برآوردها نشان می‌دهد؛

سیگار، چاقی و "فشار‌های عصبی" عامل 70 درصد مرگ و میر نوجوانان

برآورد‌های نشان می‌دهند که تا سال 2020 میلادی، مصرف دخانیات از جمله سیگار و همچنین چاقی و فشارهای عصبی، عامل حدود 70 درصد موارد مرگ و میر نوجوانان در جهان خواهند شد.

مصطفی گرجی استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در سال های اخیر با تغییر شیوه‌های زندگی به ویژه تغییر الگو‌های غذایی و زندگی ماشینی و شهر نشینی، روند بروز بیماری‌های مزمن و غیر عفونی افزایش چشمگیری یافته است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه میزان بروز و شیوع بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای در جوانان و سنین کمتر از آن نیز افزایش یافته است، تاکید کرد: چاقی و اضافه وزن، مصرف چربی بالا، فشار خون بالا، استعمال دخانیات به ویژه سیگار، استرس، فشار‌های روانی و عصبی از مهم ترین دلایل افزایش بروز بیماری‌های مزمن از جمله در سنین قبل از میانسالی است.

 گرجی گفت: در آینده نزدیک عوامل خطری همچون چاقی و استعمال سیگار به عنوان عوامل اصلی مرگ و میر در سنین جوانی و میانسالی شناخته خواهند شد که عوارض و هزینه‌های سنگینی را به جوامع تحمیل می‌کنند.

 وی تصریح کرد: برآوردها نشان می‌دهند که تا سال 2020 میلادی، مصرف دخانیات از جمله سیگار و همچنین چاقی و فشار‌های عصبی، عامل حدود 70 درصد موارد مرگ و میر نوجوانان در جهان خواهند شد.

 گرجی با اشاره به عادت‌های نادرست زندگی در بین مردم جوامع مختلف به ویژه در بین جوانان، نوجوانان و کودکان افزود: مصرف فست‌فود‌ها و غذاهای آماده، مصرف غذاهای پرچرب و بسیار شیرین، ورزش نکردن و عدم فعالیت بدنی مناسب، از خطرات جدی برای سلامتی مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان است.

وی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم جلوی عوارض و هزینه های جانی و مالی بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای را بگیریم، باید از همین امروز به فکر اصلاح عادت‌های غذایی و رفتاری باشیم و چه بهتر است که از دوران کودکی برای بهبود الگو‌های زندگی اقدامات جدی صورت گیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیگار ، فشار عصبی ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار