نگاهی به فیلم‌های حاضر در "جشنواره کن 2014"

احتمال می‌رود در شصت و هفتمین "جشنواره فیلم کن" ، فیلم "شکارچی روباه" اثر "بنت میلر" به عنوان افتتاحیه این جشنواره حضور داشته باشد و شاهد اجرای مقتدرانه فیلم‌سازهای بریتانیایی مثل "مایک لی" و "کن لوچ" با شیم.

به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از ورایتی؛ احتمال می‌رود در شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن ، فیلم "شکارچی روباه" اثر "بنت میلر" به عنوان افتتاحیه این جشنواره حضور داشته باشد و شاهد اجرای مقتدرانه فیلم‌سازهای بریتانیایی مثل "مایک لی" و "کن لوچ" و همچنین اجراهایی از "دیوید کروننبرگ"، " آلخاندرو گونزالز اینیاریتو"، "نوری بیلج سیلان"، و برادران " داردن" باشیم.

سال‌های اخیر بالاترین عضو جشنواره کن، "تیری فری‌ماکس" و هیئت گزینش سعی بر این دارند تصمیمات نهایی خود را به آخرین لحظات موکول کنند. آنها از تحقیقات رسانه‌ها و حدس و گمان‌هایشان درباره فیلم‌های شرکت‌کننده در کن سرباز می‌زنند. گرچه از حالا تا هفدهم آوریل ممکن است تغییرات زیادی صورت ‌بگیرد، اما وقتی گزینش رسمی مشخص شود، می‌فهمیم هنوز درستی عنوان‌های پیش‌بینی شده‌ به‌خاطر وجود خبرگان حدس و گمان است.

*کارگردان‌های آمریکای شمالی

با مشخص شدن تاریخ اکران " گناه ذاتی" ساخته‌ی "پاول تامس آندرسون "، به نظر می‌رسد این فیلم در جشنواره‌های پاییزی به نمایش درآید تا در سالن کروست. با این حال امکان نبود اشخاص با کارنامه‌های ممتاز در جشنواره کن وجود ندارد:

"پرنده‌دوست" ساخته‌ی "آلخاندرو گونزالز اینیاریتو" : این فیلم برای ستاره مکزیکی خشک وعبوس، "مایکل کیتن" ، حمله‎‌ای نادر به کمدی است. در "پرنده‌دوست" او بازیگر مشهوری است که تلاش دارد نمایش‌نامه‌ای را در سالن تئاترهای نیویورک اجرا کند. ممکن است " پرنده‌دوست" شانس دیگری برای کسب نخل طلا به "اینیاریتو" بدهد. " اینیاریتو" سال 2010 یا فیلم "زیبا" و سال 2006 با فیلم "بابل" ( هردو برنده جایزه از این جشنواره شدند) شرکت داشته است. فیلم "عشق سگی" او سال 2000 جایزه هفته منتقدان را از آن خود کرد.

"شکارچی روباه" ساخته‌ی "بنت میلر": ابتدا قرار بود این فیلم در بنیاد فیلم آمریکا سال 2013 به نمایش درآید اما به دلایلی نمایش فیلم به سال 2014 موکول شد. "شکارچی روباه" فیلم جنایی واقعی درباره دو قهرمان کشتی المپیک دیوید و مارک شولتز است. "چانینگ تاتوم"، "مارک رافالو" و "استیو کارل" در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. قلم این فیلم به دست "دان فوترمن" بوده(که اولین فیلم "میلر"، "کاپوتی" را هم نوشته).

"نقشه‌ی ستارگان" ساخته‌ی دیوید کورنن‌‌برگ: با فیلم بحث‌برانگیزش "سقوط" در سال 1996 یکی از شرکت‌کنندگان دائمی کن شد.این فیلم‌ساز کانادایی با ستاره‌ی "شهر بین‌المللی" ، "رابرت پتینسون" دوباره همکاری کرده‌ است. در این فیلم " جولیان مور"، "جان کوزاک" و "میا واسیکوسکا" ایفای نقش کرده‌اند.

"به نیویورک خوش آمدید" ساخته‌ی" ایبل فرارا": یکی از محتمل‌ترین فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره کن امسال، درباره رسوایی "دومینیک استروس کان" در سال 2011 است که تیتر روزنامه‌های آن زمان هم شد.

همیشه باید انتظار نمایش یکی دو فیلم خارج از مسابقه را داشت:

"مردان ایکس: روزهای پسین آینده" ساخته‌ی "برایان سینگر"

" شیطان" با بازی " آنجلینا جولی"

"جادوی نورِ ماه" ساخته‌ی "وودی آلن"

" چگونه یک اژدها را شکار کنیم؟ اولین تجربه کارگردانی "رایان گاسلینگ"

"اسیر" ساخته‌ی "اتوم ایگویان"

*کارگردان‌های بریتانیایی

"عمارت جیمی" ساخته‌ی "کن لوچ":این فیلم تصویری از رهبر کمونیست ایرلندی "جیمز گارلتون" را نشان می‌دهد. گفته می‌شود این فیلم آخرین اثر رئال فیلم‌ساز کهنه‌کار بریتانیایی "کن لوچ" است. جشنواره کن 2014 فرصت مناسبی برای فیلم‌ساز موفق خواهد بود تا از سینما خداحافظی کند: "لوچ" سال 2006 جایزه نخل طلا را برای فیلم " بادی که در کشتزار جو می‌وزد" را از آن خود کرد. سال 2012 با فیلم " سهم فرشته" ، سال 1993 "بارش سنگ" و سال 1990 "فهرست پنهان" جایزه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرد.

