وقتی جامعه کورکورانه یک رنگ می شود

یک روز آرایش مو به سبک دیوید بکهام و روز دیگر موهای بلند و اصلاح نشده، زمانی شلوارهایی با پاچه گشاد که به روی زمین کشیده می شود و روز دیگر شلوارهای تنگ و کوتاه مد می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ اگر روزی از یکی از کسانی که تابع مدهای جدید هستند بپرسید که به چه علت این شلوار یا لباس را پوشیده اید و یا این آرم و کلماتی که روی لباس شماست چه معنی می دهد، به سختی بتوانید جواب قانع کننده ای به شما بدهند و اغلب می گویند خوب قشنگه!  
 
مدگرایی پدیده ای است که در میان تمامی اقشار جامعه فراگیر شده است، اما در این میان نوجوانان و جوانان از سهم بیشتری برخوردار هستند.
 
امروزه جوانان با گسترش وسایل ارتباط جمعی و فناوری های رایانه ای ارتباط تنگاتنگی با مدهای غربی برقرار کرده اند.
 
مدها الگوهای فرهنگی هستند که توسط بخشی از جامعه پذیرفته می شوند و دارای یک دوره زمانی نسبتا کوتاه هستند و سپس فراموش می شوند و سپس الگو و مد جدید دیگری جای مدهای قبلی را می گیرد.
 
محمد مقدم جامعه شناس در این زمینه در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: با وجود آنکه مد و مدگرایی کل زندگی اجتماعی افراد یک جامعه را در بر می گیرد، اما پوشاک و شیوه آرایش شاخص ترین کالاهی مد محسوب می شوند.
 
در یک نگاه کلی تر می توان مد را ناشی از عوامل تاریخی و اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی دانست.
 
وی در ادامه بیان داشت: پیروی دائمی و بدون تکرار از پدیده مد برای افراد آشفتگی ذهنی به بار می آورد، فرد تا مدتها در پی بدست آوردن آن است و بعد از رسیدن برایش کهنه می شود و با توجه به ارائه یک مد جدید دوباره دست به کار می شود تا آن را به دست آورد و آن زمان است که عمده وقت و هزینه و تفکر او صرف این موضوع می شود.
 
جالب آن است که بسیاری از افراد حتی به مدهای پیشنهاد شده علاقه ای هم ندارند، ولی برای اینکه از دیگر افراد عقب نمانند، آن را می پذیرند.
 
وی در ادامه گفت: در این نوع مدگرایی ها تفاوت فرهنگ ها مسئله مهمی است که اصلا در نظر گرفته نمی شود. به طور مسلم در بعضی از فرهنگ ها و جوامع، بعضی از جریانات مد قابل قبول نیست و افرادی که از آن پیروی می کنند مجبورند علاوه بر صرف وقت و هزینه بی مورد با افراد جامعه خود نیز در بیفتند.
 
مقدم ادامه داد: در حال حاضر انگیزه اصلی مدگرایی در بین نوجوانان و جوانان چشم و هم چشمی با یکدیگر است و عامل دیگری که در این بین نقش فراوان دارد، ترس از مجازات هایی است که از سوی دوستان نوجوان بر آنها وارد می شود، لذا تحقیر و تمسخر و متلک گفتن اطرافیان و ترس از طرد شدن از گروه دوستان باعث می شود که جوانان و نوجوانان از مدهای رایج پیروی کنند، گرچه عوامل دیگری هم در این بین وجود دارد که می توان از آنها به جلب توجه دیگران، تنوع طلبی و نوگرایی و تشخیص طلبی اشاره کرد.
 
وی در ادامه توضیح داد: امروزه جوانان ما از مدهایی استفاده می کنند که برخاسته از فرنگ غرب است و ناخواسته به هنجارهایی روی می آورند که با فرهنگ و ارزش های اجتماعی ما در تضاد است، پس می توان گفت مدگرایی در جامعه ما تا حدود زیادی کارکرد منفی به خود گرفته است و پیامدهای آن به شدت جوانان را تهدید می کند.
 
وی در پایان به این موضوع تاکید کرد که همه ما می دانیم که پیروی از الگوهای غربی یا پوشیدن لباس هایی با آرم خارجی یا تقلید از مدل موی یک فوتبالیست نمی تواند به ما شخصیت عطا کند و موجب پیشرفت ما گردد. عوامل موفقیت در تمامی زمینه ها خودباوری پایبندی به اصول اعتقادی و ارزش های اخلاقی است و تا زمانی که علم و دانش در وجود ما شکوفا نشود، تقلید از مدهای دیگران جز از بین رفتن هویت و دورشدن از اصالت فرهنگی خویشتن نتیجه ای درپی ندارد.
 
شایان ذکر است که در این بین تولیدکنندگان ایرانی هم می توانند نقش بسزایی داشته باشند و با ارائه الگوهایی که مناسب جامعه و فرهنگ ایرانی، اسلامی ما باشد، از روی آوردن جوانان به مدهای بیگانه جلوگیری کنند.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: جامعه ، شلوار ، تنگ ، لباس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار