بجنورد/

گردش در روستای رویین را از دست ندهید

روستاي روئين در منطقه کوهستاني آلاداغ، در دره روئين واقع شده است و دور تا دور آن را ارتفاعات فرا گرفته‏اند. اين روستا از شمال شرق به کوه پس کوه، از شمال و شمال غرب به کوه بالازار، از غرب و شمال غرب به کوه شاميران و از غرب به روستاهاي محمودي و عراقي محدود مي‏شود.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، روستاي روئين از سطح دريا 1640 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن معتدل کوهستاني است. ميانگين بارندگي سالانه آن 265 ميلي‏متر گزارش شده است. رودخانه پرآب و دائمي روئين نيز، در داخل روستا جريان دارد.

روستاي روئين، بيش از 500 سال قدمت دارد. بافت قديمي، بارگاه امامزاده اسحاق و تپه‏هاي باستاني اطراف روستا نشانه‏هاي قدمت اين روستاست.

مردم روستاي روئين به زبان فارسي با لهجه ملي سخن مي‏گويند. مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.

الگوي معيشت و سکونت

براساس نتايج سرشماري سال 1375 روستاي روئين 3623 نفر، جمعيت داشته است که در سال 1385 به 3860 نفر افزايش يافته است.

درآمد اکثر مردم روستاي روئين از فعاليت‏هاي زراعي، باغداري، دامداري و صنايع دستي تأمين مي‏شود. 500 هکتار از اراضي روستا، زمين زراعي و 100 هکتار مابقي به صورت باغ مي‏باشد. محصولات عمده زراعي روستا شامل نخود، عدس، گندم و جو است که بيشتر به صورت ديم به عمل مي‏آيند. گيلاس، آلبالو، هلو، انگور، گردو و بادام از محصولات سردرختي روستاست. سيب روستاي روئين بسيار معروف است.

پرورش گاو و گوسفند و فرآوري محصولات دامي مانند دوغ، ماست، کشک، شير، کره و گوشت قرمز و عسل در روستا رواج دارد.

مردم روستاي روئين به ويژه زنان، در کنار فعاليت‏هاي زراعي به توليد انواع صنايع دستي مانند چادرشب، چتايي و حوله و دستمال مي‏پردازند.

روستاي روئين بافت مسکوني متمرکزي دارد و در درون دره استقرار يافته است. کوچه‏هاي پيچ در پيچ و باريک، خانه‏هاي گلي با سقف مسطح و ديوارهاي گل اندود از ويژگي‏هاي معماري روستاست. اکثر خانه‏ها در دو طبقه ساخته شده‏اند که طبقه زيرين به انبار، کاهدان و طويله اختصاص دارد و طبقه بالا نيز محل سکونت خانوار است.

مصالح به کار رفته در بناهاي قديمي مشتمل بر گل، سنگ، خشت، آجر و چوب است. در ساخت خانه‏هاي جديد، از مصالح سيمان، گچ، تيرآهن و مانند آن استفاده شده است.

نحوة استقرار روستا در درون دره، چشم‏انداز بسيار زيبايي در تمامي فصول سال پديد مي‏آورد. ارتفاعات سر به فلک کشيده آلاداغ، با پوشش گسترده گياهان مرتعي و دارويي مانند کاسني، گون، کاکوتي، زيره، پوپک و غيره زيبايي مسحور کننده‏اي دارد. کشتزارها و باغ‏هاي انبوه ميوه به خصوص در نيمه اول سال، زيبايي‏هاي دره و ارتفاعات را دو چندان مي‏کنند.

جريان رودخانه دائمي روئين در دره روئين، با چنارهاي قديمي و بلند در حاشيه، جلوه‏هاي منحصر به فردي پديد آورده‏اند.

آرامگاه امامزاده (شاهزاده) اسحاق از منسوبين امام موسي کاظم (ع) از آثار مذهبي روستاي رويين است که مورد احترام مردم روستاست. مسجد و مدرسه قديمي روستا بسيار جالب توجه است. بافت پلکاني روستا همراه با چشم‏انداز درختان بلند چنار، زيبايي وصف‏ناپذيري پديد آورده است که براي گردشگران جالب و جذاب است.

مردم روستاي روئين، در اعياد مذهبي به جشن و نيايش و در ايام وفات و شهادت ائمه به عزاداري مي‏پردازند. مراسم دهه اول محرم، با پخت آش‏ نذري همراه است.

مردم روستا، تحويل سال نو و عيد ملي نوروز را جشن مي‏گيرند. روز سيزده بدر را به دامان طبيعت مي‏روند و مراسم شب يلدا و چهارشنبه سوري نيز برگزار مي‏کنند.

ساز قشمه و ترانه‏هاي محلي در روستا رواج دارد و در مراسم عروسي و جشن‏هاي مردم نواخته و خوانده مي‏شود.

کشتي با چوخه ورزش محلي و بومي روستا است.

پوشاک غالب مردان و زنان روستا، همانند ديگر نقاط روستايي استان است. ولي افراد ميانسال و کهنسال از لباس محلي استفاده مي‏کنند. در مراسم و جشن‏هاي خاص به ويژه جشن عروسي، اطرافيان عروس و داماد، از لباس‏هاي رنگارنگ محلي همراه با انواع زيورآلات استفاده مي‏کنند.

انواع کباب و خورشت در روستا تهيه مي‏شوند. فرآورده‏هاي لبني و عسل به وفور يافت مي‏شود. انواع کشک و کله جوش، دو غذاي محلي رايج در روستاي روئين است.

اين روستا از طريق اسفراين با جاده‏اي آسفالت و مناسب قابل دسترسي است س /

برچسب ها: روستا ، گردش ، مسافر ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.