"آقای ترنر" ساخته‌ی "مایک لی": "تیموتی اسپال" در این فیلم نقش نقاش انگلیسی قرن نوزدهم "جی.ام.دبلیو. ترنر" را بازی می‌کند. قبل از این "اسپال" با "لی" در فیلم "واژگون" 1999 همکاری داشته. "لی" سال 2010 با فیلم " سال دیگر" در جشنواره کن حضور داشت و قبل از آن نخل طلا را برای فیلم "رازها و دروغ‌ها" از آن خود کرده بود.

"زندگی‌نامه بی‌عنوان لانس آرم‌استرانگ" ساخته‌ی "استفن فریرز": "بن فاستر" نقش دوچرخه‌سواربی‌آبرو را در این فیلم بازی کرده است. بعد از فیلم "تامارا دروو" 2010 که در بخش خارج از مسابقه شرکت داشت و اولین فیلمش با نام "ون" 1996 در بخش مسابقه ، این سومین بار است که او در حشنواره کن حضور می‌یابد.

*کارگردان‌های فرانسوی و بلژیکی

"مردم پرنده شکل" ساخته‌ی "پاسکال فران":"جاش چارلز" (زن خوب) در این فیلم نقش آمریکایی را بازی می‌کند که در پاریس است." فران" سال 1994 برای اولین اثرش به نام "ملاقات‌هایی با مردگان"، جایزه بهترین فیلم جشنواره کن را از آن خود کرد.

"اتاق آبی" ساخته‌ی "متیو آمالریک": "متیو آمالریک" برای کارگردانی فیلم "در سفر" سال 2010 جایزه بهترین کارگردان را از آن خود کرده است.

"ابرهای سیلس ماریا" ساخته‌ی "اولیور اسایاس":"ژولیت بینوش"، "کریستین استوارت" و "کلوئه گریس مورتز" ستارگان این فیلم هستند. فیلم انگلیسی زبان "ابرهای سیلس ماریا"،تولید کشورهای آلمان،فرانسه و سوئیس در یکی از شهرهای سوئیس فیلمبرداری شده.

"بهشت" ساخته "میا حسن لاو":دو فیلم قبلی("همه چیز بخشیده شده" و " پدر فرزندانم") او برای نمایش در بخش دو هفته با کارگردانان انتخاب شده بود.

"بهای شهرت" ساخته‌ی "خاویر بووا": سال 2010 جایزه بزرگ را برای فیلم " از رب‌النوع‌ها و انسان‌ها" را از آن خود کرد.

"جستجو" ساخته‌ی " میشل هزاناویکوس": او گروه قبلی‌اش در فیلم "آرتیست" را دور هم جمع کرده است. به نظر نمی‌رسد تفاوت چندانی با "آرتیست" داشته باشد.

"دو روز،یک‌شب" ساخته‌ی "ژان پیر" و "لوک داردن": با دو نخل طلا در دست (1997 "روزتا" و 2005 "نوزاد") و یک جایزه بزرگ برای آخرین فیلمشان به نام "بچه‌ای با دوچرخه"، امید به پیروزی در این دوره از جشنواره کن دارند.

*کارگردان‌های آسیایی

"بازگشت به خانه" ساخته‌ی "ژانگ نیمو": این فیلم درام-رومانتیک، اقتباسی است از "لو یانشی جنایتکار" اثر "یان گلینگ"، درباره اتفاقات و حوادث انقلاب فرهنگی چین است.

"عصر طلایی" ساخته "آن هوی": فیلم زندگی رمان‌نویس چپ‌گرای چینی "ژیائو هونگ" را به تصویر می‌کشد.

"هوآ-جانگ" ساخته‌ی "ایم کوون-تائک":فیلم‌ساز کره‌ای پرکار، که در سال 2002 جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم "چیهواسئون" از آن خود کرد. این فیلم از رمان "کیم هون: الهام گرفته شده است. فیلم داستان زندگی مردی را دنبال می‌کند که در حال مراقبت از همسر رو به مرگش است و در همین حال هم دلباخته همکارش در اداره می‌شود.

"کیومی" ساخته‌ی "تاکاشی میکه": الهام گرفته شده از داستان شبح‌وار معروف ژاپنی درباره مردی است که قصد دارد زن خود را مسموم کند تا با زن ثروتمندی ازدواج کند.

"آب ساکن" ساخته "نائومی کاواسه":شرکت‌کننده همیشگی جشنواره کن( جایزه بزرگ جشنواره کن را سال 2007 برای فیلم "صبح دشت" را از آن خودکرد) درامی درباره پسری چهارده ساله که می‌کوشد معمای قتل جسدی که روی دریا شناور اسن را پیدا کند. "کاواسه" با این فیلم از شانس بسیار بالایی برای دریافت جایزه برخوردار است.

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره ، رسانه ، فیلم ، روباه ، کن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهزیار
۲۲:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
ممنون ولی اگه اسم فیلمهارو به انگلیسی هم مینوشتید بد نبود
آخرین اخبار