آینده فلز زرد رنگ در سال 2014 چگونه خواهد بود؟

ناگفته پیداست که طلا یکی از باارزش‌ترین عناصر موجود در جهان است؛ فلزی که امروزه اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان بر پایه آن قرار دارد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از بلومبرگ، افت شديد قيمت طلا در سال 2013 ميلادي ابهامات زيادي را در خصوص اين مساله به وجود آورده است که آيا طلا ديگر بهشت امني براي سرمايه‌گذاري است؟

به نظر مي‌رسد سرمايه‌گذاران بازار طلا بيشترين زيان و ضرر را در سال 2013 ميلادي متحمل شده‌اند.
قيمت طلا از 1680 دلار در هر اونس در ابتداي سال 2013 به کمتر از 1250 دلار در اواسط دسامبر رسيده است.

کاهش 25 درصدي قيمت طلا بسياري از سرمايه‌گذاران بين‌المللي را با شوک عجيبي روبرو کرده است.

بر اساس این گزارش، افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا تاثیر زیادی بر کاهش قیمت جهانی طلا در سال 2013 داشته است.

انتشار گزارش‌های فدرال‌رزرو در مورد بهبود شاخص‌های اقتصادی در آمریکا، عرضه‌ اوراق مشارکت در بانک‌ها و مؤسسات مالی سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی بین‌المللی و گزارش بهبود شرایط اشتغال در آمریکا و کاهش تقاضای واردات طلا به وسیله‌ هند و چین، از جمله عوامل اصلی کاهش ارزش جهانی طلا در سال 2013 به حساب می‌آید.

 افزایش نگرانی‌ها نسبت به پایان زودهنگام برنامه‌ محرک پولی آمریکا به عنوان طرح محرکه‌ اقتصادی آمریکا تا اواسط سال 2014 و کاهش رشد اقتصادی چین، موجب کاهش شدید قیمت طلا شده است. 

اکنون سوال اساسي اينجاست که قيمت جهاني طلا در سال 2014 ميلادي به 1000 دلار کاهش مي‌يابد يا به 1400 دلار صعود مي‌کند؟

اخيرا در پي اقدامات فدرال رزرو آمريکا در خصوص اجراي محرک پولي، قيمت جهاني طلا به شدت واکنش نشان مي‌دهد و با نوسان همراه مي‌شود.

فدرال رزرو آمريکا با تزريق دو تريليون دلار نقدينگي به اقتصاد کشور، موجب افزايش قيمت طلا به 1675 دلار تا اوايل سال 2013 شد که علت افزايش بهاي اين فلز در واقع اين موضوع بوده که سرمايه‌گذاران در آن زمان، طلا را به عنوان حصاري در برابر تورم تلقي مي‌کردند .

اما حقيقت اين است که فدرال رزرو آمريکا پس از چند ماه هشدار، بالاخره محرک پولي را متوقف خواهد کرد.
 با اين حال زمان توقف محرک پولي معلوم نيست و احتمال افزايش قيمت طلا در سال 2014 ميلادي وجود دارد.

البته نگراني ديگر سرمايه‌گذاران، کاهش نرخ تورم توسط برخي از بانک‌هاي جهان است. در حالي که فدرال رزرو آمريکا تصميم به کاهش محرک پولي گرفته اين امر به برخي از بانک‌هاي آسيايي از قبيل ژاپن و چين نيز سرايت کرده است.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که روند نزولی قیمت طلا و نقره در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت ولی تجزیه و تحلیل آمارهای مربوط به وضعیت بازار طلا از سال 1969 میلادی تاکنون و بررسی تحولات قیمت طلا و نقره نشان می‌دهد که احتمال افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت‌ها در سال 2014 و 2015 میلادی وجود دارد.

بررسی الگوی رفتار قیمت طلا و نقره در سال های گذشته نشان می دهد که احتمال دو برابر شدن قیمت طلا در سال 2014 میلادی وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فلز ، طلا ، بازار ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار