تغییر شکلی که منجر به جراحی می‌شود

در افراد جوان پرانتزی بودن زانوها ممکن است ناشی از ناهنجاری‌های رشدی، عفونت و یا ضربه به صفحه رشد باشد.

مسعود مفیدی متخصص ارتوپد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ممکن است در افراد جوان پرانتزی بودن زانو به دو شکل باشد و بهتر است با ورزش اقدام به درمان کرد.

وی ادامه داد: در افراد جوان اگر فقط یک زانو به شکل پرانتزی باشد شاید علت آن ناهنجاری‌های رشدی، عفونت، ضربه به صفحه رشد و وجود تومورهای استخوان‌های ران باشد. ولی اگر هر دو زانو به این شکل باشد می‌تواند به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی، اختلال‌های تکاملی، کمبود ویتامین D در کودکی و اختلال هورمونی باشد این اختلال در افراد مسن و خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود و حالتی است که به آن زانوی "کمانی" گفته می‌شود.

وی بیان کرد: تاندون عضلات هنگام چسبیدن به استخوان‌ها دارای ساختارهایی در زیر خود هستند که مانند بالشتک از چسبیدن تاندون به استخوان جلوگیری می‌کنند که به این بالشتک‌ها "بورس" گفته می‌شود. عضلات در معرض کشش، فشار بیشتری به این بالشتک‌ها وارد و آنها را دچار التهاب می‌کنند، حالتی که در افراد مبتلا به آرتروز زانو زیاد دیده می‌شود و به آن "بوریست" می‌گویند. این بوریست‌ها نیز باید درمان شود.

وی اظهار داشت: برای برقراری تعادل در زانو باید با ورزش‌های خاص عضلات کوتاه را با کشش طویل کرد و عضلات طویل شده را با قدرت بخشیدن، کوتاه کرد.

انجام ورزش، باعث هماهنگی بیشتر عصبی- عضلانی و افزایش سرعت واکنش عضلات می‌شود. در تجویز ورزش، ابتدا باید عضلات کوتاه بلند شوند که عضلات کوتاه در پای پرانتزی، عضلات قسمت خارجی ران، پشت ساق و داخل ساق هستند و بهترین ورزش‌ها حرکات کششی و حرکات قدرتی می‌توانند باشند.

وی در پایان گفت: اگر مشکل فقط شکل زانو باشد، نیازی به جراحی ندارد ولی اگر تغییر شکل زانو در افراد با درد همراه باشد ممکن است نیاز به جراحی باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: زانو ، جراحی ، عضله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار