حاشیه های سینمایی در مهر ماه 92؛

ماجرای تکراری "لاله" / هئیت کمیته در تکاپوی انتخاب نماینده ایران در اسکار

هئیت کمیته در مهرماه در تکاپوی انتخاب نماینده ایران در اسکار بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، مراسم تودیع و معارفه مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با حضور رئیس سازمان سینمایی در سالن سینما حقیقت در مهر ماه برگزار شد.

نیکی کریمی بازیگر و فیلمساز ایرانی به جمع داوران بخش بین‌المللی بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان پیوست.

حجت‌الله ایوبی درباره‌ی اطلاعیه‌هایی که این روزها در تایید یا اعتراض به شکل بازگشایی خانه سینما منتشر شد، اعلام کرد: برای بنده و سازمان‌سینمایی، مساله‌ی خانه سینما تمام شده است، من نمی‌خواهم چهارسال ماموریتم را به‌دنبال این موضوع باشم.

اخبار مربوط به اسکار و انتخاب نماینده ایران همچنان ادامه داشت طوری که هیئت کمیته با اسامی فاطمه معتمد آریا، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، کمال تبریزی، حسن حسندوست، مسعود رایگان، علیرضا زرین دست، حسین معززی نیا و امیر اسفندیاری، پس از مرور قوانین و مقررات، بحث درباره رویکردهای ممکن برای انتخاب فیلم، بررسی فهرست رسمی 53 فیلم به نمایش درآمده در ایران در یک سال گذشته و ارزیابی وضعیت بین‌المللی عناوین حائز شرایط به فهرستی کوتاه شامل دوازده فیلم رسیده است که از جمله فیلم ها می توان به «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی، «بی‌خود و بی جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی، «پله آخر» ساخته علی مصفا، «حوض نقاشی» ساخته مازیار میری، «دربند» ساخته پرویز شهبازی، «دهلیز» ساخته بهروز شعیبی، «قاعده تصادف» ساخته بهنام بهزادی، «کلاس هنرپیشگی» ساخته علیرضا داودنژاد، «گذشته» ساخته اصغر فرهادی، «گناهکاران» ساخته فرامرز قریبیان و «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند» ساخته پوران درخشنده اشاره کرد.

سرانجام انتخاب فيلم "گذشته" به عنوان نماينده ايران براي اسكار خبري بود كه همه رسانه ها را به خود معطوف كرد و مخالفان و موافقان بسياري را  داشت كه البته هر يك از اعضاي كميته نيز براي دفاع از اين انتخاب پاسخ هايي دادند و در ادامه نيز رئیس سازمان سینمایی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی حواشی معرفی فیلم «گذشته» به اسکار، اعلام كرد: درباره معرفی «گذشته» به عنوان نماینده ایران در اسکار باید از هیئت داوران بپرسیم. آنها از مدت‌ها قبل گزینه‌ها را بررسی می‌کردند. ما هم از اول اعلام کردیم که به نظر هیئت داوران احترام می‌گذاریم. 

همچنین در این ماه افتتاحیه‌ی فیلم‌ سینمایی «دربند» با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینماگرانی چون عباس کیارستمی، کیانوش عیاری، پرویز پرستویی،حمید فرخ‌نژاد و... برگزار شد.

مراسم اکران ویژه فیلم سینمایی" دهلیز" برای جمع آوری دیه باری دیگر جهت آزادی زنی محکوم به اعدام در سینمای آزادی برگزار شدومیتوان از چهره های حاضر در این برنامه به حجت الاسلام مرادی، مهتاب کرامتی، فاطمه معتمد آریا، بهروز شعیبی، سید محمود رضوی، محمدرضا گلزار، مهناز افشار،پژمان بازغی،علی کریمی، بنیامین بهادری اشاره کرد.

از خبرها و اتفاقات خوب اين ماه مي توان به افتتاح خانه سالمندان هنرمند "عزت‌الله انتظامی" با حضور وي اشاره كرد.  

"علي جنتي" وزير فرهنگي و ارشاد اسلامي درباره تدوین نظام جامع سینما، نظر كميسيون فرهنگي مجلس در مورد  خانه سينما و انتخاب فيلم "گذشته" گفت: قرار است نظام جامع صنفی در حوزه سینما و مطبوعات تدوین شود که بخشی از آن به وزارت کار بازمی‌گردد. باید این مذاکرات انجام شود و نظام جامع برای صنوف تعریف و سپس قانونی شود. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نسبت به روند بازگشایی خانه سینما اعتراضاتی داشتند و سوال می‌کردند که چرا خانه سینما بازشده است. ممکن است این بازگشایی غیرقاونی باشد. ما هم گفتیم خلاف قانون عمل نکردیم بلکه طبق قانون عمل کردیم. 

وي در ادامه  بيان كرد: گروه ۱۲ نفره‌ای که برای انتخاب فیلم به اسکار انتخاب شده، قبل از تشکیل دولت جدید انتخاب شده است. این جمع از لحاظ فنی و محتوا آشنا به سینما هستند. آن‌ها از بین بیش از ۵۰ فیلم فقط ۱۲ فیلم را انتخاب و گزینش کردند. آنها در بین ۱۲ فیلم به ۲ فیلم دربند و گذشته رسیدند و نهایتا فیلم گذشته را انتخاب کردند.درست است که فیلم "گذشته" با مشارکت فرانسوی‌ها ساخته شده اما فیلمبردار فیلم و کارگردان آن ایرانی هستند. وقتی فیلم، ایرانی است ما باید به کاری که گروه کار‌شناسی انجام داده، احترام بگذاریم. 
اما اتفاق ديگر مربوط افزايش قيمت بليت سينماهاي تهران است كه بسیاری از پردیس‌های سینمایی مانند «آزادی»، «زندگی» و «ماندانا» با قیمت 6500 تومان، سینماهای ممتاز مانند «ایران» با قیمت 5500 تومانی و سینماهای درجه یک مانند «آفریقا» و «فلسطین» با بلیت 5000 تومان عرضه ‌شد. 

افتتاحيه فيلم "گناهكاران" شامگاه 9 مهر ماه در تالار «ایوان شمس» برگزار شد،‌ پرویز نوری ،‌ مهناز افشار‌، نصرت‌الله وحدت‌، هنگامه قاضیانی‌، پولاد کیمیایی‌،محسن محسنی‌نسب‌، رضا یزدانی‌ و میترا حجار‌ حضور داشتند و از عوامل فیلم نیز می‌توان به فرامرز قریبیان،‌ سام قریبیان‌، رضا رویگری‌، رامبد جوان و محمد متوسلانی اشاره کرد. 

 این ماه برای سینماگران هفته ای پربار و کودکانه‌ای بوده طوری که یکی از این خبرها مربوط به برگزاری مجمع عمومی خانه سینما و دیگری به جشنواره کودک ربط پیدا می‌کند. 

در این جلسه که حاشیه‌هایی هم به همراه داشت سرانجام به نتیجه رسید و با تصویب اساسنامه اصلاح شده، اضافه شدن دو صنف جدید به خانه سینما به پایان رسید و قرار شد که هیئت مدیره‌ی این تشکل صنفی برای سه ماه آینده ابقا بمانند. 

البته این جلسه حاشیه‌هایی به همراه داشت که اشاره کوتاهی به آنها خواهیم داشت؛ طبق اعلام، قرار بود این مجمع راس ساعت 17 در تالار "سیف‌الله داد" خانه سینما برگزار شود که دقایقی با تاخیر سرانجام جلسه با حضور نمایندگان اصناف، هیات مدیره خانه سینما و نیز نماینده سازمان سینمایی در مجمع عمومی، آغاز شد. 

پیش از آغاز حاشیه‌ای‌ترین اتفاقی که افتاد، حضور حبیب‌الله کاسه‌ساز- رییس هیئت مدیره خانه سینمای ایرانیان که در دوران ریاست "جواد شمقدری" تاسیس شده - در خانه سینما بود. او به دلیل اینکه از لحاظ قانونی نماینده‌ی هیچ صنف سینمایی نبود، نتوانست در جلسه‌ی مجمع عمومی شرکت کند. او دقایقی در اتاق مدیرعامل خانه‌ی سینما نشست و سپس خانه‌ی سینما را ترک کرد. 

همچنین در گیررودار خانه سینما نشست سپاس از هیات داوران سومین جشن کتاب سال سینمای ایران در خانه‌ی سینما برگزار شد. شامگاه 13 مهر ماه با حضور هیات داوران سومین جشن کتاب سال سینمای ایران و فرهاد توحیدی ، محمد مهدی عسگرپور، محمدرضا موئینی و امیر اثباتی از اعضای هیات مدیره‌ی خانه‌ی سینما برگزار شد. 

دیگر خبری که در این ماه شاهد بودیم برگزاری بیست و هفتمین جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان مربوط می شد که با ورود حجت الله ایوبی و حضور در گلزار شهدا افتتاح شد.  

همچنین در این مراسم حجت‌الله ایوبی (رییس سازمان سینمایی)، محمد احسانی (معاون آثار و سرپرست معاونت فعالیت‌های سازمان سینمایی)‌ و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) دوشنبه صبح (15 مهرماه) به اصفهان رسیدند و حجت الله ایوبی را در این مراسم همراهی کردند. 

تریبون فرّار از سخنرانی طولانی‌مدت مسئولان، پرچم متبرک شده جشنواره کودک در مکه و مدینه که قرار است به حرم کودک سه‌ ماهه امام حسین (ع) برود،‌ درخواست ایوبی از کودکان و... مهمترین حاشیه‌های مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین جشنواره فیلم کودک بود که به عنوان گاف های جشنواره کوئک نام می برند . 

انتصاب "علیرضا رضا نژاد" به دبیری سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجرازسوی "حجت‌الله ایوبی"معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی اتفاق دیگر این ماه سینما بود. 

اما ماجرای روند تولید پروژه لاله به جایی رسید که طباطبایی نژاد مدیر مرکز گسترش به بیان اظهاراتی مبنی بر پرداخت نکردن هیچ پولی برای ادامه روند تولید فیلم بسنده کرد که البته از سوی کارگدان بی پاسخ نماند و گویا این کارگدان از مدیر مرکز گسترش درخواست شفاف سازی کرده است و باید دید که سرانجام این فیلم چه چیزی خواهد شد. 

شهاب مرادی" از جمله کسانی بود که به عنوان عضو معرفی شده‌ی شورای پروانه نمایش در نامه‌ای خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی، استعفایش را از این شورا اعلام کرد. همچنین  "میرکریمی" که این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم جدیدش «امروز» است، و پیش از این استعفای خود را علنی کرد سازمان سینمایی با او به توافق رسیده  تا معرفی جایگزین در شورای پروانه نمایش بماند.  

افتتاحیه‌ی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران با رونمایی از تمبر سی‌ دوره‌ برگزاری این رویداد و تقدیرها برنامه ای بود که در این هفته سپری شد. جشن تولد سی‌سالگی جشنواره فیلم کوتاه با یک کیک منقش به تصویر پوستر جشنواره برپا شد و پس از آن مهمانان به مراسم آتش بازی که در محوطه پردیس ملت ترتیب داده شده بود دعوت شدند.  

از حاشیه ی این مراسم حجت الله ایوبی در بخشی از سخنان خود‌، به زبان فرانسوی با مهمانان خارجی حاضر در مراسم سخن گفت که این موضوع با استقبال این مهمانان روبرو شد.  




انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، حاشیه ، مهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.