ریشه پدیده طلاق را در کجا جستجو کنیم

یک جامعه شناس ریشه افزایش پدیده طلاق را عدم آموزش مهارت‌های زندگی در بین جوانان دانست.

غلامرضا علیزاده جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: مسائل اقتصادی عامل افزایش پدیده طلاق نیست، بلکه علت اصلی آن را نبود آموزش مهارت‌های زنگی در بین جوانان دانست، چرا که بسیاری از جوانان در زمان آغاز زندگی مشترک هیچ آشنایی با مسائل و مشکلات زندگی و مهارت‌های لازم را ندارند.

وی همچنین ادامه داد: دو انسان با فرهنگ، منش، خانواده و نگرش‌های متفاوت و... در زیر یک سقف زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند. این درحالی است که هیچ آموزشی جهت مهارت‌های لازم برای زندگی مشترک در جامعه امروز ما برای جوانان دیده نمی‌شود، در نتیجه این امر خود باعث میِ‌شود تا امروز با آمار نگران کننده‌ای در خصوص مسئله طلاق در بین جوانان مواجه باشیم.

این جامعه شناس عوامل موثر در رویداد آسیب‌های اجتماعی در بوجود آمدن بحران طلاق در بین جوانان نهاد و خانواده گفت: بیکاری، اعتیاد به مواد مخدر، فقر اقتصادی، مهاجرت، اختلافات طبقاتی و... عوامل موثری است که فشارهای روانی زیادی بر زندگی مشترک زن و مرد وارد می‌کند. چه بسا در بسیاری از این موارد، به دلیل سستی پایه‌های زندگی و نبود تفاهم و شناخت زوج‌ها از یکدیگر، زندگی مشترک زن و مرد با داشتن فرزند و زندگی مناسب به جدایی می‌انجامد که این مسئله نیز بر آسیب‌های اجتماعی در جامعه و خانواده می‌افزاید.

علیزاده در ادامه تصریح کرد: امروزه ازدواج‌‌ها به صورت شتاب زده انجام می‌شود و چون انسان‌ها در برخورد‌های اول رفتار و واقعیت وجودی خود را بروز نمی‌دهند،پس از ازدواج، رفتار‌های نمایشی همچون پرده‌ای کنار نمی‌رود و رفتار‌ها وبهره واقعی دو زوج نمایان می‌شود و در آن شرایط است که دو جوان احساس می‌کنند که با اندازه جغرافیایی انسانی از یکدیگر فاصله دارند و وقتی راه حلی برای مسئله نیاموخته‌اند، بنابراین به پاک کردن مسئله اقدام می‌کنند و تقاضای طلاق را می‌دهند.

وی همچنین اذعان داشت: یکی دیگر از عوامل موثر در جهت به وجود آمدن طلاق در میان خانواده‌ها پدیده مخربی به نام خرافات است که رمالی، سر کتاب بازکنی، دعا نویسی، فال بینی قهوه و چای شمع و خرافاتی از این قبیل در میان بانوان به طور چشمگیری رشد کرده است.

متاسفانه بعضی از بانوان حتی تحصیل کرده راهنمایی‌های افراد سودجو را ملکه ذهنی خود می‌کنند با سرف اینکه نوعی توهمات را در ذهن آنان می‌پرورانند که در واقع آن فرد زنی  بیگانه در مشترک‌اش رخنه کرده است. همین توهمات خود نیز نتیجه طلاق را در زندگی مشترک زن و مرد در پی دارد.

علیزاده درباره راه‌کارهای مناسب مبارزه با طلاق در جامعه خاطرنشان کرد: مسئله مهم این است که راه حل اساسی و قطعی برای از بین بردن طلاق نه تنها در جامعه ما بلکه در هر جامعه‌ای کار بسیار دشوار و پرسه طولانی مدت و نیاز به زمان بندی زیادی است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ریشه ، پدیده ، جستجو ، طلاق ، مهارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار