. سنگ کلیه‌ها از کریستال‌های کوچکی درست می‌شود که می‌تواند از ترکیب کلسیم و اگزالات باشد. 

وی افزود: بیشتر مکمل‌های ویتامین‌های ث که در خارج از کشور به فروش می‌رسد حاوی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم از این نوع ویتامین است. این در حالی است که یک لیوان آب پرتغال تازه فقط حاوی ۱۲۰ میلی گرم ویتامین ث می‌باشد. 

این متخصص تصریح کرد: افرادی که در گذشته سنگ کلیه داشته‌اند، باید در مصرف مکمل‌های ویتامین ث احتیاط کنند اما این بدان معنا نیست که مردم از میوه‌ها و سبزی‌های تازه که حاوی این نوع ویتامین است، استفاده نکنند. 

حسینی فر در پایان اظهار داشت: ویتامین ث یک آنتی اکسیدان است و مصرف آن برای سلامت بدن بسیار مهم است. مهم‌ترین نکته این است که مردم در خوردن قرص‌های مکمل حاوی این ویتامین محتاط باشند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار