افزایش نگرانی دولتمردان؛

رونق بیش از حد اقتصاد "چین"، سقوط این کشور را در پی خواهد داشت؟

نگرانی‌ها درباره سقوط اقتصادی چین پس از رونق اقتصادی بی‌سابقه این کشور در دهه اخیر، افزایش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، اقتصاد چین که در دهه گذشته بالاترین میانگین رشد را داشته است، اکنون در رده دوم جهانی قرار گرفته است.

شرکت‌ها و مقامات محلی چین چندین تریلیون دلار برای تامین هزینه موج ساخت و سازهای اخیر در این کشور قرض کردند اما این نگرانی وجود دارد که این شکوفایی اقتصادی به فروپاشی اقتصادی تبدیل شود.

بر اساس این گزارش، هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد پوند برای اجرای طرح‌های توسعه و ساخت و ساز در چین در نظر گرفته شد و حجم این طرح‌ها به قدری بود که از زمان احداث اهرام مصر طرح‌هایی به این بزرگی اجرا نشده است.

هر پنج روز یک آسمان خراش در چین ساخته می‌شد و بیش از 30 فرودگاه جدید نیز در این کشور ساخته شده است.

شبکه قطار شهری نیز در 25 شهر این کشور احداث و بیش از شش هزار مایل خط آهن برای قطارهای سریع السیر کشیده شد.

یکی از تحلیلگران در این خصوص می‌گوید: مردم تصور می‌کنند اوضاع به شکل منطقی پیش می‌رود اما آنها از حقیقت اطلاع ندارند.

در سال 2008 حجم سرمایه بانک‌ها 10 تریلیون دلار بود و اکنون به 25 تریلیون رسیده است، پس 15 تریلیون دلار افزایش نشان می‌دهد که معادل کل سرمایه بانک‌های تجاری آمریکا است و ایجاد آنها یک قرن کامل به طول انجامیده است.

در ادامه گزارش آمده است: دولت چین می‌داند که تامین اعتبار این سرمایه‌گذاری‌ها به پایان خواهد رسید و این به معنای رکود اقتصادی یا حتی فروپاشی کامل اقتصادی است.

چین در 30 سال گذشته اصول اقتصادی زیادی را با رشد بی‌سابقه خود شکسته است اما آیا شکوفایی اقتصادی همچنان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: رونق ، چین ، افزایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار